Date 1992-02-07
Publication De Standaard
Performance(s) Erts
Artist(s) De Keersmaeker, Anne Teresa
Company / Organization Rosas
Keywords erts • stella • nieuws • aantrekking • vrouwen • tema • mannen • vooraan • live-stemmen • groepsoptreden
Rosas plaatst in "Erts" oude tema's in nieuw verband
Het opvallendste is wel dat tv-schermen en grote beeldschermen een tweede en zelfs derde beeldruimte openen, die radikaal verzelfstandigd is. Het teatrale, hysterische, aanstellerige dat bij Stella vorm en inhoud tegelijk was, is hier "kinema" (ook weer letterlijk en figuurlijk) geworden.
Wat daadwerkelijk op de scène gebeurt, wordt daarom bijna een blik achter de schermen, een kijk op gevoelens en gebeurtenissen die gewoonlijk achter het vertoon verscholen blijven. De relatie tussen scherm en scènegebeuren wordt vaak door een verdubbeling van de klankband door live-stemmen gelegd. Alsof het zo berekend werd, gaat de livestem de filmstem altijd even vooraf, langere of kortere tijd naargelang het belang van het gezegde.
Op de scène is er eigenlijk nauwelijks of geen kontakt tussen mannen en vrouwen. De behandeling van beide groepen verschilt ook fundamenteel. De vrouwen zijn veel meer als individu aanwezig, in verschillende soli. Maar ook als groep gaat er een soms bijna intimiderende werking van uit. Als ze helemaal vooraan op een lijn, in strakzittende zwarte pakjes, sfinksachtig en tergend langzaam bevreemdende poses aannemen, is er geen groter kontrast denkbaar dan met het groepsoptreden van de mannen. Dat doet altijd -- ondanks een geraffineerder koreografie op bij voorbeeld van Beethovens
De mannen zijn achtergrond, klankbord voor de vrouwen. En toch is er een onontkoombare aantrekking tussen die twee werelden. Een filmbeeld suggereert dat: terwijl de vrouwen vooraan staan, zie je op het scherm een man die voortdurend met zijn ogen wegvlucht, maar tersluiks toch altijd weer naar de camera terugkeert. De grondlaag van die aantrekking is het tema van de voorstelling. I'm waiting for my man van de
De voorstelling wordt deze keer ondersteund door muziek van
Tot zover het goede nieuws. Het minder goede nieuws is dat de voorstelling nog op vele plaatsen mank loopt, en niet alleen door technische tekortkomingen, al waren die vaak storend. Dat is op zich niets nieuws, de voorstellingen van Rosas maken altijd nog een sterke ontwikkeling door na de première.
Maar deze keer kreeg ik zelfs het gevoel dat de dansers zich hun partij nog niet helemaal eigen gemaakt hadden. Dat maakte de voorstelling houteriger, mechanischer dan bij voorbeeld de eerste voorstellingen van Stella, die uitblonken door de persoonlijke manier waarop de danseressen toen tastbaar aanwezig waren.
Nog te zien in de