Date 1991-10-25
Publication De Standaard
Performance(s) Atzavara • Kamer op het meer (over karmijnrood in poeders van goud)
Artist(s) Margarit, Angels • De Herdt, Rosette
Company / Organization
Keywords herdt • openingsdans • tapijtje • angels • nummers • lijdt • kamer • onvolgroeid • atzavara • verwringende
Bevalligheid en kitsch
De struktuur van de voorstelling is simpel en efficiënt: een reeks "nummers" na elkaar, met telkens een eigen muzikale begeleiding, die van hoge kwaliteit is (
Ook de bewegingen zijn eenvoudig, en te verdelen in twee groepen: de echt "dansante" delen, die met verve en kracht gedanst worden en hun materiaal ontlenen aan uiteenlopende bronnen waarin je een zweem van volksdansen (het heftig heen en weer zwieren over de ruimte in de openingsdans) of zelfs jazz-ballet kan zien (een duet halverwege de voorstelling). Tussendoor zijn er "grondsekties" waarin de dansers liggend op de grond bewegen, over elkaar rollen, opveren en terug neervallen, met alle mogelijke varianten daarop.
Echt verhalend wordt dat nooit, het blijft een kijkspel met kleuren en vormen, met een aanstekelijke geestdrift gebracht. En al kan je een verwantschap zien met de onstuimigheid van het werk van
De bewegingen zijn nieuw, het ziet er jong en levendig uit, maar wijkt niet wezenlijk af van de standaarden van een genre: het briljante amusement-spektakel. Daar is overigens niets tegen. Op wat onhandigheden na is het zeer genietbaar, maar het doet wel wat vreemd aan om zo'n voorstelling, binnen een festival, zij aan zij te zien met grensverleggend werk als dat van
Dat Stuarts werk ver van evident is, wordt ten overvloede gedemonstreerd door een andere voorstelling op Klapstuk 91,
Maar het lijdt al evenmin twijfel dat ze zichzelf daarin onuitsprekelijk ernstig neemt; bijna als hoedster van een ultieme waarheid. Eerst schuifelt ze voort met slingerende armen en een steeds verwringende romp en benen, daarna kronkelt ze over de grond, tot ze bij een mantel komt waaronder ze zich verschuilt.
Vanaf dat ogenblik, door de symbolistisch-bestudeerde oogopslag, de haren in de strak-ernstig vooruit starende ogen (cfr. Toorop e.d.) wordt volop duidelijk dat hier iets te begrijpen valt. Maar het paradoksale is, dat de uitgebreide aandacht die toegespitst is op het belangrijk maken van elk gebaar, verloren gaat voor het tot spreken brengen van het lichaam zelf. De vooropgezette belangrijkheid van elk detail staat in de weg van het proces waarin "het doen" zijn eigen betekenissen gaat genereren.
Uiteindelijk wordt het kolossale art-déco kitsch als zelfs symbolen als
"