Date 1991-04-29
Publication De Standaard
Performance(s) Infante
Artist(s) Edouard Lock
Company / Organization Lalala Human Steps
Keywords lock • infante • konkrete • schaalvervorming • velasquez • gebeuren • video • intimiteit • shining • danskonventies
"Infante": hard, precies en meer dan levensgroot
Maar nog merkwaardiger, de schaal van het gebeuren is volkomen zoek: het zij- en achterdecor, met vaag-oriëntaalse motieven is absoluut gigantisch in verhouding tot de minieme ruimte die de dansers in beslag nemen op de scène; maar het staalt ook los van wat de dansers doen: de dans verandert niet wezenlijk van aard als het decor wisselt en vice versa.
Een andere schaalvervorming is de projektie over de dansers heen van beelden, zo groot als de scène-opening. Niet te vergeten: er is de schaalvervorming van het geluid: de muziek, half live uitgevoerd is zo oorverdovend hard, dat de konkrete scèneklanken onhoorbaar worden en er bijna een ontkoppeling is tussen wat je hoort en wat je ziet spelen.
Die verschuivingen lijken iets te maken te hebben met een eigenaardige tweespalt die elke teatervoorstelling wel heeft, maar door
Onrechtstreeks verwijst
Daartegenover staat de konkrete dans.
In tegenstelling tot het mega-beeld van de video zie je in de dans mensen die heel dicht op elkaar betrokken zijn, en
De dans is altijd opgebouwd uit komplexe bewegingsreeksen, met klassieke hoogstandjes en variaties daarop zoals de ruggelingse pirouette. De suggestie van gewichtloosheid en vloeiende elegantie ontbreekt echter, de sprongen zijn telkens duidelijk afgetekend, de beweging valt telkens even stil en je ziet de dansers hun spieren spannen voor de volgende pas. De focus wordt heel duidelijk bij die virtuositeit, het verleggen van de grens van het mogelijke gelegd.
Bij klassiek ballet moet het ook perfekt, maar alles wordt gedaan om die eis te doen vergeten, terwijl hier alles wordt gedaan, o.a. door het staccato-bewegingspatroon, om die perfektie als inzet van het gebeuren te laten aanvoelen. Alleen is het dan ook zo perfekt (al zijn er wel fouten) dat je er wat geblaseerd tegenaan gaat kijken, dat je het kontakt met het gebeuren bij de twintigste salto kwijt bent.
Sekundaire narratieve elementen, of zoiets als een teken van tederheid en wat je nog zou kunnen verzinnen, zijn er niet. Het is snel, zuiver, krachtig, precies. Het is pas in rustpunten tussen de dans dat er gewone, achteloze gebaren bij komen, waardoor je weer gewone mensen ziet. Het is die kwaliteit van de dans die de band legt met de bizarre videofantasieën.