Date 1990-03-22
Publication De Standaard
Performance(s) Stella
Artist(s) Anne Teresa De Keersmaecker
Company / Organization Rosas
Keywords keersmaecker • stella • meisjes • knoop • ottone • intuïtie • eigenheid • geprecizeerd • dansteatervoorstelling • toelegde
"Stella" van Rosas weergaloos
ANTWERPEN --
Bekende elementen op formeel en inhoudelijk gebied -- al wil ik ook aantonen dat dit onderscheid bij
De voorstelling wint, tegenover vroeger werk van
Je ziet wat je ziet: de achterkant van een decor, dat van
Er is wel iets wat je als een "knoop" van de voorstelling kan beschouwen, een preliminaire intuïtie over de te volgen weg. Een verzameling teksten en beelden is de pool waarrond die intuïtie, de emotionele inhoud zich groepeert. De figuur van
Melancholie, een onmogelijk verlangen tot nabijheid, een kwellend besef van de inadekwaatheid van het eigen lichaam en handelen tegenover het verlangen, de vlucht vooruit in gespot, hysterisch gelach, dronkenschap of oeverloos gebabbel en verklaringen... het zit er allemaal in, maar het wordt niet samengehouden door een verhaal; hoogstens kan je spreken van een soort anekdotiek, en dan nog.
Dat heeft te maken met die voortdurende aanwezigheid van het maken van de voorstelling in de voorstelling. Wat je opvangt, HET verhaal, is het gepassioneerd bezig zijn van de koreografe met haar dansers, de bijna verliefde manier waarop ze de eigenheid van die meisjes exploreert, kombineert. Ze veruitwendigt wat een brute knoop emoties is. En daar slaagt ze ook in, want de eigenheid van die vijf meisjes tegenover elkaar en tegenover de situatie is zo juist ingeschat dat er een onmiddellijk kontakt, een bijna griezelige nabijheid tussen dansers en publiek ontstaat, op een manier die ik nog maar zelden zag.
Een aantal eigen-aardigheden van de voorstelling worden daarmee ook duidelijk.
Daarmee is nog niets gezegd over de struktuur van de voorstelling, en de relatie die gelegd wordt met de muziek. Een aantal strategieën bij voorbeeld die in
Want het verbluffend effekt van de direktheid waarmee de akteurs zonder meer aanwezig zijn en daarbovenop afspiegelingen zijn van de maker van de voorstelling, is een ongeziene
Nog tweemaal te zien in deSingel in Antwerpen, op 10 en 11 april 1990, telkens om 20 u.