Date 1989-12-09
Publication De Standaard
Performance(s) Rest and remember
Artist(s) Mirjam Koen
Company / Organization Studio's Onafhankelijk Toneel
Keywords ray • timmers • deez • vera • lisa • bennie • ontknoping • remember • rekwisieten • fotograaf
Landschap van Gerrit Timmers' dromen
Het verhaal blijft vrij eenvoudig, omdat het de herkenbare struktuur van een detective heeft: alle elementen voeren rechtsreeks naar een ontknoping/ontmaskering. Alleen is de ontknoping hier eerder psychologisch van aard: iedereen of niemand is schuldig, maar hoe dan ook is het resultaat dat geblokkeerde patronen doorbroken worden (
Hij wordt vergezeld door zijn vrouw
In het landschap loopt ondertussen voortdurend een meisje te joggen. Een fotograaf zoekt kontakt met haar om foto's te nemen. De onschuld van zijn intenties is twijfelachtig (en blijft dat de hele voorstelling lang). En dan is er nog een eenzaat,
Het biezondere van de voorstelling lijkt mij niet echt te liggen in het verhaal. Het wordt pas interessant omdat regisseur
Maar de keuze van rekwisieten en manieren om personages te introduceren is zo zorgvuldig dat daaruit verhalen en kommentaren binnen het verhaal ontstaan. Uit de voorstelling van het joggende meisje en
Twee generaties staan hier tegenover elkaar, de ene zo goed als moreel en relationeel failliet, de andere vastbesloten een infantiele onwetendheid te handhaven (ook niet zonder morbide trekjes overigens).
Het ligt zelfs niet altijd zo duidelijk;, soms zijn de voorwerpen er gewoon, als intrigerende aanwezigheden zonder direkte verwijzing naar het gebeuren. In die zin laat de voorstelling zich gemakkelijk bekijken als beeldende kunst in beweging, als een performance bijna, waarin het verhaal secundair is, of bijna. Op die manier bekeken werkt de voorstelling echt. Ze biedt voortdurend visuele prikkels voor de fantazie.
Een slang in een boomtak wordt bij voorbeeld achteloos neergezet, terwijl Ray, het meisje en de fotograaf samen zijn, als stof tot nadenken voor wie nog ogen genoeg heeft. Het bezwaar tegen de voorstelling is dan ook eerder dat ze te wijdlopig wordt. Na twee en een half uur ben je gaar. Je komt er vaak niet meer toe nog goed te rekonstrueren wat Timmers allemaal aan het vertellen is. Maar een echt belangrijk bezwaar is dat natuurlijk niet.
Nog te zien in de