Date 1989-07-13
Publication De Standaard
Performance(s) Marche funèbre pour chat
Artist(s)
Company / Organization
Keywords dehollander • gombrowicz • funèbre • chat • heren • marche • gruweldaden • bruzzle • rijkelijk • dirk
Dehollander, Van Dijck en Turbiasz spelen Gombrowicz: Macabere humor op "Bruzzle '89"
Het non-event in plaats van een dramatische spanningsboog is op dit festival door andere teatermakers al gehanteerd, en keert ook hier weer terug. Al is dat inherent aan de tekst van
Op de scène staat een art-déco-interieur. De tafel, rijkelijk vol opgestapelde borden en vuile glazen, twee heren in de zetel en een geleund tegen de muur, suggereren dat hier net een feestmaal achter de rug is. Een omgevallen stoel, een gebroken bord op de grond en het stilzwijgen suggereren bovendien dat er een incident was. Maar het is typisch voor de struktuur van dit stuk dat niets daarvan wordt opgehelderd, al kan je wel allerlei dingen vermoeden.
Het wordt allemaal nog intrigerender als blijkt dat de drie heren elkaar niet kunnen pruimen, al zijn Turbiasz en Dehollander dan uitgenodigd door Van Dijck. Maar niet alleen dat. De spanning in de kamer is om te snijden, terwijl alles klaar gezet wordt voor koffie en cognac.
Blijkt dat er op zijn minst een van de drie lichtjes gek is, en dat er vreemd-morbiede gruweldaden gebeuren rond het huis: allerlei kleine dieren worden er opgehangen aan een ijzerdraad aangetroffen, zo dat het ene lijk de weg wijst naar het volgende. Er volgen allerlei kompleet zinloze gesprekken, waaruit je wel kan leren dat alle drie de heren een discours afsteken waar geen touw aan vast te knopen is, maar waaruit geenszins blijkt wie verantwoordelijk is voor deze gruweldaden; al worden de valse sporen dan wel rijkelijk uitgezet.
Het stuk eindigt met een monoloog van
Die logika wordt hier tot een soort absurd extreem doorgetrokken als hij met een monomane blik en stem als van een gevaarlijke pcrvert uiteenzet hoe hij op de duur zelfs lust kon opwekken door zijn oor te strelen. Onzichtbaar en efficiënt. Hier gaat zowat alle zin verloren, en beginnen de drie als dollemannen muziek te spelen en rond te springen.
Het maakwerk dat de scènes verbindt is te duidelijk voelbaar. De langdradigheid die daardoor ontstaat wordt dan wel weer goed opgevangen door de muzikale interludia, jazzy muziek van Turbiasz, uitgevoerd door het trio akteurs, en op dat punt munt
Nog te zien in de beursschouwburg vanavond en vrijdagavond om 22 u. 30.