Date 1989-03-01
Publication De Standaard
Performance(s) Les porteuses de mauvaises nouvelles
Artist(s) Wim Vandekeybus
Company / Organization
Keywords paneel • nouvelles • vlonders • steentje • akteurs • kledingstukken • opgevangen • jongleren • houten • vuur
Snel, hard, opwindend: "Les porteuses de mauvaises nouvelles" van Wim Vandekeybus
Les porteuses de mauvaises nouvelles is trouwens beter dan die eersteling: een hoop ballast, in de vorm van halfgrappige scènetjes met stoelen en kledingstukken die wisselen, is geschrapt. De voorstelling is qua ritme en afwisseling veel zorgvuldiger uitgebalanceerd, en de scenografie is daar een belangrijk strukturerend element in. De acht akteurs bewegen op een
De vloer wordt in de loop van de voorstelling opgebroken, met de vlonders worden torens gemaakt waar de dansers op klimmen om kledingstukken hoog aan het plafond weg te grissen, en ten slotte worden ze onder het paneel opgestapeld en maken zo een nieuwe scène-ordening.
De belichting speelt daarop in door steeds nadrukkelijker deze tweede, lukrake stapeling met gekleurd licht van achter het paneel tot fascinerende einder van het "terrain
Het is moeilijk achteraf uit te maken wat de voorstelling zo fascinerend maakt, want op de keper beschouwd is wat de akteurs doen wel spectaculair, maar is de waaier van bewegingen waar ze uit putten om hun spel met vuur te spelen (letterlijk, halverwege de voorstelling), klein. Vandekeybus heeft de juiste intuïtie om je aandacht te houden, zelfs met zeer kleine effekten.
Het wachten tot de voorsteling begint, dat vervelende tijdsverloop, wordt opgevangen door een gimmick: een wit voorwerp hangt op de rand van de scène boven twee hete platen. Af en toe valt er een druppel uit, die sissend verdampt. Een hommage aan
Bij de aanvang drentelen de akteurs wat rond het
Daar komt snel een nieuw tema bij: een speler veert op, en wordt in de vlucht opgevangen door een andere. Je merkt dat de spelers op elkaar ingesteld zijn, en een enorm vertrouwen in elkaar hebben, want een misstap zou algauw ernstige verwondingen kunnen opleveren door de snelheid waarmee de akrobatieën uitgevoerd worden.
Later in de voorstelling vertellen de akteurs nog verhaaltjes, en jongleren met een steentje waarbij je kan raden in welke hand het steentje uiteindelijk terecht komt. En ze spelen ook letterlijk, tijdens dat jongleren, allen neergezeten op de voorrand van de scène, met vuur, dat langs een lont tussen hun armen doorloopt.
Maar dat zijn als het ware secundaire tema's naast de puur vormelijke bewegingsdrift waarachter je een hecht groepsverband kan vermoeden. En wellicht is het gevaar dat voortdurend schuilt in de voorstelling, maar telkens weer ontweken wordt door de perfekte timing, de echt essentiële "kick" die je ervaren krijgt. Want al is het dan ook scenografisch mooi georganizeerd, zit de afwisseling van beelden goed, het is verder een nogal lege voorstelling: als je vergelijk met wat b.v.
Maar daarin is de voorstelling dan wel uitstekend geslaagd.
Nog te zien in de