Date 1989-01-23
Publication De Standaard
Performance(s) Flip side
Artist(s) Steve Paxton
Company / Organization
Keywords paxton • bootje • doeaniers • ikeda • flip • betrok • hamilton • kontakt • kontroleren • fijngevoelig
Nieuwe ontwikkeling in Paxtons oeuvre: "Flip side" in repetitiezaal Kaaiteater
Enkele jaren geleden maakte hij reeds een koreografie voor
In eerdere opvoeringen betrok Paxton al vaak beelden en voorwerpen die een eigen "verhaal" vertelden: dia's of eigenaardige voorwerpen die er soms gewoon waren als een autonoom minimalistisch beeldhouwwerk, maar ook wel eens door de manipulatie de dans op een biezondere manier inkleurden. Maar in deze voorstelling gaat Paxton veel verder: er zitten echt verhalende fragmenten in, al is het verband ertussen louter associatief.
Bij de aanvang van de voorstelling zitten twee akteurs in een bootje, rug tegen rug, te vissen voor een achterdoek dat langzaam oplicht. Het geeft de suggestie van een verre oever, met heuvels en gebouwen tegen de lage horizon. Dat beeld keert als een rode draad in vele varianten terug. Het tweede verhaalfragment gaat over doeane. Het omgekeerde bootje is de desk waarachter de doeaniers stijf, formeel de reizende kunstenaars kontroleren. De dansers moeten langs een metaaldetector terwijl hun bagage over een rolrek het buitenland inschuift.
Een eerste keer verloopt dat probleemloos, een tweede keer geeft dat aanleiding tot een enorme taalverwarring, en de laatste keer, als Ikeda alleen de grens overgaat, wordt ze biezonder brutaal, met... stofzuigers gefouilleerd. Deze scènes vervloeien met de dans die ondertussen verder gaat in het halfduister van de voorscène. In die zone voorbij de grens, het vreemde land -- de nieuwe situatie van dansers die elkaar voordien niet kenden -- gaan de dansers aanvankelijk voorzichtig maar steeds intenser op exploratie naar elkaars dans.
En de drie verschillen heel sterk in hun manier van bewegen; zeker Ikeda zit aanvankelijk op een ander spoor dan Paxton en
De
De première had slechts één schoonheidsfoutje: het laatste beeld met het bootje is net iets te lang gerokken, en het spel met de zaklantaarn achter het doek valt wat mager uit. Blijkbaar is het de bedoeling de voorstelling iets geserreerder te maken, en daar kan ze alleen beter bij worden.
Nog te zien in de repetitiezaal van