Date 1988-12-03
Publication De Standaard
Performance(s) Kras • Het meisje dat
Artist(s) Jan Joris Lamers
Company / Organization Maatschappij Discordia
Keywords ina • kras • inbraak • inbreker • traan • duister • bijeenkomst • kantjes • ingaat • pittoors
Een lach en een traan, wat wil je nog meer?: "Kras" en "Het meisje dat" door Mij. Discordia
Zoals ze al eerder op een perskonferentie aankondigden, plant
Centraal in "Kras" staat Ina (
Tot pp een dag een inbreker in huis kornt, die de hele inboedel overhoop gooit. Dat nachtelijke bezoek wordt steeds weer herhaald, en is de rode draad in de ontrafeling van de motieven die de personages drijven in hun turbulente liefdesleven en affektieve blokkades. Bij elke nieuwe inbraak is er ook een monoloog van Ina, waarbij ze steeds verder ingaat op haar verhouding tegen de destruktieve inbreker, die bijna een bondgenoot wordt in wie ze een bijna vergeten deel van zichzelf terugvindt (en die eigenlijk ook niet anders dan met haar medeweten kan binnenkomen).
De regie is biezonder eenvoudig. In de diepte van het speelvlak staan stoelen voor de acht akteurs (de dader is Ina's man --
Het is in die lichtstrook ook, opdoemend uit het duister, dat de akteurs de personages laten spreken. Dat geeft een biezonder mooi effekt, vooral als Ina de laatste keer ingaat op haar relatie met de vernieler, en tegelijk over haar gespleten beleving van haar huwelijk. Do duwt haar uit het duister zachtjes vooruit tot het licht net zo over haar gezicht scheert dat ze er plots zeer ziek en afgepeigerd uitziet, en zij fluistert haar nog iets in het oor vooraleer weer in het duister terug te treden.
Hoewel je, zoals steeds bij Discordia (en het inleidend praatje van Lamers terwijl de akteurs het publiek monsteren, verhoogt dat effekt), de scheiding tussen de akteur en zijn personage duidelijk kunt voelen, zit deze voorstelling qua timing en typering zo precies in elkaar dat ze een grote impakt krijgt: de interpretatieve inspanning die leidt tot een inzicht in het drama komt zeer helder over, terwijl de identifikatie met de personages toch net zoveel op afstand gehouden wordt dat de ironische kantjes en de thrillerstruktuur van het stuk niet verzwinden in (mogelijke) melodramatische boventonen.
Een detail b.v.: de akteurs lopen allen op kousevoeten rond, terwijl je je kunt inbeelden dat de vloer vol scherven ligt. Iets wat bijna symptomatisch is voor de manier waarop allen, behalve
"
Nog op 9 en 10 december om 20 u. 30 in de