Date 1988-11-30
Publication De Standaard
Performance(s) Baa-de, bekentenissen uit de onderwereld
Artist(s) Ken Kelountang Ndiaye
Company / Organization Tie Drie
Keywords baa-de • ndiaye • senegalese • multi-kulturele • doodzijn • rituale • dood-vervelend • groepsrituelen • mudra-leerling • perspektievcn
Dood-vervelend: "Baa-de" door Tie Drie
Zeer aandachtige toeschouwers merken met een beetje geluk zelfs op dat de vierde figuur op de scène, Eugène Bervoets die er uitziet als een witgekalkt graf, eigenlijk de vervelende dode is. Een pop, die sprekend op hem gelijkt, symbolizeert zijn doodzijn. De aanwezigheid van dit personage, dat afwezig hoort te zijn, weegt zwaar op het spektakel. Die gratuite aan- en afwezigheid wordt verwoord in pseudo-diepzinnigheden, samenvattingen van de hele zaak. De rest van de voorstelling, een chaotisch en weinig akkuraat mengsel van vondsten, glijdt als zand door de vingers van de toeschouwer.
De opzet van het toneel, een rituale creëren over doodsrituelen, gaat volledig de mist in. Men vergat dat een ritueel enkel bestaat bij de gratie van de deelneming eraan. Belangstelling wordt zeker niet opgewekt door ondermaats, oubollig, schreeuwerig akteren en geïmporteerde dansvormen zonder boodschap.