Date 1988-11-29
Publication De Standaard
Performance(s) Docteur Labus • Mammame/Montréal
Artist(s) Jean-Claude Gallotta
Company / Organization Groupe Emile Dubois
Keywords labus • docteur • mammame • montréal • groupe • dubois • gallotta • brokkelig • uitmuntendheid • gekoördineerde
De afwezigen hadden ongelijk: "Groupe Emile Dubois" in de Singel
ANTWERPEN -
Bij deze hernieuwde kennismaking met het gezelschap valt dat weer sterk op: ze kunnen, zo lijkt het toch, alles; niets is onopzettelijk, stunteligheid is een techniek die naadloos verbonden wordt met virtuoze sprongen, nerveus getrippel en pirouettes kunnen net zo goed als halsbrekende sprongen of grand écart. Maar die technische uitmuntendheid wordt nooit aangewend om de eterische pracht van perfekt gekoördineerde groepsbewegingen uit te spelen tegen verbluffende soli zoals in klassiek ballet of ook wel in modern werk zoals bij
De dansers zijn zeer lijfelijk en individueel (ook in hun danswijze) herkenbaar aanwezig. Maar dan weer zonder dat die individualiteit belichaming wordt van een werkelijk personage, een gedachte, een emotie zoals je dat in expressionistische dans kan aantreffen. De dansers zijn zichzelf en dat is veel minder eenvoudig dan het lijkt, en heeft een veel grotere rijkdom.
Gallotta's koreografieën zijn best te vergelijken met de steeds wisselende konfiguraties van een kaleidoskoop. "Docteur Labus" is in dat opzicht een pareltje. De vier duetten die gedanst worden, suggereren telkens een heel verhaal van liefde, passie, haat, lust of wreedaardige onverschilligheid maar als je het verhaal wil gaan omzetten in woorden, merk je dat die er niet zijn, dat het alleen maar op die manier had kunnen verteld worden.
"