Date 1988-10-06

Publication De Standaard

Performance(s)

Artist(s) Heiner Goebbels

Company / Organization

Keywords goebbelsdiesnerdietmarmüllerslindsayliftmüllerheinergeorganizeerdebèlgique

Kaaiteater biedt interessante "tekst-muziek-performance"

BRUSSEL -- Kaaitheater nodigde (samen met de Ancienne Bèlgique) Heiner Goebbels en Heiner Müller uit voor een uitvoering van Goebbels muzikale performance. Die is gebaseerd op "Der Mann im Fahrstuhl", een tekst uit Müllers "Der Auftrag". Müller las zelf teksten voor, daarin bijgestaan, afgewisseld of overstemd door Ernst Stötzner en Arto Lindsay. Goebbels voerde een keur aan avant-garde en jazz-muzikanten aan.

De muziek die ten gehore gebracht werd, is moeilijk onder een noemer te brengen, een complexe mengeling van van puur lawaai met free-jazz, Stan Getz-achtige bossa's, rock en funk en moderne muziek. Het merkwaardige daarbij is dat de muzikanten op een biezonder fysieke manier met hun instrumenten omgaan. Een prachtig fragment in de voorstelling b.v. wordt gebracht door Dietmar Diesner. Terwijl hij in zijn saxofoon aanhoudend minuten lang een toon blaast, zingt hij ook als het ware door het mondstuk, wat een zeer bijzondere klank oplevert.

De hele toch nauwkeurig georganizeerde partituur levert door deze biezondere benadering van het instrumentarium een auditieve chaos op, die moeiteloos aansluit bij Müllers verhaal. Het vertelt over een man die op weg is in de lift naar zijn baas om een belangrijke opdracht in ontvangst te nemen; maar in de lift raakt de tijd ontregeld, en bij het uitstappen bevindt hij zich op een Peruviaanse hoogvlakte.

Müllers lezing wordt door de zang, het in canon reciteren ervan, de herhaling, de muziek en de belichting en spaarzame enscenering volledig opgenomen in deze uitzonderlijke performance, maakt er een nieuwe eenheid (what's in a word) mee. Müller werd geluidsmatig omlijst door Lindsay, Fred Frith, Charles Hayward, Dietmar Diesner en Johannes Bauer. Al ontbrak trompettist Don Cherry voor deze dernière op het appèl, het resultaat was zonder meer fantastisch. Er valt enkel te betreuren dat ze maar een keer te zien is in Brussel.