Date 1988-06-07
Publication De Standaard
Performance(s) Trilogie van het weerzien
Artist(s) Jos Verbist • Guy Cassiers
Company / Organization
Keywords strauss • cassiers • botho • weerzien • vernissage • slaagde • regie • samenhang • voeren • vervreemding
Tweede keer, goede keer.: "Trilogie van het weerzien"
Het is sedert enkele jaren de gewoon bij de afdeling theaterwetenschappen van de KU
Omdat er uiteindelijk zeer veel dramaturgische arbeid was geleverd rond dit stuk (het uitstekende programmaboekje is daar een bewijs van) en het debacle van de opvoering ook een veel beter inzicht had opgeleverd in de structuur en het (bv. soms onverwacht komische) karakter van het stuk, besloot An-Marie Lambrechts met oud-studenten en mensen die meegewerkt hadden aan de eerste opvoering een tweede poging te wagen. Ze zocht deze keer Guy Cassiers aan om de regie te voeren, en tegen alle verwachtingen in werd de voorstelling artistiek een eclatant succes, dat het niveau van amateurisme ver overstijgt. En dat is zeer merkwaardig, want Cassiers slaagde erin om in het minieme tijdsbestek van vijf weken, met mensen die overdag werken of studeren, een werkelijk interessante benadering te brengen van dit stuk met enkele opmerkelijke acteerprestaties als toemaatje.
Het scènebeeld van
Het eigene van deze voorstelling zit in de licht ironische ondertoon. De energieke en volslagen onbevangen manier -- het is misschien een eigenaardige uitdrukking - waarop de acteurs omgaan met de larmoyante teksten vol geleuter en intellectuele prietpraat, de manier waarop hun motoriek sneller en heviger is dan wat de tekst laat veronderstellen, relativeert in hoge mate het nu toch al lichtjes oubollig aandoende leed van de vroege jaren zeventig. Maar de regie gaat daarbij niet zo om de tekst van Strauss volledig te ridiculiseren. Het essentiële gevoel dat er in schuilt van mensen die verwilderd rondlopen in een wereld die geen samenhang vertoont en waarin ze niet thuishoren, blijft bewaard.
Natuurlijk valt er heel wat af te dingen op de concrete uitwerking van een en ander, en zou er nog behoorlijk wat kunnen geschaafd worden aan de acteurs en regie. Evenwel blijken enkele onbekende mensen zich te ontpoppen tot zeer verdienstelijke acteurs, oa. Ann Olaerts als