Date 1988-05-18
Publication De Standaard
Performance(s) Cagliari, an opera of horror in latin
Artist(s) Jan Panik • Denis De Visscher
Company / Organization
Keywords caligari • panik • latin • kompenseren • gruwelverhaal • bloedstollende • omdoopt • leerperiode • knife • indiaantje
Veel maten bloed voor niets: "Caligari, an opera of horror in latin" op de Beweeging
ANTWERPEN - Als iemand die in het dagelijkse leven
Zijn Knife Dance (1983) b.v. wou er zeer vervaarlijk uitzien maar het loze gezwaai met messen was dat net zoveel als cowboy
De muziek wordt live gezongen door drie zangers die in zeer plechtstatige gewaden opgesteld staan in drie torens op de achtergrond van de scène, met de haren stijl omhoog. De instrumentale begeleiding is op band opgenomen. Op de voorgrond speelt zich dan een koreografie af, die overduidelijk een soort verhaal wil vertellen. Een gruwelverhaal dan nog wel, zo lijkt het. Maar voor wie de film
Nu hoeft dat op zich geen groot bezwaar te zijn, als de dans op zich voldoende materiaal aandraagt. En dat is niet echt het geval. De bewegingstaal is in oorsprong klassiek, maar het tempo is sterk opgedreven, en de bewegingen worden zeer schichtig uitgevoerd, met zeer veel huppel- en springpassen. In de vreemde samenvoeging van gebaren, en het gebruik van kombinaties die vreemd zijn aan het klassieke repertoire, merk je de invloed die de koreograaf heeft ondergaan van zijn leerperiode in de
Maar dat alles levert niet direkt een overtuigend geheel op. De dansers zijn niet onverdienstelijk, maar in kleine foutjes merk je dat de techniek zoveel koncentratie vraagt dat er geen ruimte overblijft om de dans een zekere emotionele meerwaarde te geven. Die is ook niet terug te vinden in de koreografie an sich, die ook weer niet kwaad is, maar niet van zo'n gehalte dat ze al de poeha van de kostuums, de muziek, de speciale bloederige effekten kan kompenseren. De voorstelling blijft daardoor steken op het peil van redelijk amusement met nogal grote pretenties.
Nog voorstellingen in de