Date 1988-03-26
Publication De Standaard
Performance(s) K!T
Artist(s) Paul Peyskens
Company / Organization
Keywords andrea • pia • arne • dett • bardos • misverstanden • peyskens • aktrice • biezonder • mankement
Het plezier van misverstanden: "K!T" in Beursschouwburg
Een aantal ingrediënten van de voorstelling zijn bekend: het stuk valt, net zoals A winter's tale, het vorige stuk van regisseur
De hele voorstelling is eigenlijk niets anders dan een scenische verdichting van de werkelijke situatie dat vier mensen die elkaar niet kennen, elkaars taal -- letterlijk en artistiek -- niet spreken, met vallen en opstaan een voorstelling maken. Ze maken van hun eigen persoon een personage, en dat gebeuren spelen ze dan weer. Je ziet dus een voorstelling over het maken van een voorstelling. Aanvankelijk met zeer voor de hand liggende grappen. Als Andrea hardhandig van de scène afgevoerd wordt door Dett, zodat zij
De evolutie in de voorstelling ontstaat dan doordat de akteurs in dat ogenblik van vertwijfeling allemaal gaan zitten nadenken hoe het nu verder moet. En daar onstaat een paar prachtige fragmenten uit. Zo zit Andrea op een bepaald ogenblik te treuren in een hoekje met een boekje, en plots worden haar dromen werkelijkheid, verschijnt Arne als een droomprins en gaan ze samen tafelen. Het probleem van de verschillende talen lost zich op dat ogenblik als vanzelf op in het moment van aantrekking tussen beiden. Tot Pia de scène opholt om Arne te vragen wat hij daar zit te doen.
Het eindigt ermee dat Andrea haar beginmonoloog overdoet, deze keer vlekkeloos en in het
Al die verwarring, die geleidelijk toch ineensluit tot een aantal herkenbare fragmenten, is biezonder goed georkestreerd, en dat is het merkwaardige aan de voorstelling. Van de enkele ogenblikken dat ik het gevoel had dat er iets schortte aan de timing en de voorstelling haar vlotte ritme verloor, bleek er een te wijten te zijn aan een technisch mankement, waardoor een afgesproken signaal gemist werd. Het is de metikuleuze timing en dosering van effekten, samen met de "werkelijkheid" van de "gespeelde" situatie die biezonder meeslepend werkt. Het besef dat de voorstelling echt gemaakt werd met niets anders dan de gegevens die dadelijk voorhanden waren, de akteurs en de regisseur, werkt vaak nogal op de lachspieren als je je begint af te vragen waar een en ander vandaan komt. Het geroezemoes en gelach in de zaal waren dan ook niet van de lucht, er waren verscheidene open doekjes, en de voorstelling eindigde met een biezonder lang, hartelijk applaus van het publiek.
Nog in de