Date 1988-02-18
Publication De Standaard
Performance(s) Rit over het bodenmeer
Artist(s) Frans Strijards
Company / Organization Artikelen en Projecten
Keywords destruktieve • bodenmeer • ontlading • handkes • rit • taalregels • sigarenroken • sigarenkauwen • half-verstaanbaar • bedaagde
"Rit over Bodenmeer" als agressieve ontlading: Regisseur Strijards behandelt Handke
Dat is niet het enige. Vanaf het eerste ogenblik van de voorstelling beland je in een speelstijl die vaak veel weg heeft van
Op een eigenaardige manier stemt dit eigenaardig spelgedrag perfekt overeen met de regels van Handkes taalspel. De tekst is zo gestruktureerd dat niemand van het gezelschap de voor de hand liggende antwoorden geeft op vragen, omdat iedereen systematisch weigert de gebruikelijke interpretatie van uitdrukkingen of gebaren te aanvaarden.
Gevolg is dat taal en tekens alleen in hun allereerste betekenis of een onverwachte betekenis gehanteerd worden. Dat levert volstrekt onlogische gesprekken op die op niets uitlopen. De onderlinge frustratie die hieruit voortvloeit leidt tot baldadigheid. Op het toppunt van infantiele regressie en redeloze agressie eindigt de voorstelling. Er is blijkbaar geen ontkomen aan de dwingelandij van de vaste taalregels.
In hoeverre Strijards hiermee trouw blijft aan de oorspronkelijke schriftuur van Handke, bleef voor mij een open vraag; meer bedaagde speelwijzen zijn alleszins denkbaar. Maar bij Art. en Pro. is dan ook iets totaal anders aan de gang. Door de verve en het uitzonderlijk akteertalent van alle akteurs, gekoppeld aan de ver doorgedreven reële gewelddadigheid van de aktie, ontstaat een uitgelaten sfeer die verwant is aan de sfeer van happenings. Dat slaat zeer snel over op het publiek, de voorstelling wordt bijna een lachzieke kollektieve ontlading van agressiviteit. Zoiets organizeren op een uur, het is een merkwaardige prestatie.