Date 1988-01-29
Publication De Standaard
Performance(s) A.Dieu
Artist(s)
Company / Organization Marc Vanrunxt
Keywords flamingo • persbrochure • aanmatigend • can-can • lendensteun • intrigeren • dieu • vaagheid • handschoenen • koreografie
Adieu, was het maar waar: "A.Dieu" van Marc Vanrunxt
De voorstelling is gestruktureerd als een verkleedpartij. Eerst komen de vijf dansers een na een op in een negentiende-eeuws zwempak voor mannen, waarover een brede elastische lendensteun gedragen wordt. Daarna trekken ze hierover een overall in fluweel aan, weer met de lendensteun erover. Vanaf dat ogenblik worden ook lange zwarte handschoenen met een uiteinde in plastiek gedragen. Daarna gaat er nog eens een wijde rok in zwarte voile met een soort queu over en ten slotte vallen een aantal hoepels naar beneden van het plafond die onder de rokken gegespt worden. Eind goed, al goed, alles wordt weer uitgespeeld, op badpak en handschoenen na, en dan is de voorstelling gedaan.
Deze struktuur is het enige dat de voorstelling zowat samenhoudt, voor het overige is er een zeer verwarde koreografie te zien, een eindeloos durende aaneenschakeling zeer "bedacht" aandoende vondsten, met (mits men de persbrochure leest) verwijzingen naar can-can, flamingo's en nog wel een paar andere dingen.
Dat was dan nog allemaal niet zo erg, ware het niet dat er zeer ongelijkmatig gedanst wordt -- je merkt b.v. dat
Het is niet voldoende enkele beelden op een hoop te gooien om autentieke bewegingen te krijgen, de lichamelijke expressie van emotie, of juister, het opwekken langs niet-verbale weg van een sensatie waarbij de aanwezigheid van een publiek een voorwaarde is, vereist een biezondere dans-ascese en oorspronkelijkheid in de aangewende verwijzingen. De nonchalance waarmee hier aangenomen wordt dat enkele slordig rondgestrooide referenties aan flamingo's en can-can de gewenste sfeer kunnen verwekken, is aanmatigend. Ze gaat uit van een naïef geloof dat de beelden die Vanrunxt intrigeren, ook anderen intrigeren, in die mate dat er een kollektieve katarsis uit ontstaat. De produktie vertoont rommeligheid, slordigheden en een ondoordachte keuze van cliché-beelden waarvan ik mij niet meer kan voorstellen dat ze nog iemand kan raken.
Nog te zien in de