Date 1988-01-16
Publication De Standaard
Performance(s) Cash Flow
Artist(s) Mark De Wit
Company / Organization Brussels Kamertoneel
Keywords verkoopsdirekteur • cash • flow • hoofdboekhoudster • suksesvolle • bober • semay • bedrijf • uitgeverij • direkteur
Gemoralizeer zonder diepgang: "Cash Flow" van D.B. Gilles in BKT
Ook die regie is nogal futloos en lijkt soms zelf niet meer te betekenen dan een juiste timing van opkomst en afgang en fade-in/fade-outs. Nogal cru gezegd, mits enige wijzigingen in de tekst zou de regie evenzeer toepasselijk zijn voor een ander kamerdramaatje. De vraag is natuurlijk wat er anders denkbaar zou zijn met zo'n tekst. Het verhaaltje gaat over drie topmensen van een uitgeverij die gekonfronteerd worden met een gebrek aan cash-flow door een desastreuze uitgave van wiskunde-boeken. De hoofdboekhoudster stelt voor een konkordaat aan te vragen, de verkoopsdirekteur stelt voor het pakhuis in brand te steken om de verzekeringspremie op te strijken. De algemene direkteur, zoon van de stichter van de uitgeverij, loopt zodanig gebukt onder de schaduw van zijn eertijds meer suksesvolle vader, dat hij eigenlijk geen andere oplossing kan bedenken.
Nochtans bestaat die oplossing: met een voorlopige investering van zijn eigen kapitaal in het bedrijf zou een suksesvolle uütgave kunnen uitgebracht worden die het bedrijf zou redden. Maar eigenlijk wil de man met zijn zeiljacht gaan varen en leven van zijn rente. Op het allerlaatste ogenblik weet hij zich (voorspelbaar genoeg) op te richten, hij onttrekt zich aan de demonische drijverijen van zijn verkoopsdirekteur en de herinnering aan zijn vader en neemt eindelijk zijn verantwoordelijkheid op. Algemene boodschap: er lopen veel slechte mensen rond in het zakenleven, die alleen op geld uit zijn; de beslissingen aan de top van een bedrijf worden vaak alleen op basis van een genadeloze machtsstrijd genomen en hebben niets met ekonomische ratio en alles met persoonlijke zwaktes te maken. Maar de integere bedrijfsleider weet zich daar altijd door te slaan, de goeden winnen steeds.
Het probleem is dat hier hetzelfde soort tweedehands-psychologie gehanteerd wordt dat ook handleidingen voor sukses kenmerkt. De psychologie van de personages heeft dan ook de diepgang van een plas regenwater op het trottoir. Bovendien geraakt de tekst ook nergens buiten de horizon van het partikuliere probleempje. Dat dergelijke fenomenen bestaan, wil ik niet betwijfelen, maar de auteur kan de draagwijdte ervan zelf duidelijk niet inschatten, zodat hij geen stof tot nadenken, zelfs geen drama kan bieden, maar enkel een waarschuwend vingertje kan opheffen. Daarin gretig gevolgd door regisseur en akteurs.
Het decor van
Nog te zien in het BKT, Kapellemarkt l te 1000