Date 1987-11-03
Publication De Standaard
Performance(s) Goldbergvariations • PA RT
Artist(s) Paxton, Steve • Nelson, Lisa
Company / Organization
Keywords pianospel • gould • paxtons • glenn • koncentratie • aura • aandachtig • vergelijking • gebeuren • marionet-poppenspeler
Steve Paxton en Lisa Nelson besluiten Klapstuk '87: Met uitzonderlijke improvizaties
Het is het soort werk waar je als toeschouwer ook een essentieel onderdeel bent van het gebeuren. De koncentratie van een publiek op het -- onvoorspelbare -- gebeuren heeft een onmiskenbare invloed op de dans op de scène.
Dat moment wordt ingekleed met enkele zeer eenvoudige rituele handelingen. Paxton danst in het eerste deel met een masker op zijn gezicht geschilderd,
Het lijkt misschien wat abracadabra, en het is, zoals gezegd, ook magisch, maar bovendien is het werkelijk verbazingwekkend wat een emotionele impakt die dans, in al zijn abstraktie op de toeschouwer heeft. Het is interessant om daarin de vergelijking te trekken met het fenomeen
Er is ook een meer rationele verklaring voor te geven. Bepaalde emotionele toestanden brengen een bepaalde lichaamshouding mee, een effekt waar b.v. in expressionistische dans sterk op gespeeld wordt om een inhoud te kommuniceren. Paxton en Nelson daarentegen werken net omgekeerd: een aanvankelijke bewegingsimpuls leidt tot een logische bewegingssekwentie volgens de regels die dat instrument, het lichaam, oplegt voor wie er aandachtig naar luistert. Dat leidt tot houdingen die omgekeerd een bepaald soort emotionaliteit uitlokken. Zoals lang met het hoofd in de handen zitten op de duur tot sombere gevoelens zou kunnen leiden.
Paxton maakt eigenlijk een essentieel gebruik van dans, de intrinsieke kwaliteit ervan om iets te kunnen meedelen dat in woorden niet vatbaar is, zonder de omweg langs een vooraf bepaald koncept. Hij is zichzelf, zijn eigen mededeling, met een onthutsende eerlijkheid, niet gekomprornitteerd door welke "uitleg" dan ook. De belichting en de muziek vormen een soort randvoorwaarden voor een gebeuren, dat door overdracht de kijker aanspreekt, maar wel elke kijker anders. Een heel biezondere sensatie is het, dat het werk en zijn betekenis ontstaat terwijl je erop zit te kijken, zonder enige inkleding. Je kan dus ook duidelijk merken als bepaalde muziekfragmenten de dansers niet liggen, zodat ze prompt ophouden met dansen.
Een verrassing bij deze voorstelling, voor mij dan toch, was het verschijnen van
Een magistraal moment was b.v. het toevallig ontstaan van een marionet-poppenspeler situatie, waarbij Nelson onder de hand van Paxton licht gehurkt met precies afgemeten bewegingen vooruithupt. Paxton zelf ziet dat gebaar als een ogenblik waar hij probeert de aura van zijn tegenspeelster te vatten en. zijn eigen aura door te geven.
Deze voorstelling, al is het dan een zeer intimistisch en kleinschalig spektakel, is van een uitzonderlijke betekenis die misschien zelfs die van