Date 1987-10-21
Publication De Standaard
Performance(s) Nadir
Artist(s) Populaire, Alain
Company / Organization Théâtre Impopulaire
Keywords nadir • bloem • introspektief • impopulaire • leegheid • proces • gebaren • gedroogde • symbolentaal • hoesten
Symbolizeringspoging van diepste: "Nadir" door het "Théâtre Impopulaire"
Waarmee meteen gezegd is dat deze voorstelling, zonder muziek en kwasi zonder enige visuele aankleding, biezonder veeleisend is voor de toeschouwer. Twee vrouwen,
Meer zelfs, de opbouw in een tiental scènes waarin dezelfde gebaren herhaald worden, leidt tot een enorme voorspelbaarheid. Die is er zelfs al bij de eerste, en enige niet herhaalde scène. De twee vrouwen schrijden, met gedroogde bloemen in de hand, elk vanuit een hoek van de scène, naar het midden. Als de ene bloem na bloem op de grond laat vallen, verwacht je precies wat er ook gebeurt: de andere laat het hele pak, op een bloem na, ineens vallen.
Het is regisseur
Nu lijkt de ruimte van de Vlamingenstraat mij iets te groot om dat soort intimiteit echt te laten ontstaan. Het is voldoende dat iemand begint te hoesten of te babbelen, of de zorgvuldig opgebouwde sfeer spat als een zeepbel uit elkaar.
Het is ook een beetje, voor mij althans, de vraag welke waardering je voor dit soort ritueel teater kan opbrengen; het is essentieel dat de vreemdheid/herkenbaarheid ervan op een zeker ogenblik zo'n fascinerende kracht krijgt dat er bij de toeschouwers een gelijkaardig introspektief proces op gang wordt gebracht als dat wat tot de voorstelling heeft geleid. En dat ligt voor iedereen dan weer nogal verschillend.
Misschien is bij dergelijk teater de maker te veel met zichzelf bezig om nog werkelijk met teater bezig te kunnen zijn, zodat het een celebratie onder gelijkgestemden wordt. Over het introspektieve proces spreken in een teatrale vorm is iets anders dan dat proces op symbolische manier oproepen en uitlokken. Het is een doelstelling die artistiek, maar ook intrinsiek tot mislukken gedoemd is.