Date 1987-02-18
Publication De Standaard
Performance(s) Antipodes
Artist(s) Musard, Yves
Company / Organization
Keywords antipodes • uiteenvalt • referenties • mutsje • kwasi-verhalend • uitroep • klankloze • abstrakt-koreografisch • bewegingsarsenaal • skulpturaal
Yves Musard danst "Antipodes": Verwarrende vermenging van abstraktie en historie
Nochtans is wat Musard doet, op het eerste gezicht vrij eenvoudig. Zijn dans vertrekt vooral uit de ledematen, terwijl rug en hoofd ook in zeer ingewikkelde pirouettes waarbij armen en benen in zeer verschillende richtingen uitwaaieren, perfekt rechtop blijven. Op zich zijn die bewegingen gracieus uitgevoerd, met heel verzorgde poses van b.v. de handen, maar de sekwensen waarin ze getoond worden volgen het staccato ritme van een metronoom, waardoor een vloeiend geheel uiteenvalt in een zeer snelle, uitdrukkingsloos gebrachte opeenvolging van "stills". De expressie is hier teruggebracht tot de bevreemdende schoonheid van een perfekte marionet, waarvan alle delen in een willekeurige positie ten opzichte van het geheel komen te staan.
In het tweede deel heeft Musard een gek pakje aangetrokken, met een mutsje op het hoofd, en dit tweede deel wordt door klankmontages begeleid, in tegenstelling tot het klankloze eerste deel. En het zijn die klankfragmenten die, samen met enkele schaarse uitroepen en symbolische gestes, een soort vage betekenis geven aan wat je ziet. Maar onder die referenties, naar kloostergezangen, naar de 17de eeuw, naar "electric boogie" voel je door de onverschillige, strakke mechaniek van de dans een soort vertwijfeling of angst naar boven borrelen. De dans is één brok verwarring, opgesloten in een puristisch bewegingsarsenaal; die verwarring wordt onderstreept door de uitroep "
Tot en met zaterdag in