Date 1986-04-26
Publication De Standaard
Performance(s) Om Eleanor
Artist(s) Ritsema, Jan
Company / Organization De mug met de gouden tanden
Keywords woolfs • eleanor • aktrices • boeien • overstappen • drie-in-één • mouna • samenraapsels • borgesius • speelsters
"Om Eleanor", niet bang voor Virginia Woolf
In heel gekke, schreeuwerig gekleurde kostuumpjes, samenraapsels van allerlei kledingsstukken lijken het wel, komen de drie aktrices op, en dadelijk beginnen ze een geanimeerd gesprek over wat, wie en hoe ze gaan spelen, waarbij al snel blijkt dat ze al fantazerend in een personage overstappen (en wel alle drie tegelijk, met andere aksenten, in hetzelfde personage).
Als publiek heb je er blijkbaar niets mee te maken, ze handelen zo ongedwongen en onteatraal alsof ze een gezellig onderonsje hielden in een achterkamertje, waarbij ze in hun fantazie opgaan. Dat drie-in-één akteren lijkt zowel een scenische omzetting te zijn van
Dat procédé is heel komisch maar het blijft niet de hele voorstelling boeien.
Daarbij koncentreren ze zich tematisch in hoofdzaak op het psychologische aspekt van het verhaal: een
Het stuk is daardoor een behoorlijk amusante kroniek geworden, met enkele stekelige randbemerkingen. Die blijft vooral boeien door de overduidelijke akteerlust van de speelsters. Maar qua struktuur heeft het meer weg van kabaret dan van ernstig drama.