Date 1985-05-03
Publication De Standaard
Performance(s) Ave Nue
Artist(s) Steve Paxton
Company / Organization
Keywords ave • nue • paxtons • aanleidingen • bound • right • bewuste • speelruimte • work • lengte
Steve Paxton in camera obscura
Eigenlijk onttrekt Steve Paxtons werk zich aan kritiek in conventionele zin, die activiteit waarbij met woorden de bewuste betekenisproductie van een voorstelling doorgelicht en geëvalueerd wordt. Wat Paxton doet is echter maar zeer ten dele een bewuste betekenis produceren, veeleerschept hij aanleidingen waarin de eigenheid van het menselijk lichaam boven kan komen. Dat proces, die eigenheid is van een andere orde dan taal, en wordt er eigenlijk door verraden. Een opsomming van die aanleidingen is wat overblijft.
De titel "
Het gebruik van gaasdoeken die de speelruimte afschermen van de zitplaatsen geeft, door de lengte van de gang, het gevoel dat je in een camera obscura (of een Japans schimmenspel zo je wil) zit te kijken. Dat effect wordt soms versterkt door dias die erop geprojecteerd worden, of sterk tegenlicht waardoor je enkel schimmen ziet.
In die doos bewegen zich vier dansers, Steve Paxton,
Waar Paxton in zijn vroegere werk veel aandacht besteedde aan wandelen als "a range of nondance movement, a variety of non-hierarchical structures, relaxed and authoritative
a sympathetic link between performers and spectators," zie je hier vooral veel hard lopen en opspringen, wellicht door de lengte van de gang. Zoals in "
En zoals in vorige producties zijn er op de achtergrond, als ondertoon bijna, weer heel wat verwijzingen naar het onderscheid natuur-cultuur, zonder dat dit thema expliciet wordt. In de klankband bv. hoor je een hond uit
Als tegengewicht wordt bv. een deel van de muziek van de hand van
Toch is ook deze beschrijving bijna verraad plegen aan een werkstuk dat enkel als een verwarrende, onthutsende, maar ook heel aangename sensatie te beleven is. Paxtons criterium voor het beoordelen van werk van anderen is gewoon: