Minnelijke voorwerpen
Minnelijke voorwerpen
Om kritiek te bedrijven moet je van kunst houden. Maar hoe kun je de liefde voor een kunstobject beschrijven als de kritische afstand tussen liefhebber en geliefde implodeert?
Vatten het onzegbare in woorden:
pieter de buysser, christophe van gerrewey, bram de cock & wouter hillaert
In de marge vertellen de toeschouwers van the love piece over hun ervaringen Een selectie door alice chauchat
‘The
I discovered in a way another thing while I met this guy whose name I don't know, who seems to have also been through things, but this I don't know, it's a mystery for me. xxx
The relationship I had, if it's a relationship, I still don't know, was very peculiar because I felt a bit fucked. Because I don't trust him. Because he's working. And I work and when I work I give things, I give signs and sometimes I produce things which... I do language things; it's language. I had a quite intense meeting, although it felt like I didn't really meet her but maybe more my memories. I could fill it in a way, or she could fill it, she could fill whatever purpose I wanted, in a way. Xxx
the field of landscapes I go through is very wide, it goes from basic sexual interest to an absolutely existential, human, biological, almost original thing xxx
de lenige liefde
Van Godard en
Het werk dat ik het meest liefheb, het in mijn ogen meest uitzonderlijke werk, is werk dat de toekomst bepaalt. Individueel en collectief. Het zijn werken die invloed hebben gehad op mezelf, zowel in wat ik ging maken als in hoe ik ging leven. Als ik merk hoe drastisch een werk invloed kan hebben op mij, dan kan het ook die invloed hebben op een ander, ik ben niet meer dan een schakel in een tijdsgewricht. Het ingrijpende werk is daarom altijd voor mij een voorstel geweest, iets voorafgaandelijk, een prelude zowel voor mezelf als voor de hele wereldgeschiedenis die ik toewenste dat ze onmiddellijk dezelfde ervaring zou kunnen hebben. Ieder meesterwerk is een avant-garde van een nog uit te voeren beweging. Het is incompleet omdat de voltooiing niet in het werk zelf ligt. Een groot werk is niet zelfvoldaan, maar viseert een buiten, een zo ver buiten dat het uit ieder kader valt. Een werk dat geen voorspel meer is, is dood en onvruchtbaar. Het zijn de meest briljante kunstwerken die het meest onaf zijn, die verder blijven spelen in mijn doen en laten, die mij het werk laten verderzetten.
Ik heb het geluk u zes soorten liefdes te kunnen voorstellen. Ik heb er meer, maar sommige zijn nog niet rijp, andere zijn overrijp en door iedereen al zo bepoteld dat ze u niet gaan interesseren. En de grootste liefde geef ik niet prijs.
Dit zijn zes liefdes die op mij het meest hun sporen hebben nagelaten, die mijn leven en mijn werk mee vorm hebben gegeven en dat nog doen. Ik kan en wil niet beschrijven wat die bij mij veroorzaakt hebben, omdat me dat mijn navel in dwingt, en omdat ik naar buiten wil. Omdat ik u toewens ook naar buiten te gaan, met één van deze liefdes aan uw hand.
Al wat ik over deze liefdes kan zeggen, is dat ik het gevoel heb dat ze wederzijds zijn.
Zes soorten liefdes:
De onaangepaste, buitensporige liefde om niets Ik draai een kleine revolutie af en andere gedichten van
De lenige liefde
die grondtoon niet als wanhoop: ik herkende die gewoon en ik dacht: zo is dat. Ik ben er door veranderd. Het meest evident werd dat toen ik het vrij snel na de eerste keer helemaal herlas: het viel me dan pas op hoe cynisch de personages waren. Ik kon dat dan pas merken omdat mijn blik sindsdien door de eerste lezing al fundamenteel veranderd was. Het heeft me de mogelijkheden van het hinkelspel leren kennen, het heeft me getoond waartoe de spelende mens in staat is, zowel voor zijn persoonlijke kwaliteit van leven, als voor de samenleving waarin die zich beweegt.
De snijdende liefde
Jan Lauwers, schade/
De tirannie van de liefde
Een zomer piccolo geweest in een groot hotel. In kostuum waar normaal apen en negers in rond lopen. Een vast loon en intussen proberen zoveel mogelijk fooi los te krijgen. Ik had op een maand tachtigduizend frank verdiend, genoeg om naar Parijs te gaan en te beginnen. Ik heb die hele eerst maand september doorgebracht in cinema Saint-André des Arts. Mijn budget voor de eerste maanden erdoor.
it was very sad, and also very lovely. And she was great because I felt that she didn't play me but she went wherever I went.
xxx
And it was shocking when she left me.
it was like the last rope that was holding me back or something and... it's really impossible to explain but suddenly I just felt this enormous sense of love for him .
Ik heb op vier weken haast alle veertig films van
De vrije liefde
Een snelfilm van een onwaarschijnlijk koppige, grappige, misprezen, verstoten en even geliefde kunstenaar. Bij het zien van deze film heb ik de eerste keer beslist mijn leven in te richten rond deze twee
De serene liefde
Deze liefde heb ik voor de techniciteit van de filosofie. Kants precisie en zorgvuldigheid in opbouw en verwoording, het heeft iets van een bedwongen hysterie. Hoeveel gekrijs, zenuwspetters en ontsporingen zijn er niet ter ruste gelegd om een dergelijke toewijding aan te kunnen? Ik vind dat kostbaarder dan het nog maar eens tonen hoe we eigenlijk slasher en horror geestjes hebben. Het toont een veel te onbenutte mogelijkheid: die van trouw, evenwicht, aandacht, en zich steeds intensiverende liefde.
is van zulk een adembenemende volgehouden kracht en precisie, dat het deemoedig maakt en een menselijke potentie blootlegt die zelden wordt aangesproken. Levinas,
le silence est signe d'amour (stendhal)
Waar het werkelijk om gaat, is altijd onzichtbaar. Het is muziek die, net als sommige architectuur, ‘door middel van aantallen en overeenkomsten tussen aantallen, het verborgen vermogen bevat om verhalen te doen ontstaan' (Valéry).
Het begint nochtans met of bij objecten: een cd die ik in 1998 kocht in platenzaak P in S en daarnaast de (dubbele) vinylplaat die ik eind dat jaar kocht in speciaalzaak B in A. De titel van beide: A thousand leaves, de uitvoerder:
de toonbank tevoorschijn werd gehaald van zodra ik de deur van de platenwinkel opende. Ik zie ook nog steeds de etalage van de bloemenwinkel, de groene bladeren in een schaduwrijk interieur, op de verlaten straaathoek waar ik daarna een vriend ontmoette – hij fietste in de andere richting dan ik en we hielden beiden halt. Daar is het begonnen, toen ik de cd uit het plastic zakje haalde en aan hem toonde. Daar ben ik voor het eerst mijn relatie met
al op cd ‘bezat'? Het was – is er nog iets denkbaar zonder dat het een commercieel aspect heeft? – de verkoper van B die mij overhaalde. ‘Als je er goed op past,' zei hij, ‘dan verliezen platen nooit hun waarde'. Hij heeft gelijk gekregen: de cd is veel minder waardig oud geworden, zo bleek toen ik de inhoud ervan vorig jaar wou digitaliseren in functie van een iPod – en de computer vastliep. De plaat is, samen met het beluisteren ervan, alleen maar mooier geworden. Bij het beluisteren van een elpee zie je voortdurend, net voor de naald, nieuwe beloftes aangekondigd worden terwijl voorbije beloftes zichtbaar blijven – in twee zwarte, eeuwige, massieve cirkels die garanderen dat, zoals in de wet van het behoud van energie, nooit enig verhaal verloren zal gaan. Opgeteld blijft de inhoud van een plaat altijd zichtbaar gelijk; het is de ouderdom van de plaat die ervoor zorgt dat de potentiaal van muziek niet alleen visueel en objectmatig, maar ook door akoestische ruis een verdubbelde tegenhanger krijgt.
Vervolgens is de verliefdheid ontstoken en is de kristallisatie begonnen, zoals
i was singing to her for a bit, and then i felt a strong urge to hug her xxx
it was not at all the thing that was between me and her.
I was really touched and somehow I felt also a bit disturbed because I was so touched and lots of people were around me in a way, but she was there and she grabbed my hand and we watched each other. xxx
This person holds your hand so tight, and you automatically start to squeeze this hand. xxx
burg gooien de mensen 's winters een kale boomtak in de verlaten schachten van de zoutmijnen; twee of drie maanden later halen zij hem naar boven, bedekt met een laag schitterende kristallen: het kleinste twijgje, niet groter dan een mezepootje, is bezet met ontelbare fonkelende diamanten, die geen ogenblik dezelfde aanblik bieden; de oorspronkelijke tak is onherkenbaar geworden.') Het was er de tijd van het jaar naar: late lente, vroege zomer – warm, zonnig, op een altijd aangename, altijd vanzelfsprekende manier, zonder dat de zon of de atmosfeer in een project ingeschakeld hoefden te worden: het
lijkt alsof de twintigste eeuw de laatste is geweest waarin weer nog gewoon weer kon zijn. Er was, misschien een week, hoogstens twee weken later, een feest ter ere van een plechtige communie. De zondag was lang, loom, lui. Ik luisterde in het gras, tussen het voetballen, het eten, het praten door, naar A thousand leaves, met behulp van de nu natuurlijk in onbruik geraakte ‘discman'. Daar, toen, in een reeks opeenvolgende ‘bloeiingen', als zoiets bestaat, is die muziek voor het eerst helder geworden: een moment van adembenemend inzicht, van begrip, van opperste verbondenheid – er waren vijf, zes, zeven luisterbeurten aan vooraf gegaan, totdat ginds, onder een bladerdak in de tuin waar de late zon nog net doorheen kwam, over een periode van die hele middag – ik begreep dat ik voor schoonheid stond en dat die schoonheid mij zoiets als geluk opleverde. Die duur-vol-momenten, die gerekte aaneenschakeling van indrukken, reken ik tot de belangrijkste in mijn leven – ze zijn absoluut onherhaalbaar: nooit zal ik nog een eerste keer kennen waarop ik A thousand leaves perfect aanvoelde en indringend begreep. Misschien is elk contact met die plaat, en met
onwereldse magie van die zondagmiddag in 1998. Misschien is zelfs oneindig veel meer dan enkel de dingen omtrent
– met een beredeneerde draai – heb ik, om duistere redenen, dat onontkoombaar en overschaduwend referentiepunt, met erg veel moeite en langzame herhaling, vooral aan mezelf opgedrongen.
Het doet in elk geval denken aan wat
Bij de vinylversie van A thousand leaves zit een tekstvel, met op de achterzijde een zwartwitfoto van een met gras begroeide
A thousand thoughts run through your mind, about your own life, and you apply them to this person here. At the same time you think about the people in your life and how you think they would react, and how you react.
helling, en – natuurlijk – bomen zover het zicht reikt. In het midden, onder een uit stokken opgebouwde tentstructuur – het skelet van een wigwam – staan vier kleine meisjes. Op de hoes van de plaat staat een werk van
Ondertussen was de verliefdheid volwassen geworden: de werkelijkheid was naar binnen getreden; het onzichtbare was bestreden, niet door de verbeelding maar door de realiteit – de realiteit van het theater misschien, akkoord, de realiteit van de opvoering, het optreden, de performance. Nog in de zomer van 1998 heb ik
dat nagenoeg volledig gespeeld werd. Ik weet nog veel, maar ik ken geen details meer van die middag, alsof het toch niet helemaal van mij was wat daar gebeurde, alsof ik er (nog) niet exclusief en exhaustief aanspraak op mocht of kon maken. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik ‘bootlegs' bezit van het optreden de dag nadien in
De volgende keer – het cliché van de altijd betere tweede keer – was zondag 7 februari 1999 in de
I didn't know it was me who was creating the script, but later on, with this music and her gaze, and with a little bit of concentration, when it didn't matter anymore what people around us were doing, then it was fabulous, I could realise that she felt a great love for me, which was great because during the whole time all my boyfriends, friends, mom and dad and all people in life who love me ran through my mind... and it's beautiful and I'm thrilled. She had a very wet but very firm hand holding my one hand xxx
we sat there together, she kept holding my hand and smiling into my face and & I smiled into her face, & I smiled into her face and she smiled into my face, and more and more and more xxx
Dat tweede optreden van
– die ik heb ervaren (mannelijke, historiografische neurose van het opstellen van lijstjes, zoals het hoofdpersonage uit
(in 2004, in
Er zijn vervolgens een reeks bijwerkingen, eeltige uitwassen zelfs, van deze liefde; gênant en wereldvreemd, precies omdat ze vaak in alle nietsontziende hevigheid een eigen leven gaan leiden – het gaat om de gefingeerde werkelijkheid in het eigen gitaarspel enerzijds en de hebzuchtige verzamelwoede anderzijds. Wat dat laatste betreft, het is een curieuze mengeling van trots en schaamte, een combinatie die zich misschien wel vastzet op alles wat onvermijdelijk en levensnoodzakelijk is – 49 vinylobjecten, 71 cdobjecten, 8 boekobjecten, 6 dvd-objecten. Wat die andere uitwas betreft: ik kan nagenoeg elk muziekstuk van
Wat ik dus heb, is het volgende: Ik kan, ten eerste, nog veel meer dan ik hier heb gedaan, spreken over gestes, gebaren, geheugenplaatsen, gewoontes, gewenningen, genietingen, die rondom deze muziek zijn gaan hangen. Spreken over deze muziek zelf, zoals ik ooit in een pagina's lang abecedarium op urbanmag heb geprobeerd, mislukt jammerlijk. Ik moet, met andere woorden, de momenten waarop de muziek zwijgt evenzeer respecteren als de momenten waarop de muziek spreekt.
Ten tweede – en dat geldt bij uitzondering voor alle kunst – is er de treurige of zelfs onheilspellende vraag waaruit deze relatie zich heeft ontwikkeld. Ik zal niet gauw, zelfs niet een heel klein beetje, de schoonheid van deze muziek in een ‘closereading' kunnen verklaren, analyseren of scherpstellen. Dat is misschien niet meer dan een kwestie van gebrek aan ervaring, opleiding, lectuur of de juiste referentiekaders. Maar ‘erger' is het feit dat ik evenmin uitputtend kan zeggen waarom ik de schoonheid van deze muziek nodig heb, en waarom mijn relatie ermee zich zo wijd heeft ingeworteld en vertakt – inderdaad als een boom met duizend bladeren.
Ten derde en tot slot, weet ik dat ik, hoe oud ik ook word, nooit nog een relatie zal kunnen ontwikkelen die langer kan duren dan mijn relatie met
i felt her hand and then i tried to make it more real, more real than this... so then i started feeling her hand and said what if i give you reiki, and it was funny because i just couldn't resist (...) it made it real in a sense, whether she was being real or not didn't matter anymore. xxx
he was blinking fast, and i was laughing sometimes and sometimes looking away and every once in a while he looked at my hands but there came this time when we just were looking at each other's eyes and didn't stop. xxx
I was trying not to cry but these tears were coming in my eyes and there was just this moment that I was lost and now there was no time and I was just here, I was just here with him and there was nothing xxx
it didn't really make sense to me for anything further to go, but nowhere it could go... i guess i probably didn't want it to go any further or anything .... xxx
I was trying not to cry and there was just a little change in his face, just a tiny muscle. And he looked just a little like, “what's wrong?” but it was so small, it was really slight, and that just seemed really beautiful at that moment. so then I was crying more, inside. I guess I just had this feeling of... it was this notion of love that was beautiful but really tragic and really inevitably sad and beautiful at the same time xxx
The 1st part was mainly this internal energy moving vigorously, i could feel my body temperature was rising, i was sweating a bit. xxx
uit het ei, in de wereld
“
“Qu'est-ce qui est le plus important?”, vroeg ze zelfverzekerd en met klem. “Comment ça?”, vroeg ik verrast. “Qu'est-ce qui fait tourner le monde?”, probeerde ze lichtjes geamuseerd opnieuw. Ik aarzelde en antwoordde bedachtzaam “L'amour”. Het was onze eerste ontmoeting. “Non”, klonk het. Ik begreep het niet. “Qu'est-ce qui vient avant l'amour?” “Je ne sais pas”. Ik gaf het op. Ze keek me nogmaals diep in de ogen en zei “Eh bien, c'est le rencontre”.
Mijn eerste ontmoeting met haar, was achteraf gezien ook de meest traumatische: ik ben haar naam vergeten! Het had iets te maken met Radeis, dat weet ik nog. Ik mocht niet met haar praten, dus kon ik het ook niet vragen. Ze zei: “Je mag alleen maar kijken”. Voor een kind is dat lastig, zwijgen en kijken. Wat ik me van die ontmoeting herinner is pover, de details zijn met de jaren verdampt. Het is frustrerend. Telkens wanneer ik geestdriftig over haar begin te vertellen, merk ik dat ik snel ben uitgepraat. Wat achterbleef stolde in mijn herinnering tot één enkel beeld.
Een groot, wit, plaasteren ei. Het barst en breekt open. Een schriel, naakt en half ineengedoken ventje steekt langzaam zijn kopje uit het ei. Het mannetje richt zich op en kijkt schichtig om zich heen.
In diezelfde periode zou ik ze nog enkele keren terugzien. Ze verrast me telkens weer opnieuw. Ze spreekt in acties. Zoals die keer toen ik op straat liep, misschien aan de hand van mijn moeder, dat weet ik niet meer. Het was zomer, op een braderie ergens te lande. Iemand schiet voorbij in een duikerspak met een snorkel. Laag bij de grond, tussen de benen van de mensen. Plat op de buik op een plank met wieltjes, een groot skateboard. De duiker maakt met armen en benen grote zwembewegingen.
Een hele poos later. Ik sta in een geurige, fleurige moestuin. Het is mooi weer, de vogels fluiten. Het ruikt naar aarde en gras. De groenten hebben felle kleuren. Ik zag nog nooit zo'n giftig groene kroppen sla, zo'n bloederig rode tomaten en fel oranje wortelen. Ze zijn van plastiek.
Ik zal ze nog één keer ontmoeten. Na die rencontre fluisterde ze “Echafaudages”. Die naam is me altijd bijgebleven. Waarschijnlijk omdat ik dat woord nog nooit had gehoord. Voor zover ik mij herinner had niemand me ooit verteld wat het betekent. Totdat ik er mijn eerste
bouwvakkersstelling, hoorde een hoop woordenloos gebrom en zag haar zeulen met gereedschap. Daarna verdween ze uit mijn leven.
Vele jaren later lieten volwassen mensen met goede bedoelingen me geloven dat ik ze opnieuw zou ontmoeten. Maar vooraleer ik met haar mocht praten, moest ik haar lang en nauwgezet bestuderen. Ik leerde dat ze uit een rijk en overzees geslacht kwam dat luisterde naar de naam
Jaren later stort ik me op tonnen boeken. Ik bots op klinkende namen zoals
Ik denk veel aan haar. Ik vraag me af waarom ik zo hard naar haar op zoek ben en waarom ze me met zoveel verschillende gedaanten bedriegt. Niets is wat het lijkt. De twijfel groeit. Misschien jaag ik een hersenschim na, is mijn zoektocht
naar haar één grote fantasmagorie. Ze lijkt op een lichtbron zonder schakelaar die het spel met schimmen in gang zet. Ik stel me tevreden met het besluit dat ik de schijn moet leren begrijpen en dat ze misschien wel mijn trouw op de proef stelt.
Opeens bedenk ik dat ze misschien op reis is. Er duiken nieuwe filiaties op, waarin ik verwijzingen naar haar op het spoor kom. Ik moet gaan reizen, maar naar waar? In
Ik besluit de zon op te zoeken en trek naar
the person in front of me was just giving me something and i didn't know how
i could receive this love at some point it seemed that the experience was completely real but it wasn't entirely, because it was within a formal setting and there was some sort of convention between me and the performer so in this sense it couldn't be real but in the same time every other love experience outside somehow seemed to also rest in these conventions. xxx
it was strange because i felt that i was looking at myself in the mirror, and it's probably the same feeling when you meet someone on the street and you open yourself because you are an object and this person is also an object, you don't know her or him, and then something super banal can open up your heart
xxx
i started to feel that maybe something was wrong or off somehow, i didn't understand because everyone else was getting connected and i wasn't connecting, and i really wanted to get connected
xx
i was sitting like this for a while and he was kind of sitting away from me with his eyes closed and then finally he opened his eyes and turned them toward me and our eyes met and we just looked at each other xxx
i think it's about that time too that she stood up and we danced xxx
het leven. Onder een boom en onder het getsjirp van duizenden krekels spreekt ze de massa toe. Haar “récits de juin” gaan over haar zoektocht en hoe die door een doodsangst wordt voortgestuwd. Ze vertelt openhartig over een ziekte die zich zo kort laat samenvatten als het leven kan zijn: a.i.d.s. Ik vraag me met haar af of het leven een straf is voor het genot en de vreugde dat het ons beloofde.
Ze herinnert ons aan de levenslust en de blijmoedigheid die een wit gaas spant tussen leven en dood. Ze is een levende dode in een droomwereld waartoe wij geen toegang krijgen. Ze is een vrouw zonder naam die de littekens wil helen van heroische steden die twijfelen tussen ondergang en heropstanding.
Ze stopt met praten. Enkel nog gereutel en gerochel over de zeggingskracht van de taal. Ze wil me nu –eindelijk voorstellen aan de liefde, of liever aan de waanzin. Of hoe we enkel via het laatste iets kunnen zeggen over het eerste, dat zich niet laat uitspreken. Ik moet kijken naar hoe het anderen vergaat. Ze zegt: “Kijk naar
Ik voel dat ik dichter bij haar kom. Ze verschijnt in een droom en ontdubbelt in een beeld van twee naakte mannen met weinig verheffende, Vlaamse namen. Benjamin
De dageraad brengt helderheid. In een opengeslagen boek op mijn nachtkastje lees ik ‘s ochtends: “Het is duidelijk, dat de ethica niet uitgesproken kan worden. De ethica is transcendentaal. (Ethiek en esthetiek zijn één).” (Tractatus Logico-Philosophicus, stelling 6.421).
“Het is met liefde zoals met lucht: zonder ga je dood.” (uit
we weren't talking and at one point, as a performer i also felt maybe some of the anxiety that he, if he was indeed a performer, might have been going through, so just to let him know that i was ok with everything i put my hand on his shoulder and we breathed together x
there was music playing and so i felt like dancing. but there was no way to go from the last thing that we did to all of a sudden dancing,
even though that's what felt right xxxxxx
it made me feel very human, it made me feel in some ways cared for xxx
tegen weten in: verliefd op global anatomy
Ja, mijn hoofd meent te weten wat het wil van theater. Het laat zich graag verleiden door wat iets te vertellen heeft. Bij voorkeur zit dat in een fascinerend kleedje, maar het mag ook zonder. De mededeling telt. De noodzaak ervan en hoe die zich verhoudt tot wat er zich buiten onze tête- à-tête voltrekt, in wat we gemeenzaam de grote wereld noemen. Mijn ‘liefde' gaat zelden door de maag. Niet de huwelijksdrama's, niet de liefdesperikelen, niet de familiale ‘mama en papa zijn er niet'-situaties spelen meteen op mijn hormonen. Wel ideeënstukken die mijn linkse kant van rechts aanvallen zonder aan geloofwaardigheid in te boeten. Het interburgerlijke boven het interpersoonlijke, dicteert mijn hoofd. En humor is in zo'n verleidingsact natuurlijk de ideale ijsbreker, maar laat het ook ergens toe dienen. Waar ik de lachband er impliciet bij hoor, haak ik af. Coïtus interruptus, klaar. Mijn hoofd meent te weten wat het wil van theater: uitgedaagd worden om mijn kijk op de nieuwskolommen scherper te stellen. No nonsense, blablabla. Ja, mijn hoofd...
Laat al het bovenstaande nu net zijn wat
gebleken. In het praatje vooraf klonk het al verleidelijk, maar om totaal andere redenen. Beide heren van 313, misschien wisten zij alles hadden rond globalisering minstens geprobeerd alles te weten te komen: in het
via publicaties als Het recht van de rijkste en De stille dood van het neoliberalisme van
te gaan worden: van het kleine naar het grote met als maat de mens. Een voorstelling maken als een voorstel, noemde Benjamin het nog in zijn uitleg over wat een wereldbeeld eigenlijk is. Meteen kwamen daar in mijn kop allerlei sappen bij los. Een voorstel voor de wereld, vanuit ‘alles wat mensen met elkaar doen': meer heb ik niet nodig voor liefde op het eerste gedacht.
Maar in de arena zelf liep het allemaal anders af. Getaffel op de klapdeur kondigt de deurenkomedie aan waar Global Anatomy anderhalf uur lang mee zal flirten. Dan Benjamin trippelend,
dan de hilarische trucs van het trio
En toch. Toch krijg ik anderhalf uur lang die grijns niet van mijn gezicht. Ik geniet. Enkel kijken word ik. De lijnen waarlangs die blik zich gewoonlijk meteen voor overleg in verbinding stelt met de malende bovenkamer: doorgeknipt. Net als de voorstelling zelf voel ik me nog louter eerste laag, primair geprikkeld. Maar omdat Global Anatomy niet dat uur langer duurt dat het gerust had mogen nemen (overvalt me zelden), komen achteraf toch weer de vragen. Waarom hier plots die ‘onhoofdse' liefde? En waaruit bestaat ze juist? Het is niet die stationsromantiek van liefde op het eerste gezicht, maar integendeel een oud kennen. Niet dat kennen van de acteurs zoals ze naast de scène zijn, de collegiale liefde waarin veel gegniffel op premières baadt. Wel een kennen, voor elk weten, van de goesting om te spelen. Bij mij zit die actieve fantasie ver, vergeeld als jeugdfoto's van kampen ‘vanachter' en de verkleedkoffer op zolder. Maar als ze zich nu op scène actualiseert in oudere mannen (of vrouwen, maar vooral mannen), wordt die goesting ineens weer gedeeld. Bij de Enthousiasten voor het Reële en Universele heb ik dat ook: die ontwapening van alle verbale uitrusting voor onnozel spelplezier. Tegen de tijd in. Terug naar pief poef paf.
De grens met gratuite aanstellerij is natuurlijk flinterdun in dit soort kinderlijke flirts. Maar de crux van Global Anatomy is dat het de makers juist niet om verleiding of bekijks draait. Er zit geen doelmatigheid achter hun pirouetten, niks ontroerend goed. Het gaat hen gewoon om naakte naturel. Niets in de handen, niets in de mouwen, het is wat het is: de materialiteit van twee schamele pieten. En wat mijn willen weten helemaal doet insluimeren, is dat die pieten niet méér weten dan ik. Ze wippen op en neer van precies dezelfde open verwondering, van dezelfde prille ontvan-
kelijkheid bij wat gebeurt als mijn eigen eerste blik. Voor zowel
Misschien is het dan ook dat wat ik elke avond aanzoek in theater. Veeleer dan een bolwassing van mijn hoofd, is het de vervulling van die aloude droom om samen op te gaan in iets wat aan het mentale voorafgaat. Een overweldiging door ‘het eerste', zoals K. Schippers het zou noemen. Dat is meer dan simpelweg het live karakter waarvoor theater altijd wordt geprezen boven de andere kunsten, meer ook dan die eeuwige ‘collectieve ervaring' als surrogaat voor de vandaag zo gemiste gemeenschap. Het is een net erg individuele vlucht.
with imagination i think i could think of it as love xxx
i sort of regretted that i couldn't talk to her later, or never will perhaps xxx
Auteur Pieter De Buysser, Christophe Van Gerrewey, Bram De Cock, Wouter Hillaert
Publicatie Etcetera, 2008-02, jaargang 26, nummer 110, p. 27-39
Trefwoorden youth • sonic • liefde • mijn • thousand • love
Namen Alice Chauchat • Amsterdam • Ana Achimovicz • Anagrama • Ancienne Belgique • Andrei Roubljev van Tarkovsky • Avignon • Babylonische • Bad Moon Rising • Bergman • Berlijn • Bram De Cock Wie • Brussel • Burgaudine” • Castellucci” • Christophe Van Gerrewey Sommige • Coco • Dante • De Kersentuin • Death Valley • Delbono” • Eloge • Engeland • Engelse • Eric Devolder • Franse • Gerard Reve • Global Anatomy van Benjamin • God de fecalienput • Hamster • Heiner Müller • High Fidelty van Nick Hornby • Hoe Kant • Humo • In Salz • It • Ivana Pavlovic • Ivana Roncevic • Jan Decorte • Jan Kuijken • Jerry • John Vandaele • Josse De Pauw • Julio Cortazar • Kapitale Nimfen • Laurel en Hardy • Lee Ranaldo • Liefde • Love Piece' • Lucebert • Ludwig Wittgenstein • Marnie Weber • Marseille • Mechelen • Nina Sakic • Nino Bokan • Oliver Frljic • Pierrot Le Fou • Pieter De Buysser • Pravdan Devlahovic • Rayuela • Roskilde • SYR1 • Schade • Schoonheid en het Verzet • Shakespeare • Sonic Youth • Spinoza • Stendhal in De • Steve Shelley • Thurston Moore • Tom Jansen • Torhout • Traktor” • Una Vizek • Vandenee • Verdonck • Vivre • Vlaamse Ruit • Vuile Mong • Walter Benjamin • Washing Machine • Werchter • Wereldbeeldenboek van Rondas • Willy • Wouter Hillaert Waarom • Zijn Handen • Zvonimir Kvesic
Development and design by LETTERWERK