Archief Etcetera


Inhoudstafel



(Inhoudstafel)

etcetera

109 december 2007

Futurologie

4 Edito Nadenken over de toekomst is investeren in het nu.

6 Agnès Geoffray vroeg mensen met de huidaandoening dermografie of ze op hun lichaam mocht schrijven.Het resultaat is een fysieke mapping, een spel tussen lichaam en taal als toekomstprojectie.

8 Vooruitziendheid Tegenwoordig proberen we de toekomst niet meer te plannen, maar gieten we haar in een scenario. Liam Gillick gaat na welke weerslag die scenariomentaliteit heeft op tijdreizende film- en televisiepersonages.

13 Zo veel om te vragen... Bojana Cvejić en Daniëlle de Regt vroegen een aantal theaterspecialisten om een futurologische enquête in te vullen. De inzet is hoog, de hoop is groot: de toekomst van het theater. Deel 1 van de steekproef start hier.

19 Herinner je vandaag... Hoe kunnen we eigenlijk verschillende toekomsten bedenken? En nog belangrijker: hoe kunnen we dat samen doen? Manuela Zechner licht haar Future Archive Project toe, en schetst een overzicht van het futuristisch denken van toen en nu.

25 10-15 seconds autoshot picture performance Beeldbijdrage van Johanna Kirsch.

29 Zeit: Gegenwart Paul Scheerbart was een modernistische theaterauteur die zich liever bezighield met een positieve kijk op het heden, dan met een utopisch beeld van de toekomst. Christophe Van Gerrewey overloopt zijn werk, en komt tot de conclusie dat de toekomst te allen tijde verdoemd is tot het domein van het onzegbare en het onvoorstelbare.

33 Zo veel om te vragen... Deel 2 van de steekproef: Paula Caspao stuurde een essay dat pleit voor een theatertoekomst waarin alle multi's inter's en trans-en weggevaagd zijn, en het verschil-denken weer koning te rijk is.

37 Profeet of paljas Maarten Soete verzamelde een aantal historische profetieën over het theater, maakte er een puzzel van, en laat je spelenderwijs zoeken naar de absolute waarheid die alle visioenen overstijgt.

41 We hebben geen geld, dus moeten we nadenken ‘Speculatief pragmatisme'. Het is the talk of the town, maar watishetnu,enwatkunje ermee? Bojana Cvejić legt uit.

49 Geen ‘als en ‘dan' zonder ‘hier' en ‘nu' Anne Dekerk en Elke Van Campenhout slaan samen met Raven Ruëll en Sara Debosschere aan het fantaseren over hun eigen toekomst als theatermaker. Een sciencefiction-verhaal over mensen met een missie.

53 Ik werk en denk als een fictionaut. Er is geen geschiedenis, alleen maar fictie. Een beeldbijdrage van Jack Hauser.

56 Zo veel om te vragen... Deel 3 van de steekproef: Rudi Laermans stelt vragen naar de toekomst van het theater gelijk aan vragen naar de bekende weg die eindigt in een doodlopende straat.

59 ‘Ik vrees dat ik behoor tot een uitstervend ras' Geert Sels sprak met Pol Arias naar aanleiding van zijn afscheid als criticus. Een interview dat het kritische verleden en heden op de snijtafel legt.

65 Door het sleutelgat Beeldbijdrage van Wim Vandekeybus.

71 Excessief burgerlijke religiositeit Pieter T'Jonck zag Jan Fabres Requiem für eine Metamorphose tijdens de Salzburger Festspiele. Een overdadige Fabre in een bastion van burgerlijkheid, het had zeker wel iets...

74 ‘Wij' zeggen, een extreme oefening Jeroen Peeters geeft aan de hand van Jean-Luc Nancy tekst en uitleg bij Vera Mantero's choreografie van het samenleven.

tijdschrift over theater, dans, performance, beursberichten, nieuwe media, enscenering, politiek, samenleving, installaties, opera, muziektheater, ecologie, economie, biologie, technologie, communicatie, educatie, Vlaanderen, Europa, waakzaamheid, vergetelheid, huisvlijt, bicommunautariteit, integriteit, intimiteit, theatraliteit, globaliteit, interculturaliteit, verwevenheid, onze tijd, altijd.


Development and design by LETTERWERK