Notities en bedenkingen omtrent geluid, theater en het
Geen
In bijlage vindt u de gevraagde notities. In de context van onze gesprekken omtrent geluid en performa- tiviteit zijn ze misschien van toepassing. Er zijn wellicht een aantal goede aanknopingspunten voor een volgende sessie? Heb er alvast een aantal bedenkingen aan toegevoegd en de discussie werd inmiddels verder gezet met je-weet-wel-wie. Veel leesplezier en tot gauw!
Notities naar
~ Dit gaat over het beest, meneer. Jawel, muziek, of
~ Theater? Dat heeft iets te maken met een podium, niet? ~ De dagelijkse omgang met. Opties: kooi (niet aanraken),
leiband (afstand behouden), bewust negeren (ook niet aanraken), niet opmerken (de wilde natuur), omhelzen (aanraken noodzakelijk).
~ Als het theater een spiegel wil zijn voor de maatschappij is het wellicht logisch dat het hoofdzakelijk door doven bevolkt wordt?
~ Als muziek niets zegt, wat zegt dat dan? ~ De dagelijkse omgang met. Opties: omhelzen (verstikkend),
omhelzen (troostend), omhelzen (vol liefde / liefdevol), omhelzen (controlerend), omhelzen (lege geste), omhelzend.
~ Wanneer heeft ú voor het laatst het knisperen van een pas gemaaid graanveld gehoord?
~ Laatst nog uit een veel te grote mond geglipt:
Is uw voorstelling ook de moeite als ik mijn
ogen gesloten houd?
~ proportie. Het schijnt het laatste woord van velen te zijn. U heeft alvast een keuze wat betreft de maat van alles: mens, geest, natuur, plastic eendjes en andere.
~ Hoe echt is het beest op een podium? Hoe fysiek? Hoe gevaarlijk? Hoe wollig?
~ Het is niet omdat u erg luid roepen kan dat u ook ge- hoord wordt. Luisteren is hier een voorwaarde. De wil tot luisteren is hier een voorwaarde. De bewuste wil tot luisteren. De bewuste wil die niet altijd bewust is. De wil heeft er misschien zelfs niets mee te maken. Enkel bewustzijn. Door te luisteren.
~ Neen, er kan niet gezorgd worden voor wat klank bij deze voorstelling.
~ (
Uw keuze: gezelschap (gewone of uitgebreide versie),
huisslaaf, minnaar (koel of passioneel)? ~ proportie. De juiste hoeveelheid trillingen. Energie.
Toch nog eens de vraag stellen. Welk kader past bij het
plaatje? Welk plaatje past bij het kader? ~ Hoe beweeglijk is het oor? ~ Andere grote mond: Waarom toch steeds weer een applaus?
Na een denderende finale, ja. Maar anders heeft u er toch
niets van begrepen? Niets, niets, helemaal niets. ~ Wie gebruikt precies wie in dit alles? ~ proportie. De idee dat muziek georganiseerd geluid
zou zijn is erg omvattend. Naar de zon kijken is ook niet
gemakkelijk. ~ Samenspel. ~ Met klank als personage kan de scène nogal vol lijken.
Met het zwijgen erbij is de kritische massa quasi
onhoudbaar. Hoeveel spanning wilt u nog meer? ~ Het geluid van het boek dat u leest. Het geluid van het
boek dat u op een podium leest. Het opgenomen geluid van u die een boek leest op een podium. Het opgenomen geluid van u. Niet meer op een podium. Zonder boek. Lezend.
~ Twee maten rust. ~ proportie. Genoeg. Voldoende. ~ De dagelijkse omgang met.Hoe afwezig bent u? ~ Kan een concertritueel als theater bestempeld worden? ~ Tot slot een flauw grapje (verplicht nummer): Hoeveel
dramaturgen zijn er nodig om het beest in bedwang te
houden? ~ Het trommelvlies doorprikken. Figuurlijk. Luisteren
doorheen de klank. Naar de zon kijken.
Notities naar
-----Bedenkingen bij de gevonden notities
Tiens, tiens, notities die
De beestmetafoor wordt wellicht gebruikt om aan te duiden dat er te licht omgesprongen wordt met muziek. Vooral dan in een theater- en performancecontext. Waar deze stelling concreter wordt, zijn de notities onleesbaar. Bijzonder vervelend. In één notitie wordt wel duidelijk gesuggereerd dat ‘een muziekje' bij een voorstelling te vermijden valt. Herinnert me aan de regisseur die zei dat er altijd twee opera's te horen zijn: één in de orkestbak en één op het podium. Geeft natuurlijk te denken over het ideaal van muziektheater.
Veel opmerkingen die beginnen met ‘ De dagelijkse omgang met' geven alvast aan dat er op tal van manieren kan wor- den omgegaan met klanken op scène. Daarnaast wordt duidelijk gepleit voor proportie, samenspel en bewust luisteren. Lijkt allemaal evident. In de notities
wordt er echter keer op keer op gehamerd. Alsof er een manier gezocht wordt om het juister te benaderen. Dat doet me dan weer denken aan de bekende schrijver die me trots meldde dat hij dertig teksten geschreven heeft over muziek en er dan nooit meer een letter aan verspild heeft omdat het onderwerp in de verste verte niet te benaderen valt. Wellicht probeerde hij het
King Kong-gewijs.
‘Is uw voorstelling ook de moeite als ik mijn ogen gesloten houd?' is inderdaad een nogal boude vraag uit een ‘grote mond'. Is wellicht uitdagend bedoeld. Theater en performances bestaan meestal uit tal van elementen in samenspel met het sonore. Maar het loont wellicht de moeite om de uitdaging ook daadwerkelijk eens aan te gaan? Een andere notitie verwijst naar de doofheid in een theatercontext en in een maatschappelijke context tout court. De grote mond moet zichzelf aldus ergens wel geloofd hebben.
Het meest fascinerend vind ik zelf het cryptische
Soit, ik bekijk ze morgen nog eens. Ga nu even naar de maan kijken. Het is al laat.
-----Re: Bedenkingen bij de gevonden notities Mijn beste, ik heb je mail goed ontvangen. Hopelijk heb
bekijk deze ganse kwestie natuurlijk vanuit de praktijk. Dat kon je wellicht vermoeden.
Vaak is er wel de gedachte dat gestructureerde klank (muziek, dus) te sterk is. De rest is dan niet meer nodig. Wie muziek maakt, heeft genoeg. Inhoud en vorm zijn niet meer te onderscheiden. Daarop doelde
dimensie van het werk niet bewust waarneemt. Zo kan de impact des te groter zijn. Het gros van het bioscooppu- bliek kan hierover zeker meespreken. Ik weet dat je de laatste tijd meer gefocust bent op geluid dan op muziek en dat je niet altijd vrede hebt met de definitie van muziek als zijnde gestructureerd geluid. Heb nog nagedacht over wat je vorige keer mailde om- trent performativiteit van geluid (wat een bizarre term trouwens, performativiteit). Laatst heb ik in de laatste scène van
Re: Re: Notities naar
manier gezocht wordt om het juister te benaderen. Dat doet me dan weer denken aan de bekende schrijver die me trots meldde dat hij dertig teksten geschreven heeft over muziek en er dan nooit meer een letter aan verspild heeft omdat het onderwerp in de verste verten niet te benaderen valt. Wellicht probeerde hij het
‘Is uw voorstelling ook de moeite als ik mijn ogen gesloten houd?' is inderdaad een nogal boude vraag uit een ‘grote mond'. Is wellicht uitdagend bedoeld. Theater en performances bestaan meestal uit tal van elementen in samenspel met het sonore. Maar het loont wellicht de moeite om de uitdaging ook daadwerkelijk eens aan te gaan? Een andere notitie verwijst naar de doofheid in een theatercontext en in een maatschappelijke context tout court. De grote mond moet zichzelf aldus ergens wel geloofd hebben. Het meest fascinerend vind ik zelf het cryptische
Soit, ik bekijk ze morgen nog eens. Ga nu even naar de maan kijken. Het is al laat.
Re: Re: Notities naar
oorprikken. Figuurlijk. Luisteren doorheen de klank. Naar
~ Ditgaatovergeluid.Enuiteindelijkovermuziek ~ (aka het
~ Theater? Dat is een medium, niet? ~ Grappig hoe vaak een oor met een embryo vergele- Net als muziek dat kan zijn, neen? Is de combina- ken wordt? In den beginne was er klank? tie van beide het samenvoegen van twee media of de creatie van een ander medium?
~ Is muziektheater een spiegel voor een musicerende ~ Wie gebruikt precies wie in dit alles? maatschappij? Is dit een cynische opmerking?
~ ~ Zelfsalsmuzieknietszegt,zegtzeverbazendveel. ~ ~ Het geluid van de wereld die draait. ~ Wanneer zei u dat u voor het laatst Het geluid van een draaiende wereld op een
het knisperen van een pas gemaaid graanveld scherm. U kijkt naar het scherm en hoort het
heeft gehoord?
~ Hoe klinken deze proporties?
~ Vanaf wanneer krijgt iemand zin om een klank te ~ benoemen?
~ Het is niet omdat u erg goed kan zwijgen dat u ook genegeerd wordt. Luisteren is hier een voor- waarde. De wil tot luisteren is hier een voorwaar- de. De bewuste wil tot luisteren. De bewuste wil die niet altijd bewust is. De wil heeft er misschien zelfs niets mee te maken. Enkel bewustzijn. Door te luisteren. ~
~ Neen, er kan echt niet gezorgd worden voor wat ~ klank bij deze voorstelling.
geluid van een draaiende wereld. Op het scherm. Los van het scherm.
Hoe aanwezig bent u nu?
Drie maten rust. Genoeg geluisterd.
Auteur Jelle Dierckx
Publicatie Etcetera, 2007-09, jaargang 25, nummer 108, p. 7-10
Trefwoorden notities • geluid • klank • beest • hanslick • luisteren • omhelzen • muziek • wellicht
Namen Beest • Bewust • Brahms en Wag • Eduard Hanslick • Etcetera • Gekrabbel • Geluid • Herr Hanslick • Hugo Wolf • Jelle Dierckx • John Cage • Muziek • Strindbergs De vader • Walter Pater • ‘Wie
Development and design by LETTERWERK