In blind vertrouwen: het sm-theater van
Als je je afvraagt of pure fysieke opwinding wel een plaats heeft in het theater, moet je bij choreograaf
Xplore, dag 1: Tantra-massage,
's
‘Als ik dans is communicatie voor mij het belangrijkste. Ik beschouw dans als een specifieke taal, en die wil ik zo rijk en complex mogelijk maken. Voor mij staat hierin de relatie tussen lichaam en geest centraal, de psychologie van het lichaam dus. Daarom ben ik geïnteresseerd in technieken die je niet alleen leren hoe je moet dansen, maar die je ook leren hoe je op een emotioneel niveau met mensen kunt communiceren.
natuurlijk ook het ‘emotionele lichaam'. En voor mij is dat het sterkst aanwezig in seksualiteit, omdat seks en emoties erg dicht bij mekaar liggen. Seks heeft een directe aansluiting met pijn en verdriet, maar ook op heel positieve emoties. Daarin schuilt ook de kracht van het seksuele lichaam. In mijn onderzoek probeer ik technieken te ontwikkelen om dat lichaam te laten spreken. Ik ben op zoek naar een techniek die emoties losmaakt.'
Xplore dag 2: Clothspins,
Tijdens de masturbatieles vertelt een oudere man mij hoe hij fantaseert over een freakshow waarin hij de hoofdrol speelt. Het publiek zit opgesteld rond een groot aquarium in een tent. De man is zo lang in het water opgesloten geweest dat hij niet alleen water heeft leren ademen, maar ook een flinterdun elastisch geslacht heeft ontwikkeld dat als de staart van een zeepaardje tussen zijn benen uitkronkelt. Als het publiek op het hoogtepunt van opwinding raakt bij het zien van zijn wonderlijke mutatie, wordt de sluis van het aquarium opengezet, en komt er een grote witte dolfijn het aquarium binnenzwemmen. De rest van de fantasie draait als een paringsdans om de onmogelijkheid, en de erotische opwinding, van een effectieve copulatie.
Dansers zijn sowieso meestal al getraind in andere vormen van lichaamsbewustzijn dan enkel hun danstechniek. De meesten gebruiken hun lijf ook op een tactiele manier: ze studeren massage, bouwen een zekere medische kennis op, of gebruiken recreatieve technieken zoals
‘Tijdens de jaren '60 en '70, de periode waarin de vrouwenbeweging echt voet aan de grond begon te krijgen, heeft er een belangrijke transformatie plaatsgevonden in de samenleving en de kunsten. In de dans heeft deze omwenteling ons recht naar de postemoderne dans geleid. Ieder verschil werd op dat moment in vraag gesteld: tussen mannelijke en vrouwelijke performers,
tussen de verschillende posities op de scène,... Alle machtsverhoudingen en hiërarchieën werden onderuit gehaald. Vandaag vinden choreografen het nog altijd moeilijk om verschillen toe te laten. Maar deze sekseen machtsverschillen vallen moeilijk te negeren, zelfs al gaat het maar om sociaal-culturele constructies.
Ze zijn er en ze beïnvloeden de manier waarop je naar dingen kijkt. Daarom ben ik geïnteresseerd geraakt in de sm-gemeenschap, waar de seksualiteit een belangrijke rol speelt, macht centraal staat, en het instigeren van verschil onvermijdelijk is.
Volgens mij is het een volgende stap om opnieuw verschillen te aanvaarden en ze in vraag te stellen. Het is belangrijk om te leren omgaan met ongelijkheid. Zoals we moeten leren omgaan met macht en geweld in de samenleving waarin we leven. We worden allemaal blootgesteld aan macht: in ons werk, in onze relaties, in de politiek, op school. We raken constant verwikkeld in machtsrelaties, afhankelijkheden, vertrouwenshiërarchieën. Het is een belangrijk onderwerp. En dat zou weerspiegeld moeten worden in de kunst.'
Xplore, dag 3:
Wist je dat:
-In
-Sm in
-
Fetisjisme,
-SM geregistreerd staat als een psychiatrische ziekte in
Tot zover de
‘Daarom beschouw ik mijn kunst ook als politiek, al is dat moeilijk uit te leggen. In mijn werk van de laatste jaren werk ik vaak rond waarneming: hoe je beweging op een andere manier kan lezen.
Mijn werk gaat niet over private obsessies, ik praat over dingen die iedereen aangaan. Seksualiteit is in extreme mate gecommercialiseerd, en zelf uitgebuit, door de mode-industrie en de media. Er wordt enorm veel geld in geïnvesteerd. Er zijn zoveel mensen die bezig zijn seks uit te melken, dat ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de kunstenaar is om hier tegen te reageren.
In
Auteur Elke Van Campenhout
Publicatie Etcetera, 2006-09, jaargang 24, nummer 103, p. 20-21
Trefwoorden secret • xplore • ruckert • aquarium • probeer • leren • opwinding • service
Namen Arizona • Avonds op de Performancenacht • Berlijn • Bondage • Compression • Control and Seduction • Cross-dressing • Dominance and Submission • Edge Play • Expansion • Felix Ruckert • Flagellation in Move • French Kissing • Japanse • Nederland • Noorwegen • Osada Steve • Overpowering • Pilatus of Tai Chi • Porno Chic • Ruckerts Xplore-festival • Secret Service • Sexual Fantasies II • The Authentic Eros • Tijdens United Kingdom • World Health Organisation
Development and design by LETTERWERK