Neoseksualiteiten
Sinds de seksuele revolutie zijn wes- terse samenlevingen getuige geweest van een ingrijpende culturele en sociale transformatie van seksualiteit.
Een veralgemeende vorm van seksualiteit – of ‘onze seksualiteit' – werd enkel mogelijk omdat menselijk lijden niet meer hoofdzakelijk samenviel met honger lijden, en omdat menselijke rijkdom als dusdanig werd geïsoleerd en gesocialiseerd. In de loop der tijd werd het geleidelijk aan onmogelijk om de discussie rond de ‘seksuele vraag', die slechts een aspect is van de ‘sociale vraag', te beperken tot de installering van seksuele di- morfie en benaderingen om reproductie te stimuleren of te ontmoedigen. Tegen het einde van de negentiende eeuw versmolt de seksuele vraag met de vraag naar de reden van het bestaan, naar geluk en passie, naar har- monie in extase, naar de humane aspecten van relaties tussen mensen. Dat op zich was louter mogelijk omdat de bourgeoisie haar idee van vrije, gelijke, individuele liefde als een morele standaard installeerde: liefde als een fundamenteel menselijk recht tussen man en
De banalisering van seksualiteit
Het is in de periodes tussen significante en duidelijk waarneembare transformaties van seksualiteit als culturele vorm dat de meeste mensen sterk geloven dat seksualiteit eenduidig en onveranderlijk is. In wer- kelijkheid is het een samengesteld, geassocieerd feno- meen dat onderhevig is aan voortdurende verandering en codering. Bijgevolg stellen alle moderne theorieën over seks en seksualiteit sinds von
Over culturele transformaties van seksualiteit en gender de laatste decennia
vraag welke aspecten van de sexus – waar we nu aan refereren als seks en gender – natuurlijk, gezond en essentieel zijn en welke onnatuurlijk, pathologisch en geconstrueerd. Gedurende decennia hebben theoretici ook nagedacht over de manier waarop mensen in onze cultuur continu nieuwe betekenissen geven aan zaken die onveranderlijk lijken. Seksuele praktijken die lang beschouwd werden als abnormaal, zoals cunnilingus en fellatio, worden ‘plots' ervaren als volstrekt normaal. Waar
Vandaag eten, zien, horen, leven, werken, lijden en sterven we anders dan onze ouders of grootouders dat deden. In tegenstelling tot mensen uit andere culturen hebben we ons gedurende twee eeuwen in de eerste plaats bezig gehouden met een materiële en manifeste bevrediging van hebzucht en nieuwsgierigheid, veeleer dan met een onmateriële en spirituele. Fysieke noden en driften worden niet onder controle gehouden op een be- dachtzame, gematigde wijze zoals in de
pij worden deze noden en driften bevredigd zonder beperkingen en zonder moeite, en over het algemeen op een zeer laag niveau van ritueel en reflexief bewustzijn. Op een dergelijk dieet blijven hebzucht en nieuwsgie- righeid vegeteren en zijn ze klaar om bij elke nieuwe gelegenheid weer op te duiken. Dat is echter precies het doel in de empirische, economische maatschappij van kennis en uitwisseling waarin we leven. Dit mechanis- me van op zichzelf gerichte ‘kortetermijnbevrediging' schijnt het geheim te zijn achter de duurzaamheid van die bewuste maatschappelijke formatie.
De complete seksuele vorm wordt telkens opnieuw gefragmenteerd om er zo nieuwe verlangens en beteke- nissen aan toe te schrijven, om nieuwe driften en nieu- we ervaringsvelden te installeren, om nieuwe praktij- ken en diensten te verkopen. In sommige gevallen vindt die verandering heel snel plaats, in een periode van slechts enkele decennia. Iets oudere lezers zullen zich de ophef over de ‘seksuele revolutie' in de late jaren zestig nog herinneren. Die jaren getuigden van de onttroning van Koning Seks: de veroordeling van alle voordien be- staande seksuele relaties als pathologisch of, om meer precies te zijn, normopathisch en van de happy family
als totaal destructief. Aan seksualiteit werd zo'n kracht toegeschreven dat sommigen ervan overtuigd waren dat haar bevrijding uit de ketens de hele maatschappij op
haar knieën zou brengen, zoals
Niets van dat alles wordt vandaag nog verkondigd. De hoogtes van extase en transgressie waarnaar verlangd werd door de generaties die vastzaten in de seksuele revolutie, worden nu bekeken met een kritische blik,die gestuurd wordt door bezorgdheid om kwesties als genderverschillen, seksueel geweld, de ervaring van seksueel misbruik en het risico van
Van genderverschillen naar self-gender
De schijnbare eenheid van seksualiteit werd uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet doorheen de neo- seksuele revolutie. Waar de oude seksualiteit, die ik paleoseksualiteit noem, in de eerste plaats draaide rond de geslachtsdrift, het orgasme en het heteroseksuele koppel, bestaan neoseksualiteiten grotendeels uit gen- derverschillen, zelfliefde, sensaties en prothetische sub- stituties. Na de scheiding van datgene waar nu op heel natuurlijke wijze naar verwezen wordt als de ‘seksuele' sfeer van de restanten van het non-seksuele (dat vele eeuwen geleden plaatsvond en grotendeels samenviel met de culturele geboorte van onze seksualiteit), werd de seksuele sfeer gedissocieerd van de reproductieve sfeer, niet het minst als gevolg van medisch-technische ontwikkelingen zoals orale contraceptie. Deze schei- ding was zo strikt dat er periodes waren waarin mensen veronderstelden dat de twee totaal niets met elkaar te maken hadden. Het scheiden van de reproductie en de seksuele sfeer representeert een soort ‘tweede cultu- rele geboorte' van seksualiteit – het ontluiken van een schijnbaar autonome, ‘pure' vorm van seksualiteit. (...)
De scheiding tussen reproductie en seksualiteit, waarvan de historische wortels ver teruggaan in het verleden, werd in de jaren zeventig en vooral in de jaren tachtig gevolgd door de dissociatie van de seksuele sfeer van die van genderrelaties – een karakteristiek kenmerk van de neoseksuele revolutie. Vrouwelijke en dus ook mannelijke seksualiteit werden geherdefinieerd en zo- wel categorisch als paradigmatisch aan gender verbon- den. De dichotomie tussen man en
Voor velen was de crux niet langer de geslachtsdrift en zijn wisselvalligheden (in de betekenis van: gebeurte- nissen uit de vroege kindertijd en hun gevolgen voor het subject - een concept geïntroduceerd door
Maar laten we het over seks en gender hebben. In de ogen van de theoretici die de toon zetten voor dit discours in de loop van de neoseksuele revolutie, waren seks en gender beide culturele constructies, zonder natuurlijke basis en dus gevoelig voor subversie en verandering. Het debat kreeg een fundamentalistische ondertoon waarin de voorkeur werd gegeven aan gen- der boven seks. De ontwikkeling van de theorie werd bovendien bemoeilijkt doordat
‘Sapere aude! Heb de moed om je eigen verschil subver- sief uit te buiten!' Een dergelijke variatie op Kants be- kend recept voor de
[ Van het enorme aantal onderling gerelateerde processen waaruit neoseksualiteiten ontstonden, bespreekt Sigusch vervolgens twee empirische fenomenen in detail: de dis- sociatie van de seksuele sfeer en de dispersie van seksuele fragmenten.
In het kader van de dissociatie wijst hij er onder meer op hoe potentie-onderzoekers, in het licht van de postmo- derne medische wetenschappen, de barrière tussen hulp- middelen uit seksshops en medische methodes doorbraken, en hij geeft een overzicht van de mechanische, chirurgische en andere medische ingrepen die mannen in de laatste decennia moesten helpen om een erectie te krijgen.
Een tweede aspect van dissociatie houdt in dat we in de jaren tachtig en negentig een scheiding tussen de sek- suele ervaring en de sfeer van de fysieke respons krijgen. Sigusch verwijst onder meer naar fenomenen als telefoon- seks, e-seks en cyberseks.
Een andere vorm van dissociatie is de scheiding tussen de oude sfeer van het libido en die van het ‘destrudo' in de loop van de jaren tachtig. Als resultaat van dit proces, dat aangezwengeld werd door de
Van politieke pornografie tot clichécopulatie
Ondanks al deze transformaties en liberale trends (de hierboven vermelde voorbeelden van dissociatie en dispersie), zal de vraag of seksografie gevaarlijk is ons blijven bezig- houden, omdat seks nauw verbonden blijft met angst. Wat ‘harde' seksuele parafernalia subjectief gesproken zo gevaarlijk maakt, is het feit dat ze fantasieën van macht en submissie opwekken. Ze herinneren ons eraan dat destructie en agressie essentiële ingrediënten zijn van onze seksualiteit, en dat het de meest geheime, fervente wens in relatie tot seksueel opwindend materi-
aal is om datgene wat ons bindt en controleert, kwijt te raken: geweten, schaamte, het ego.
De angst voor transgressie is zo wijdverspreid omdat destructie een reëel gegeven is in onze samenleving, en omdat de destructieve drang niet alleen subjectief denkbaar wordt, maar ook heteronoom geproduceerd wordt door maatschappelijke mechanismen zoals ‘so- ciale dood' [20]. Zelfs vandaag blijft het seksuele een herinnering aan het tegenbeeld van alomtegenwoordige verstoffelijking en hylomatia, van subjectieve onmiddel- lijkheid en van het feit dat er geen leven en verlangen is zonder de belofte van iets dat hen overtreft.1
Het ware verlangen zou nochtans de grenzen van sociale conformiteit doorbreken, waarbinnen individu- eel geweld en individuele dood in de voetsporen treden van progressieve, sociale dood door verstoffelijking en hylomatia. En individuele opwinding en begeerte treden in de voetsporen van sociale opwinding en begeerte, die spot met subjecten die onderworpen zijn aan gefetis- jeerde (of net niet gefetisjeerde) dingen. Als verlangen werkelijk zou uitgedrukt worden door dingen, dan zou- den deze beginnen ademen. Als dingen zichzelf zouden uitdrukken door verlangen, dan zouden ze sterven. Hierin ligt misschien de filosofische verklaring voor het feit dat de huidige seksografie, in tegenstelling tot zijn voorgangers, niet politiek of filosofisch kan zijn.
Een aantal eeuwen geleden, toen de moderne Euro- pese seksografie zich als een onafhankelijk genre begon te ontwikkelen in Italië,
De voorlopers van onze moderne pornografen had- den met andere woorden politieke en filosofische doelstellingen. Dankzij hun massale verspreiding en ‘democratisering', die werd mogelijk gemaakt door de overgang van de traditie van handgeschreven manus- cripten naar die van het gedrukte boek, hebben ze wel- licht een grotere subversieve impact gehad dan politieke en filosofische pamfletten die geen obsceniteiten bevat- ten. Mensen hielden er immers van ze te lezen en te weten te komen wat voor hypocriete varkens hun leiders waren. Deze recent gepubliceerde bevindingen (cf. [4], [9] bijvoorbeeld) kunnen verrassend zijn voor diegenen die vergeten zijn dat seksografie in onze westerse samen- leving gedurende eeuwen een cultureel slagveld was van de zuiverste soort. Tot zo'n twee decennia geleden hield niemand er een ambivalente mening op na, of zoals
Vandaag moeten we over pornografie in zijn hoeda- nigheid van massaproduct juist vaststellen hoe lomp en dom, hoe ontdaan van subversieve kracht de standaard- producten van de seksindustrie zijn en hoe verouderd de service is waarmee de seksindustrie seksuele miserie bedient. De best verkopende pornografie is hoofdzake- lijk een orgie van mannelijke platitudes. Het toont een copulatie van clichés: mannen als gigantische penis- sen die voortdurend een erectie hebben en
Nieuwe intieme relaties
Nochtans heeft de neoseksuele revolutie meer voort- gebracht dan anti-erotische fragmenten en protheses, meer dan hypocrisie, angst en overschatting. Het leidde ook tot een diversificatie in intieme relaties en tot nieuwe vormen van seks en gender, die een weg baanden naar onverwachte vrijheden. Deze nieuwe ontwikke-
lingen worden in het licht van de commercialisering en banalisering van seks al te snel over het hoofd gezien. Sommige ‘sekswetenschappers' hebben zelfs het ver- dwijnen van de geslachtsdrift en de ‘dood van het ver- langen' voorspeld, door het citeren van nationale steek- proeven die gehouden werden in rijke westerse landen in de jaren negentig (cf. [14] bijvoorbeeld). Volgens deze bevindingen hadden tachtig procent van de onder- vraagde mannen en bijna negentig procent van de
Nog interessanter zijn de manieren waarop aanhech- ting en verlangen opnieuw gecodeerd worden, en de richtingen die ze inslaan: bijvoorbeeld naar seksueel egocentrisme, naar daden van agressie, naar niet-sek- suele sensaties, naar publieke seksuele vertoningen en clandestiene vormen van verslaafd gedrag, dankzij het internet. Cultuurwaarnemers zijn niet zozeer bezorgd over wisselende partners en coïtale frequentie in de
Terwijl het diminuendo, de deregulering en de de- valuatie van de traditionele familie én het pluralistisch maken van traditionele vormen van relaties en levens- stijlen de weg hebben vrijgemaakt voor de transforma- ties en dissociatieve fenomenen die hier ter discussie staan, werden deze processen zelf uitgelokt door – of vielen ze op zijn minst samen met – de zogenaamde ten- densen en transformaties die ik zou willen samenvat- ten in de begrippen diversificatie en deregulering. Volgens mij strekt de impact van de economische strategie van oneindige flexibilisering zich overduidelijk uit tot de sferen van seksualiteit en gender. De verdedigers van de experimentele, de markt-, de kennis-, de communicatie- en de sensatiemaatschappij hebben uit deze strategie de eenvoudige
Volgens
tende en beperkende relaties, terwijl de pelgrim het meest passende symbool representeert van de moderne levensstrategie en zijn ontmoedigend doel om een iden- titeit te creëren.
Neoseksualiteiten en self-sex
De diversificatie van sociaal geaccepteerde levensstijlen en vormen van seksualiteit leidde noodzakelijkerwijs tot differentiatie binnen de oude categorieën van he- tero- en homoseksualiteit. Het voormalig monolitsche karakter waarvan werd aangetoond dat het in de prak- tijk theoretisch was, in die zin dat het een product van onze cultuur betrof. Seksuele en gendergeoriënteerde reacties – ooit door een gebrek aan een meer gedifferen- tieerde matrix gecategoriseerd als typisch heteroseksu- eel, homoseksueel of pervers – weken sindsdien af van deze voorgeschreven regel, door zichzelf te definiëren en te diversifiëren als levensstijlen. Oude pathologische entiteiten zoals sadomasochisme of transseksualiteit desintegreerden en verschenen opnieuw als neoseksua- liteiten. Het proces van diversificatie werd duidelijk uit- gelokt door belangrijke bewegingen in de jongste drie decennia, die ijverden voor zelfbeschikking en burger- rechten. In politieke termen correleren de oude vormen van seksualiteit en gender met een kleurrijk ensemble van rudimentair georganiseerde themabewegingen die naast elkaar opereren (van zelfhulpgroepen voor singles tot transseksuelen) en op hun beurt in de algemene politieke context geflankeerd worden door partijdige bewegingen, waarvan sommigen heel virulent zijn, zoals klimaat-watchers, vegetariërs en voorvechters van kinderrechten.
Nieuwe types van zelforganisatie, geassocieerd met biseksualiteit, transgenderisme, sadomasochisme en fe- tisjisme, om er maar enkele op te noemen, zijn typische neoseksualiteiten in die zin dat ze in de eerste plaats niet driftgeoriënteerd zijn in de oude betekenis. Ze zijn te- gelijk seksueel en non-seksueel, aangezien zelfrespect, bevrediging en homeostase niet alleen zijn afgeleid van de mystificatie van een door lust gedreven liefde én het fantasme van een orgastische eenheid tijdens de seksu- ele gemeenschap, maar in dezelfde of grotere mate van de sensatie die gepaard gaat met non-seksuele zelfont- hulling en de narcistische heruitvinding van zichzelf. Uiteindelijk balanceren ze tussen vast en vloeibaar, tus- sen het identieke en het non-identieke, en zijn ze vaak veel vergankelijker dan hun vastgeroeste voorgangers.
Dit alles wordt empirisch duidelijk en tastbaar tij- dens love parades en raves, waar neoseksuelen zichzelf adverteren als verleidelijke seksuele subjecten en wel- lustige seksuele objecten, maar gewoonlijk elk mogelijk seksueel contact uit de weg gaan. Wat blijkbaar wordt opgevoerd tijdens dergelijke evenementen en happenings is een collectief verlangen naar seksualiteit zonder con- flict, en dit geheel in overeenstemming met de
Transseksualiteit waarbij chirurgisch letterlijk wordt ingegrepen op de sekse, onderscheidt zich van neosek- sualiteit op verschillende manieren maar in de eerste plaats omdat het een zelfverklaard neogender is, veeleer dan een flexibele neoseksualiteit. Als de enige, identifi- ceerbare neocreatie heeft transseksualiteit de hoogste eer ontvangen die een cultuur kan krijgen. Welke andere vorm van seksualiteit of gender heeft immers zijn eigen wet gekregen of heeft dankzij de hoogste gerechtelijke instanties toegang gekregen tot ziekteverzekeringen? Het echt nieuwe aspect van transseksualiteit is dat het datgene wat ik ‘cisseksualiteit' [16], [22] noem – en wat haar logische tegenhanger is – in een uiterst ambigu licht plaatst.
Want als er een trans is, een andere zijde (fysieke gender), dan moet er ook een cis zijn, een deze zijde. Door te bewij- zen dat seks/gender een cultureel gedetermineerd feno- meen is, afgeleverd door psychosociale mechanismen, toont transseksualiteit aan dat fysieke gender en emotio- nele genderidentiteit niet langer (zogezegd) natuurlijk en zonder twijfel samengaan bij cisseksuelen, die tot nu toe als de enige gezonde, normale mensen werden beschouwd. Maar daarmee raken we aan het hart van de cultuur.
De combinatie van rationalisering, dispersie, de- regulering, commercialisering en de dwang om te diversifiëren hebben een nieuwe vorm van seksualiteit gecreëerd. Het resultaat van de neoseksuele revolutie, dat het meest conform is aan de sociale objectieven zou (in referentie aan de
Vertaald en bewerkt door
Bibiliografie 19 1
Oxford,
[Three essays on the theory of sexuality],
[Local government officials must be elected by the citizens], Works in 20 vols,
vol. 1.
Works in 20 vols, vol. 3.
bürgerlichen Zeitalters [
bourgeois epoche], Z
modernity, 1500-1800,
question: ‘What is enlightenment'], Works in 6 vols, vol. VI,
behavior in the human female,
The social organization of sexuality. Sexual practices in the United States,
Chicago-London,
Culture],
and our
[The dispersion of Eros. On the ‘Neosexual revolution'],
1996;50(23):126-30. 18 Sigusch, V.,
of Sexuality], in: Sexuelle
19 Sigusch, V.,
20 Sigusch, V.,
21 Sigusch, V.,
[Transsexual desire and cissexual defense],
in:
Het volledige essay ‘On cultural transformations of sexuality and gender in recent decades' is terug te vinden op: http://www.egms.de/en/gms/2004-2/gms000017.shtml
© 2004 Sigusch; licensee
Auteur Volkmar Sigusch
Publicatie Etcetera, 2006-09, jaargang 24, nummer 103, p. 12-19
Trefwoorden seksuele • seksualiteit • gender • revolutie • sexuality • relaties • sigusch • seks • dispersie • neoseksuele
Namen A.C. • Abwehr • Amerika • Analysen • Bauman • Beantwortung der Frage • Blackwell • Blick • Butler • Bürgern • China • Darmstadt • Darnton • Daß • Der Spiegel • Deuticke • Dictionnaire • Diderot • Die Sexualität im Kulturkampf • Drei Abhandlungen zur Sexualtheorie • E.O. • Egoism • Engeland • Enke • Etienne-Gabriel Peignot • Europese • Excitable • Éthique • F.W.B. • Fischer Taschenbuch Verlag • Frankfurt • Frankrijk • Franse Revolutie • Freud • Gagnon J.H. • Gebhard P.H. • German Medical Science • Göschen • HIV-infectie • Horkheimer • Hunt • Hübscher • India • Irigaray • Italië van de Renaissance • Julien Offray • K.H. • Kaan • Kinseyiaanse • Kopenhagen • Krafft-Ebing • Kultureller Wandel der Sexualität • Kunst und Antikunst • Laumann • Lean • Leben und Tod • Leipzig and Wien • Life • Magistrate • Main • Martin C.E. • Memnon • Metamorphosen • Michael R.T. • Michaels S. • Minuit • Mirabeau • New York • Nicolas Chorier • Nosomorphic View • Phantasie • Philadelphia and London • Pietro Areti • Pomeroy W.B. • Psyche • Psychopathia • Ramdohr • Reprint • Routledge • Sally De Kunst • Schleiz • Sex Behav • Sexpol • Sexualforschung • Sexuality Culture • Sexuality on the Battlefield • Sonetti • Soz Forsch • Störungen • Stuttgart • Suhrkamp • Susan Sontag • The Cultural Transformation • The Neosexual Revolution • Theorie der Hylomatie • Theory of Hylomatia • Thieme • Transsexuellen • Transsexueller Wunsch • Tweede Wereldoorlog • University • Vaticaan • Venus Urania • Verlichting • Viagra • Volkmar Sigusch • Was ist Aufklärung • Wilhelm Reich • Wissenschaftliche Buchgesellschaft • Zeitgeist • Zur Anthropologie • post-Fordiaanse • vrou
Development and design by LETTERWERK