DOCUMENTAIRE BEDENKINGEN
DOCUMENTAIRE BEDENKINGEN
bij
DEEL III
Vervolg van p. 21
Documentair theater kan bijgevolg niets anders dan ideologisch gekleurd zijn. De theatermaker die zijn 'feiten' op het podium voor zichzelf laat spreken, kan niet anders dan dit te doen met een duidelijke politieke inzet, die hij ook niet mag of kan verbergen. In dat opzicht is er nog niets veranderd sinds het revolutionaire elan van de agit-prop die de 'gewone' man probeerde om te vormen tot rasechte kameraden in de solidaire strijd voor de goede zaak. Het grote verschil is alleen dat de ideologie achter de voorstellingen toen omlijnd was: er was een zaak om voor te strijden en medestanders en vijanden waren duidelijk onderscheiden. De wereld was georiënteerd op de duidelijke
Als er op dit moment dappere stemmen opgaan in theaterland om 'actie te ondernemen', 'een front te vormen' en 'solidair te zijn', is de inzet heel wat moeilijker te benoemen. Johan Simons roept in een polemisch debat tijdens een 'Koken is politiek'-sessie in het
toch bezig zijn, tussen programmator en minister, tussen de sector en de overheid. Hoe kan een culturele sector dan in godsnaam nog enig kritisch potentieel ontwikkelen dat niet is ingebed in een smakeloos, troosteloos, naïef hoogdravend, maar politiek gerecupereerd vooruitgangsdenken? Of met andere woorden: hoe kan de culturele sector een front vormen, of solidair de rangen sluiten, zonder zijn eigen bestaansreden op te heffen (want wat hij behoort te doen, wordt een stuk efficiënter aangepakt door straathoekwerkers, verenigingsvoorzitters en vooruitziende politiekers)? Of: hoe het cordon sanitaire inderdaad,
En natuurlijk is dat helemaal niet waar Johan Simons het over heeft wanneer hij koppige Einzelgängers als
Wat dat dan is, dat ding dat moet gedaan worden, de actie die moet worden ondernomen, laat zich nog het best omschrijven in de termen van een hervonden Bildungsideaal. De burger heeft een voorbeeldfunctie nodig. En een voorbeeld kan enkel worden gevolgd als het
etcetera 101 •••
61
Publicatie Etcetera, 2006-04, jaargang 24, nummer 101, p. 62
Trefwoorden front • houellebecq • sector • solidariteit • inzet • simons • zaak • bedenkingen • documentaire • duidelijke
Namen Cultuur • Cynisme • Hollandse • Houellebecq • Jean Painlevé • Michel • NTGent • Oost-West-assen • Pieter de Buysser • Tom Naegels • Walter Benjamin • Wouter Hillaert
Development and design by LETTERWERK