Ruggelings: Over de zwaarte van denkbeelden, blinde hoeken en weifelende kritiek
Ruggelings
OVER DE ZWAARTE VAN DENKBEELDEN, BLINDE HOEKEN EN WEIFELENDE KRITIEK
Ik besef (...) hoe vaak en hoe schromelijk de zienden tekortschieten als het erom gaat de werkelijke omstandigheden van de blinde te begrijpen. De meest wezenlijke misvatting, namelijk dat de blinde in het duister zou leven, lijkt me haast universeel verbreid. Maar 'waarin' leven ze dan eigenlijk wel? De meest plausibele beschrijving die ik tot dusver heb gehoord van iemand die het kan weten, luidt dat je het zou kunnen vergelijken met je eigen gewaarwording van de ruimte achter je rug.
Il y a toujours un espace derrière soi, une présence à l'arrière qui taraude ce qui se manifeste dans le corps, dans la lumière, dans le son, dans l'espace. Des tribus de fantômes organisent le travail, un jeu constant entre le manifesté et le non-manifesté.
Wellicht is reflectie over onze plaats in de wereld en de beperkingen van ons standpunt even oud als de filosofie zelf. Het besef van de kwetsbaarheid van het denken is in die tweeduizendvijfhonderd jaar zeker gegroeid, het erkennen en waar mogelijk onderzoeken van de blinde vlekken die aan elke positie inherent zijn, is vandaag een centrale strategie in (linkse) cultuurkritiek. De retorische fictie van de criticus als buitenstaander heeft daarbij plaatsgemaakt voor een model van participatie, voor het besef bij intellectuelen en kunstenaars dat er modder aan hun voeten kleeft, dat ze middenin de wereld en de cultuur staan die ze tegelijkertijd aan analyse onderwerpen en van kanttekeningen voorzien.
De kunsttheoretica
ren en oordelen overeenkomstig een waardenconsensus, naar critique, wat staat voor het onderzoeken van de onderliggende aannames die toelaten dat iets kan verschijnen als een overtuigende logica, naar criticality, wat slaat op handelen vanuit feitelijke inbedding als een onzekere grond.0 Ze verbindt criticality met de onzekerheid van een immer contingente positie, met het risico aan kritiek te doen zonder de eigen plaats ooit volledig te kunnen articuleren, en daarom ook met het erkennen van de grenzen van het eigen denken. Onderwerp van Rogoffs onderzoek zijn de kijkstrategieën die de verhouding tussen toeschouwer en kunstwerk op een indirecte, zijdelingse manier defini-eren, teneinde met de paradox om te kunnen gaan waardoor we tegelijk in en buiten culturele praktijken staan. In de complexe betekenisruimtes die het 'wegkijken' opent, ziet ze een alternatief om participatie en kritiek op te vatten.4
In het licht van dit alles houden de twee openingscitaten me al geruime tijd bezig, vooral omdat ze een brug slaan tussen cultuurkritiek en de praktijk van verschillende hedendaagse choreografen. Het exploreren van de ruimte achter de rug is een fysieke, choreografische manier om met de eigen blinde vlekken om te gaan, die tegelijk ook een mentaal landschap opent. Dat kritisch georiënteerde choreografen gefascineerd zijn door blindheid mag niet verbazen: de spanning tussen fysieke beperking enerzijds en mentale reconstructie door geheugenwerk en projectie anderzijds is wat blindheid, dans en de perceptie van dans met elkaar gemeen hebben.5 Achterwaarts dansen en het verkennen van de blinde ruimte achter de rug doken als motief recent nog op in
terug in het werk van Alexander Baervoets,
In plaats van concreet op het werk van deze choreografen in te gaan, wil ik in deze bijdrage het motief van het 'ruggelingse' en zijn resonanties onderzoeken aan de hand van enkele beelden en teksten. Niet enkel blijkt er verrassend veel materiaal te bestaan waarin dit thema aan bod komt, het gaat vaak expliciet om modellen van wereldbeschouwing en kritiek doorheen de cultuurgeschiedenis. Over elk motief zijn al hele boeken geschreven, een herhaling van die theorievorming is hier niet aan de orde. Wat ons hier wel bezighoudt, zijn vragen zoals: wat zou een dramaturgische blik op dit materiaal opleveren? Welke specieke elementen komen naar voren als we de teksten en beelden lezen met de choreografische strategieën van de genoemde kunstenaars in het achterhoofd? Zoals
De blinde torser
In de inleidende beschouwingen bij deel twee van zijn
68
900 etcetera 99
Atlante Farnese, eerste eeuw na
liteit, van eenheid en volledigheid, introduceerde het wijsgerige probleem van een allesomvattende werkelijkheid en de plaats van de observator daartegenover. Het is de oneindige vraag hoe de wereld als beeld of begrip veroverd kan worden teneinde er inzicht in te verwerven -een vraag die ook vandaag nog actueel is. Metafysica is verbonden met het probleem van het voorstellen in dubbele zin: vatten in een beeld en vóór zich plaatsen. In de gelukkige theorie van de
ook in dit essay. Een 'filosoof is iemand die zich als atleet van de totaliteit met het gewicht van de wereld laat belasten,' zo schrijft
Het vagevuur van de kunstenaars
Het probleem van het voorstellen kreeg zijn moderne betekenis in de Renaissance, toen de rituele functie van het beeld werd ingeruild voor een 'technologische'. Beeldantropoloog
randvoorwaarden die deze nieuwe verhouding tot beelden mogelijk maakten werden namelijk in een beweging uitgewist, zodat de illusie van een onmiddellijke aanwezigheid bij de werkelijkheid doorheen het beeld werd versterkt door die van een puur kijken. Het is niet onwaarschijnlijk dat de
PV-
Sandro Botticelli, La
etcetera 99 009
69
Tussen woord en werkelijkheid
Het andere was een project om alle woorden zonder onderscheid volledig af te schaffen (...). Men had er nu dit op gevonden, dat het - aangezien woorden slechts namen voor dingen zijn -praktischer zou zijn als iedereen die dingen bij zich droeg, die nodig zijn om zich duidelijk uit te drukken nopens de speciale aangelegenheid waarover men praten wil.(...) Niettemin volgen vele van de grootste geleerden en wijsgeren de nieuwe methode, zich door dingen verstaanbaar te maken, waaraan maar één ongerief verbonden is: als iemand zeer grote of velerlei zaken om handen heeft, is hij wel gedwongen een daaraan evenredig groter pak dingen op zijn rug mee te dragen, als hij zich niet de luxe van een of twee sterke bedienden veroorloven kan die hem vergezellen. Menigmaal heb ik twee van die wijzen bijna zien bezwijken onder hun last, zoals marktkramers bij ons. Wanneer zij elkaar op straat ontmoetten, plachten zij de last neer te leggen, hun rugzakken uit te pakken en wel een uurlang met elkaar te converseren; dan pakten zij hun benodigd-
heden weer in, hielpen elkaar weer opladen, en namen afscheid.
Aan de academie voor bespiegelende wetenschappen in
Er kwam een professor in de wijsbegeerte bij meneer
De engel van de geschiedenis
gel afgebeeld die eruitziet als stond hij op het punt zich te verwijderen van iets waar hij naar staart. Zijn ogen zijn opengesperd, zijn mond staat open en zijn vleugels zijn uitgespreid. Zo moet de engel van de geschiedenis er uitzien. Hij heeft het gelaat naar het verleden toegekeerd. Waar voor ons een aaneenschakeling van gebeurtenissen verschijnt, ziet hij één grote catastrofe die onafgebroken puinhoop op puinhoop stapelt en ze hem voor de voeten smijt. Hij zou wel willen stilstaan, de doden wekken en het verpletterde samenvoegen. Maar een storm waait uit het paradijs die in zijn vleugels blijft hangen en zo sterk is, dat de engel ze niet meer kan sluiten. Die storm drijft hem onstuitbaar de toekomst in, die hij de rug toekeert, terwijl de puinhoop vóór hem tot de hemel rijst. Wat wij de vooruitgang noemen is die storm.
Met
fa
Er bestaat een schilderij van Klee dat Angelus Novus heet. Daarop staat een en-
Paul Klee, Angelus Novus, 1920,
70
900 etcetera 99
twintigste eeuw terecht en verschijnt de vraag naar de rol en mogelijkheid van kritiek op het eerste plan. Het beeld van de engel symboliseert tegelijk de vooruitgangskritiek en het messianisme van Benjamin: de engel keert de rug naar de toekomst en draagt de belofte van verlossing in zich, maar zit tegelijk hopeloos verstrikt in de storm van de vooruitgang die hem belet de tijd stil te zetten. Wat de engel ziet door zich van de vooruitgangsgedachte af te keren vanuit een positie die voor mensen ontoegankelijk is, daar is het Benjamin in zijn zoektocht naar historisch inzicht om te doen: een begrip van de geschiedenis dat recht doet aan de grote en kleine geschiedenis, de overwinnaars en de verliezers. Het puin van de geschiedenis herinnert ons eraan dat het verleden onvermijdelijk in het heden ingrijpt, ook al willen we dat ontkennen. Op ogenblikken van gevaar 'flitst het ware beeld van het verleden voorbij.'19 Die bevatten dus ook een intuïtie van datgene wat de engel ziet en zetten een kritische en gedenkende relatie tot de geschiedenis in gang. Benjamins historicus stelt zich daarmee ook bloot aan het gevaar van beelden lezen, een handelen dat aan het weten voorafgaat: 'Want in het gevaar relateert het lichaam aan de dingen, zonder het hoofd daarbij te betrekken.'20 Benjamins complexe beschouwingen over een dialectisch beeld van de geschiedenis vinden in de aquarel
Betekenisloze perfectie
Toen de
het motief van het achterwaarts dansen in zijn werk speelt. Geen centrale rol, het is maar een van de vele bizarre en grillige figuren die in hun willekeurigheid de klassieke bewegingscanon, de hiërarchie van het rechtopstaande lichaam en de frontaal georiënteerde ruimte bevragen. Het zijn choreografieën die vandaag in hun dramaturgie en ruimtebehandeling eerder conventioneel lijken, maar die tegelijk doortrokken zijn van een vreemde vorm van deconstructie omdat de bewegingsfrases zich maar moeilijk laten verinnerlijken. De grens van het geheugen toont zich telkens in unisono passages, waar het hier en nu letterlijk aan knabbelt, zodat de choreografie voortdurend uiteen lijkt te vallen. Bij gebrek aan een bewegende foto, dacht ik aan deze bekende portretten van
De passage van
Merce
gieën met de kijker deelt, of waar Dante schrijft dat kariatiden 'ondanks het onechte van hun houding toch soms bij de toeschouwer een echte beklemming teweegbrengen,'22 voel ik me bij
etcetera 99 009
71
wereld maken, het politieke claimen, de pretenties van het kritische omarmen? In juxtapositie met de huidige artistieke en kritische praktijken leert het modernisme ons ironisch genoeg misschien veel meer over die duistere ruimte achter onze rug dan we vermoeden of willen aannemen.
'Ik draag heel mijn bezit met me mee'...
Afgelopen zomer bezocht ik de tentoonstelling Das unmögliche Theater in de Kunsthalle in Wenen, over performativiteit in het werk van
...Ik ontmoette een clochard die, overeenkomstig het motto van zijn clan, 'omnia mea mecum porto', een monsterlijk beladen kameel was; hij droeg vele jassen, dekens, doeken, hoeden, een massa tassen allerhande, groot en klein, uitpuilend, hangend aan touwen en riemen. De nek ingestopt met vele sjaals. Dit alles zwart, versleten en smerig. Op de plaats van een been een uitstekende korte kruk, met een spijker aan het uiteinde, een souvenir van de eerste wereldoorlog. Hij schraagde zichzelf met een stuk van een kleine oude ladder als stok. Geïsoleerd van de buitenwereld door een enorm dikke laag, vanbinnen vastgemaakt, vormde hij een integraal geheel. (...)
1
2
a propos d'une danse contemporaine, Parijs 2002, p. 28
3
4
5 Deze kwestie heb ik elders uitvoerig onderzocht in relatie tot het werk van
6
7
8
9
10
11
12
13
14 Voor meer over deze problematiek en over de rol van spoken in de tekeningencyclus van Botticelli, zie Jeroen Peeters, 'Sandro Botticelli's contrappasso. Over de onprettige loutering van de visualiteit op de drempel van een nieuw tijdperk',
15
16 Zie ook Dirk Pauwels, '[noiz nwaz]', DW&B, jg. 146 nr. 5 (okt. 2001), pp. 576-579. Pauwels bespreekt aan de hand van de academici van
licht. Swifts satirische voorstel om te communiceren met objecten legde ik ook voor aan choreografe
17
18
19
20 Benjamin geciteerd in
21 Jeroen Peeters, 'Een bevreemdend anachronisme',
22
23
24
72
900 etcetera 99
Publicatie Etcetera, 2005-12, jaargang 23, nummer 99, p. 68
Trefwoorden blinde • atlas • engel • louteringsberg • motief • charmatz
Namen Aby Warburg • After Criticism • Amsterdam • Angelus Novus van Paul Klee • Antic Meet • Antwerpen • Arthur Rackham • Atlas Mnemosyne • Atlas van Farnese • Balnibarbi • Beelden • Berlijn • Bertold Brecht • Bild-Anthropologie • Bildwissenschaft • Blindspot • Boris Charmatz • Bryan Magee • Carlton Victoria • Chr. • Connexive • Cunningham • Dance Theatre Journal • Dante Alighieri • Dantes Louteringsberg • De Morgen • Deep Blue • Divina • Dorothea • Duitse • Duitsland • Entretenir • Etcetera • Frank Vande Veire • Frans van Dooren • Gavin Butt • Giorgio Agamben • Giotto • Hannah Arendt • Hans Belting • Hantelmann • Highway 101 - The Journal • II Globen • Ibid. • Idem Maar • Irit Rogoff • Isabelle Launay2 • Israel Museum • Jan Ritsema • Jean-Luc Nancy • Jeruzalem • John Cage • Jonathan Swift • K. • Kampen • Keulen • Kupferstichkabinett • Lagado • Lisa Nelson • Looking Away • Louteringsberg XII • Maiden MA • Marjorie Jongbloed • Martin Milligan • Masac-cio en Michelangelo • Merce • Museo Nazionale • Museum Ludwig • München • Nijmegen • Niklas Luhmann • Norbert Bolz • On-line • Oudheid • Oxford • Peter • Philipp Gehmacher • Poolse • Port-Bou • Purgatorio XI • Quelque • Renaissancebeeld • Renaissanceschilder Sandro Botticelli • Richard Rutiedge • Sarma • Sferen-trilogie • Sloterdijk • Suitefor Five • Tadeusz Kantor • Tandeusz Kantor • Vera Mantero • Visual Culture • Walter Benjamin • Willem van Reijen • contrap-passo
Development and design by LETTERWERK