Archief Etcetera


Inhoudstafel



Inhoudstafel

theater, dans, etcetera

99 DECEMBER 2005

CREATIEVE INDUSTRIEEN

Wie is er bang van de culturele revolutie?

Dirk De Corte schetst ontstaan en evolutie van de termen 'culturele industrie' en 'cultuurindustrie'. Over de culturele GIMV, de mogelijke verantwoordelijkheid van de overheid en het belang van een internationale kijk.

Werelden creëren

Maurizio Lazzarato over de ziel van ondernemingen, hedendaags kapitalisme en esthetische oorlogen. Fabrieken hebben afgedaan, alle macht aan woorden, tekens, beelden!

Van alle markten thuis

'Als je kunt zingen is het kunst, als je kunt dansen is het kunst, als je kunt acteren is het kunst, maar kun je ze alledrie dan is het industrie.' Liv Laveyne beschrijft de pantomime van Musical United Vlaanderen en de creativiteit van cultuurministers.

Creatief is troef

Op het afgelopen Filmfestival in Gent gaf Bert Anciaux te kennen dat hij wil investeren in cultuurindustrieën. Elke Van Campenhout interviewde Patricia Ceysens, Katia Segers en Erik Temmerman over het wantrouwen van de culturele sector en de reikwijdte van een creatieve industrie.

Kunst is een onderneming

Tijd voor een case study. Joachim Gerstmeier, curator podiumkunsten voor het Siemens Arts Program, legt uit hoe zijn bedrijf als mecenas optreedt voor onafhankelijke en experimentele festivals.

Venetië versus Istanbul, wie heeft de grootste?

Ive Stevenheydens duikt de Biënnales van Venetië en Istanbul in, en komt terug met een verhaal over curatoren, sponsoring en heel veel drank.

KUNST/WERK

Elke Van Campenhout zoekt naar parallellen tussen kunstbedrijf en economische creativiteit op basis van het werk van Boltanski & Chiapello, Jon Mc Kenzie en Paulo Virno.

Visuele bijdrage van Ula Sickle

63

64

Rendez-vous Publics

Manon De Boer fotografeerde de publieke tussenruimtes van theatergebouwen.

Samenwerken en ruimtelijkheid

Bojana Kunst onderzoekt het principe van samenwerking in een doorgedreven uitpuring van de betekenis van ruimtelijkheid en opstelling.

State of the Union

Jan Lauwers sprak tijdens het Theaterfestival 2005 de menigte toe vanuit de KBC-gebouwen aan het Kaaitheater.

Warmhouwe

Ramona Verkerk studeerde vorig seizoen af aan Studio Herman Teirlinck. Met haar debuutmonoloog, Warmhouwe, won ze meteen de hoofdprijs op Theater Aan Zee 2005.

ART-IN-PROGRESS

Spelen met de grenzen van het verlangen

Het Franse collectief Fin Novembre werkte in het STUK aan de openingsvoorstelling voor Klapstuk #12 A l'œil nu. Charlotte Vandevyver volgde het werkproces en maakt een doorlichting van de uiteindelijke voorstelling.

Journal

De leden van Fin Novembre interviewden elkaar en STUK-medewerkers over herinneringen aan filmscènes, leugen en waarheid, en het gevoel te leven in een filmische realiteit. Een blik op het werkproces van een dwarse groep denkers.

Ruggelings

Jeroen Peeters over de zwaarte van denkbeelden, blinde hoeken en weifelende kritiek.

Moet theater de wereld redden?

Maaike Bleeker bekeek We are all Mariene Dietrich FOR van Erna Omarsdottir en Emil Hrvatin, herinnert zich de Nederlandse blauwhelmen in Srebrenica en legt verbanden met de huidige Nederlandse politiek.

ART-IN-PROGRESS

Theorie van de dérive

In het cluster Art-in-Progress volgt Etcetera het werkproces van Martin Nachbar en Jochen Roller in voorbereiding van de voorstelling mnemonic nonstop. Hun werk draait om de 'dérive' van de Franse situationist Guy Debord. Als geheugensteuntje of opfrisser, hierbij de volledige tekst uit 1958.

Hoe word ik een indringer,

of: hoe maak ik een scheur in de kaart?

Martin Nachbar over zijn dérive vanop de Alexanderplatz in Berlijn. David Bergé maakte een complementaire fotografische dérive.

Op www.e-tcetera.be

- 'Wie is er bang van de culturele revolutie?', Dirk De Corte

- 'Kunst/Werk', Elke Van Campenhout

- 'Theorie van de dérive', franse versie, Guy-Ernest Debord

- 'Hoe word ik een indringer', engelse versie, 'How to become a tresspasser', Martin Nachbar

- 'State of the Union', Jan Lauwers


Development and design by LETTERWERK