Het cynisme voorbij
Een gesprek met Olivier Provily, de
Gisteravond was hier in theaterzaal
Kanes tekst is een samenraapsel van gedachtestromen, schuldbekentenissen en vloekpartijen die verwijzingen inhouden naar de geestestoestand van psychotische patiënten die 's ochtends vroeg (om 4u48) depressief ontwaken en het gevecht moeten aangaan met wat ‘het uur van de wolf' heet. Er zitten ook stukjes dialoog in met een therapeut, en concentratieoefeningen die luidop worden opgezegd om een mental breakdown te bezweren (zoals aflopende getallen, of een opsomming van geneesmiddelen en hun effecten). Naargelang de interpretatie van deze tekst, wordt die voor sommige ensceneringen uitgesplitst in meerdere stemmen, maar Provily beschouwt 4.48 Psychose als een monoloog en plaatst alleen actrice Nanette Edens op het podium. Zijn aanpak echoot daarmee de spraakmakende regie van
OLIVIER
Ter voorbereiding heb ik veel over psychoanalyse gelezen.
ETCETERA
PROVILY Dat gebeurt twee keer, en dat zit voor
mij in die gevallen wel juist. Sarah Kane geeft het zo ook aan in de tekst, met hoofdletters. Zo suggereert ze trouwens nog meer schreeuwpartijen, maar we volgen haar niet altijd. We hebben ons erg gericht op de inhoud van het stuk, dat de geestesgesteldheid van een psychose weergeeft: een heel emotionele toestand waarin je verlangt naar het onbereikbare, maar waarin je ook aan gevoelsarmoede lijdt, geen formele gedachten meer kan vormen, de tranen voorbij bent. Vaak geeft de tekst een vrije gedachtestroom weer, en dat geeft ook aan hoe Nanette moet spelen: bijna bewegingloos, zonder expliciete emoties uit te beelden.
Ergens lijkt me dat de juiste manier om deze tekst te ensceneren. Ik heb de indruk een correcte, wat brave weergave te hebben gezien van deze tekst, met veel respect voor de auteur en de kenmerken van een psychose, maar ik miste je eigen verhaal een beetje…
PROVILY Je bent niet de enige die dat zegt, maar toch verrast die reactie me. Eigenlijk ben ik best wel een eigenwijze regisseur, en ik heb ook in dit stuk nogal wat persoonlijke beslissingen moeten nemen. De tijd die Nanette neemt om haar tekst te zeggen, die nadruk op louter de taal, dat is toch iets waarin je me leert kennen in deze voorstelling, denk ik. Ik heb geprobeerd mijn actrice zo transparant mogelijk te laten spelen, zodat de tekst zo helder mogelijk voelbaar wordt.
We hebben veel uitgeprobeerd tijdens de repetities. Op een gegeven moment stond er een divan op het podium, met een spotje erop. Dat was een heel gedoe, het leek nergens op. Ook hebben we geëxperimenteerd met bloemen, die tegen de muur kleefden en in hoopjes op de vloer lagen. Maar op die manier zat je al snel in een graftombe. We hebben gerepeteerd in een witte ruimte, wat connotaties opriep met een ziekenhuis. We wilden van al die verwijzingen af, en hebben dan maar beslist de woorden ‘geen bloemen geen decor' te laten oplichten. Zo wordt het weer teruggebracht tot een talig gegeven, wat dan weer klopt op een ander niveau. Pas na de première heb ik er nóg zo'n ‘persoonlijke touch' uitgehaald: helemaal op het einde van het stuk weerklonk het
Toevallig is het deze week de
PROVILY Hulpverleners vertelden dat ze de symptomen herkenden, en de reacties van de patiënten waren heel heftig. Psychotische patiënten kunnen fictie en realiteit niet van elkaar onderscheiden. Alle geluiden, lichtschakeringen, geuren worden opgevangen en vormen één intens bewustzijn. Ze verliezen ook het selectiemechanisme waarmee jij en ik ons beschermen tegen alle informatie waarmee we bestookt worden: ze filteren de werkelijkheid niet, ze nemen alles in zich op. Ze worden de buitenwereld. Ze voelen zich ook emotioneel betrokken bij alles wat ze zien. Na 9/11 pleegden veel psychotische patiënten zelfmoord, omdat ze zich schuldig voelden voor wat er gebeurde. Terwijl we eigenlijk allemaal deel uitmaken van de wereld waarin catastrofes gebeuren, maar onze eigen rol meestal weg relativeren. De hele hamvraag is: wat doe je als je dat enorme schuldbesef hebt? Sarah Kane schreef toneelteksten. Ze walgde van de oorlog in
En hoe zit het met jouw schuldbesef?
PROVILY Ik wil wel zover gaan te zeggen dat ik theater maak als reactie op mijn verantwoordelijkheidsgevoel. Niet dat ik getraumatiseerd rondloop door wat er fout loopt in de wereld. Maar de teksten van Kane zijn niet alleen herkenbaar voor psychotische patiënten, iedereen denkt wel eens na over
Fragment uit 4.48
een sterker wordend bewustzijn huist in een verduisterde eetzaal dichtbij het plafond van een geest wiens vloer zich verplaatst als tienduizend kakkerlakken wanneer een lichtbundel binnenvalt als alle gedachten bijeenkomen in een ogenblik van eensgezindheid het lichaam niet langer afdrijvend terwijl de kakkerlakken een waarheid omvatten die niemand ooit zal uiten
Ik had een avond waarin mij alles werd onthuld.
Hoe kan ik weer spreken?
Vertaling
zelfmoord. Iedereen vraagt zich af hoe hij moet omgaan met de wetenschap dat de
Ik heb ontwikkelingssociologie gestudeerd op de
Wat voor ervaring?
PROVILY Ik laat het publiek smachten naar betekenis. Het ogenblik van zingeving wordt uitgesteld, waardoor er verlangen ontstaat. Daar is het me om te doen: verlangen met een grote V. Het verlangen om iemand te bereiken, het verlangen naar kennis, naar liefde. Sommigen noemen dat een aanslag op de concentratie en vinden het schandalig dat ik toeschouwers op hun honger laat zitten. Maar eigenlijk is verlangen iets moois en positiefs. Als je het aan maatschappijtheorie zou koppelen, zou je het kunnen beschouwen als een ervaring die het individualisme overstijgt. Niet dat we terug deel zouden uitmaken van families, zuilen, collectieven, voetbalclubs. Je bent nog steeds in eerste instantie alleen. Dat is toch de maatschappelijke leefvorm van vandaag, voor mij in elk geval. Maar we zijn het individualisme voorbij, in de zin dat individualiteit erg zou zijn, dat er niets mee te doen valt. We zijn het cynisme voorbij. We gaan van die doodlopende weg af.
Helpt een auteur als Sarah Kane je wel met het uitwerken van zo'n optimistische levensvisie?
PROVILY Het geval wil dat Sarah Kane zich enkele weken na het schrijven van deze tekst verhangen heeft in een toilet. Maar ik vind haar biografie toch een beetje terzijde. Je moet de mythe rond Sarah Kane loslaten en haar stukken op zichzelf beschouwen. 4.48 Psychosis gaat niet alleen over innerlijke demonen en drang naar zelfmoord, het is ook een appèl aan de toeschouwer om bewust te leven.
Er is trouwens niet zo gek veel geweten over het leven van Sarah Kane. Haar biografie wordt er in interpretaties van haar stukken vaak bijgesleurd, maar dat hoeft eigenlijk niet. Als je op zoek gaat naar de persoon achter de teksten, zegt dat meer over je onmacht om ze te duiden. Zelf vind ik dat heel raar, Kanes stukken spreken immers voor zichzelf. De nadruk die wordt gelegd op het persoonlijke leven van de schrijfster is vaak de oorzaak van foute interpretaties. Zo wordt er doorgaans veel te weinig liefde en hoop in de voorstellingen gelegd door regisseurs en acteurs. Je ziet enkel de negativiteit, het puberale zich afzetten tegen de maatschappij. Dat vind ik niet interessant. ‘Ik ben een romanticus,' zegt Sarah Kane in een van haar interviews. Dat is ons glashelder geworden terwijl we deze voorstelling maakten. Ook hebben we veel ironie ontwaard die doorheen de tekst sluimert. ‘Niets belemmert je werk meer dan zelfmoord,' laat ze de therapeut zeggen. Wat een galgenhumor...
1 Voor meer informatie rond de discussie rond de regie van
2 Voor meer informatie over de gelaagdheid van 4.48 Psychosis en de enscenering door
3 Over geweld en oorlogsbeelden in
4.48 Psychose
TEKST Sarah Kane
REGIE Olivier Provily
VERTALING
DRAMATURGIE Dorine van den Elzen
SPEL Nanette Edens
LICHT
KOSTUUMS Joke Sommen
PRODUCTIE
Olivier Provily (
Provily is nog niet klaar met Sarah Kane. De komende seizoenen zal hij ook
Meer informatie op www.hetzuidelijktoneel.nl.
Olivier Provily, foto Mark Weemen
Auteur Jeroen Versteele
Publicatie Etcetera, 2005-06, jaargang 23, nummer 97, p.20-22
Trefwoorden provily • kane • psychose • sarah • kanes • psychotische • nanette • patiënten • olivier
Namen Afrika • Amsterdam • Antonin Artaud • Claude Régy • Cleansed en Crave • Crave en Cleansed • De Fuut • Demonstranten • Eindhoven • Etcetera 66 • Etcetera 86 • Fort Europa • Fragmenten • God's Opinion • Het Zuidelijk Toneel • Irak • Isabelle Huppert • Ivo Van Hove • Jacques Lacan • Joden • Joegoslavië • Jon Fosse • Koerden • Landbouwuniversiteit • Maarten van Otterdijk • Marcel Otten • NRC Handelsblad • NTGent • Nederlandje • Nederlandse • Noorse • Nord • Ontwikkelingssociologie • Oom Wanja van Anton Tsjechov • Oorlogje • PROVILY Er • Phaedra's Love • Plazafutura 4.48 Psychose • Poolse • Provily in Oom Wanja • Provily voor • Psychose Sarah Kane • Psychose de Sex • Rekto:verso • Rümke • STUK en de Monty • Sadness-trilogie • Sarah Kanes Blasted • Simons' Hollandia • Stabat Mater van Antonio Vivaldi • Tadeusz Kantor • Theaterfestival • Toch • Tom Lanoye • Ton Lutz • Toneelgroep • Toneelschuurproductie • Tunesië • Week van • Westerse • Winter en Een Zomerdag • ZTHollandia • Zuid-Nederland
Development and design by LETTERWERK