Kanttekening
Theatermaker
State of the Union
Kanttekening
Ik las de tekst van de
Er werd en wordt -in de voorbije decennia en vandaag- veel energie gestoken in het (re)valoriseren van de kunstenaar als een van de belangrijkste kritische actoren in onze maatschappij, in het gevecht om de artistieke vrijheid, in het verdedigen van verbeelding en creatie tegen bureaucratisering en winstbejag. Maar als de kunstenaar als finaliteit van deze strijd zichzelf op een voetstuk meent te moeten plaatsen -en Traub staat niet alleen met die mening- is dat een pijnlijk misverstand.
De tijd van
Had het theater dan niet met de onvolmaaktheid van de mens en zijn wereld te maken? En met het verzet daartegen? En met het mededogen daarmee?
Wij, theatermakers, hebben in de voorbije decennia ons instrument leren bespelen, zijn meester geworden in het hanteren van vormen. Vandaag worden die inspanningen ofivel verworpen en resulteert dat in allerlei soorten van vriendelijk, ongevaarlijk volkstheater, ofivel meent men die inspanningen te moeten valoriseren in een valse vakmatigheid waarin de leegte huist. Dat zijn de uitersten. Daartussen krioelt ons theaterleven, het gaat zijn gangetje en zeer weinigen durven het nog aan buiten de lijntjes te kleuren.
In een State of the Union wordt 'de stand van zaken in het rijk' besproken.
Een kunst die vandaag met veel enthousiasme beoefend wordt, is die van het dwepen, verheerlijken, toejuichen. Elke mogelijke vorm van integriteit wordt vermalen in het molentje van de zelfpromotie. Zo ook bij Traub. Als je je in alle nederigheid wil terugtrekken, dan verdwijn je toch 'zonder de pers nog te woord te staan', dan zet je jezelf toch niet op een podium om je beeltenis als kunstenaar te exposeren, uit te vergroten. Tussen de woorden en hun inhoud, tussen de taal en de daden gaapt een kloof. 'Er is geen taal zonder bedrog', schreef Italo Calvino. Misschien is dat wel het eerste gebod in de gelofte van de integere kunstenaar: 'Ik zal de taal ontmaskeren, mét inbegrip van mijn eigen taal'.
etcetera 94 O O O
41
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 2004-12, jaargang 22, nummer 94, p. 41
Trefwoorden traub • union • wayn • gelofte • ofivel • kunstenaar • kanttekening • navel • integriteit • inspanningen
Namen Gerit • Goethe • Het Theaterfestival • Marianne Van Kerkhoven • Pieter De Buysser • State of the Union 2004 • Wayn Traub
Development and design by LETTERWERK