Salzburg lied to us
Salzburg lied to us
Elke Van Campenhout
De jongste editie van
De
Politiek is hip, actionisme is in. De laatste jaren ontwikkelt zich steeds duidelijker een tendens waarbij artiesten de veilige muren van het theater inruilen voor de jungle van de stad. Kunstenaars gooien zich met overgave op de alledaagse realiteit van de modale burger. In het kielzog van hun veelal vergeten voorgangers van het actionisme en het situationisme, wil de kunstenaar zijn praktijk opentrekken naar een maatschappelijke realiteit. In die praxis komt hij vaak oog in oog te staan met de verwonderde, onbegrijpende, ongeïnteresseerde of geïrriteerde bewoner van deze andere wereld. De gewone mens, die van al deze nieuwlichterij niets moet weten. Mensen zoals u en ik?
Vaak ontbreekt het de nieuwe actionisten aan een duidelijk plan. Als blinde don Quichotes trekken ze ten strijde tegen een vijand die zich maar heel moeilijk laat vastpinnen. De commercialisering van onze leefwereld? De globale economie? De overmediatisering van de realiteit? Het gebrek aan communicatie dat daaruit ontstaat? Een vijand die niet is gepersonaliseerd, blijkt in vele gevallen ook maar moeilijk te ver-
schalken. In het slechtste geval krijgt de kunstenaar zijn goedbedoelde intenties zonder al te veel pardon opnieuw in het gezicht geslingerd. Doordat zijn actie simpelweg wordt genegeerd en in het stadsgewoel verdwijnt. Of erger nog, omdat de artistieke ingreep met weinig overweging opnieuw wordt ingeschakeld in de zo verwenste entertainmentindustrie waartegen hij nu net was ingezet.
Geconfronteerd met een man die op straat geld stond uit te delen, vroeg een Amerikaans jongetje zijn moeder om uitleg. Haar antwoord was tekenend: 'I think it's art, honey', zei ze argeloos. Hiermee sprak de vrouw zich duidelijk uit over de weinig gearticuleerde acties die zich ontplooiden in de drukke shoppingstraat van Salzburg. Kunst betekende in haar ogen 'onbegrijpelijk, onlogisch maar evengoed onschadelijk entertainment'. Kunst, gereduceerd tot een ongevaarlijk tussendoortje, ingekramd tussen de
Deze actie maakte deel uit van het
etcetera 94 O O O
11
As the president clearly stated in her opening speech, and as was brought back to our attention in a piercingly loud musical statement, the government turns to the people, saying loud and clear: 'I don't give a fuck, I don't give a fuck, I don't give a fuck'...
As a representative of these very same people, I ask myself if this is the kind of government we want to confide in. The kind of Ministry that will take into account our everyday concerns, and not overrule our petty discomforts by burying them under either highly intellectual meta-arts discourse, or disconcerting interventions, that might shed an undesirable light on the ongoing political struggle in the Republic of
(uit
stenaars de opdracht had gekregen om vanuit de nieuw opgerichte Republic of the Arts een onderzoek te voeren naar nieuwe vormen van actionisme. Elke kunstenaar werd gevraagd een eigen
Redefining Action(ism) is slechts één van de voorbeelden waarmee vele goedbedoelende programmatoren hun politiek blazoen willen
schoonspuiten. Het is een poging om de kunst opnieuw een plaats te geven in de samenleving. Maar dan wel gedurende een afgebakende periode van een tiental dagen tijdens de anders toch wel erg ledige zomer. En in de rand van een verder behoorlijk burgervriendelijk programma dat namen bevatte als Wim Vandekeybus en
Volgens artistiek leider
Om het plaatje compleet te maken werd aan de aanwezige artiesten gevraagd elke ochtend een
12
• 9® etcetera 94
For me an action is primarily oriented on creating a kind of noise that becomes complementary to the environment in which it is created and simply underlines this environment or people's reactions. File action at that point becomes a kind of vessel for their perception or thoughts. No more than a point of reference for a memory that passes by. You could see the action as a catalyst for thoughts, without reading this necessarily as a political statement.
Personally, i really have a lot of problems with the naming of the Republic and the form of the Government. In my practice I rather search for a bit of anarchy. For the rethinking or dismantling of structures, instead of creating them. I tend to be kind of sarcastic about politics, because I find it impossible at this point still to believe in them. When I hear words like '
acties voor deze dag werden besproken, waarna de pers op de hoogte werd gebracht door de minister van
Eén en ander bleek dus al van bij aanvang problematisch. De openingspersconferentie van het festival zette de toon door de ministers met afgezakte broek achter de conferentietafel te plaatsen, waarna elke vraag uit de zaal met een vraag werd beantwoord. 'Are we a group? Does the artist have a mission? Do you consider this an action? Do you consider this a press conference? Can we have action without planning it? Where is the Minister of
woorden werden voorzien.
etcetera 94 # ® ®
IS
In a letter to the mysteriously banned Minister of Poor White Trash Entertainment, the
(uit
'Was machst du?' 'Ich stehe hier.' 'Warum stehst du hier?' '
(over actie Elena Kovylina, opgetekend door
- It's about a bunch of artists coming together and performing actions in town. -1 don't care about art, art bores me to death, let's talk about something real.
Something that changes the world.
- Like soccer?
(Uit Salzburg lied to us/Superamas)
uit hun verhaal te komen vertellen, en gaf in ruil een verhaal terug. En de actie van het oorspronkelijke
Het openingsnummer dat de persconferentie begeleidde luidde: 7 don't give a fuck, I don't give a fuck,...' en werd later vervangen door het volkslied van de
'Clowns on the left of me, Jokers to the right, /
The Minister of Poor White Trash Entertainment
De minister die opvallend afwezig bleef was
14 • 9® etcetera 94
Their program is clear and simple: to offer the people a new view on things, to prick the bubble of quotidian habituation. For this they developed different strategies that were all countered by veTy different reactions. Confronted with the dog-performer
Since her answer to all questions was unambiguously positive, they left her alone, and took off smiling. This friendly behavior contrasted harshly with the aggressive approach some of their colleagues took to performers lying down in the Salzburg streets. Asked for the exact rules that prevented people from lying down in a public space, they reacted with an angry demand for passports and ID. Just like an unsatisfied stander-by answered after being asked what she thought of the performance, that she thought 'they'd better do it in their own country, because it would be better for them and for Salzburg'.
(over Ministry of
foto's
genen opsluiten, er zich wel eens één te buiten zal gaan. De reden tot verontwaardiging lag voor mij totaal niet bij die soldaten, maar wel bij de
Dit statement bleek echter niet in het kraam te passen van de
etcetera 94 O O O
15
Meg Stuart / president
dear republic,
it is time to act. count your breath, forget the pain, shake vigorously, rehearse love, make the first move, rewind the tape, don't pause, act. kissing is allowed, passion is inevitable, caress your fear, collapse if necessary, abandon the plan, restart, get informed, act.
overact. be brave, stage your anger, practice, it will come, react, polish your doubts.
broadcast your failures, entertain your vanity, you are lucky, you've always been lucky, improvise the past, open the window, stand on a chair, become someone else, share your provisions, embrace the crowds, fill the gaps, cross the bridges, help! make speeches for children, hold hands even if they're sweaty, art is freedom, erase the tape, document the absence, there is no republic, there is always the republic, spin faster, exaggerate the possibilities and don't underestimate the impact, enjoy your stay.
Report #3,
CHAMPIONSHIP
CONFESSION
informant told our agent, was doing a confession. About the contents of this confession the information is not very clear, (source 016, oral report) There were two videos shot. It is not clear whether one of these videos will be presented to the public or not. On the other hand it's obvious that Stuart is really pissed about the slow dynamics of the government.
INDEPENDENCE DAY Neither the American Independence Day nor the second anniversary of the 'State of the Arts' seemed to affect the government. Our agent investigating
'State of the Arts' are already totally rotten. A press department which doesn't fuck the system, partly naive texts. The SSSA proposes a complete relaunch of the approach towards the text and the medium.
INTRUDER It is reported that a so far unknown ariist should arrive during the next days.
SICKNESS
HORSESHITTwo of our agents were talking with one of the men who clean the streets of Salzburg from horseshit. From what they understood, they depicted that he expressed quite some aggression against the city, the horses, and the tourists here. He saw the action of SUPERAMAS a bit and felt interested. A guy tried to fuck a girl on one of the souvenir stands, he laughed.
16
• 9® etcetera 94
Elena Kovylina nahm
What is action?
On Monday's daily governmental meeting, the ministers of the Republic severely discussed the question what action is. After long deliberation, that led into ten contradicting views upon the issue, the government decided to keep the following generic set of formulations:
1. The state or process of acting or doing.
2. A deed.
3.
4. The causation of change by the exertion of power.
5. A movement or a series of movements, as of an actor.
6.
7. A physical change, as in position, mass, or energy, that an object or a system undergoes.
8. The series of events and episodes that form the plot of a story or play.
9.
10. The most important or exciting work or activity in a specific field or area.
(
geamuseerd is, geïrriteerd raakt of besluit een showtje minder mee te pikken), voer je ze af. Wel, programmeer dan alleen wat je publiek wel begrijpt, en vraag niet aan kunstenaars om daaraan deel te nemen.'
Je zou dit conflict makkelijk kunnen afdoen als de simpele onenigheid tussen een artistiek directeur en een kunstenaar. Het problematische is echter, dat dit voorval eerder functioneert als een signaal voor een groter kwaad: de kritiekloze politisering van het kunstdiscours door makers en programmatoren, die tegelijkertijd hun handen niet willen vuil maken aan de consequenties die deze overstap naar een maatschappelijke realiteit meebrengt. Consequenties op het vlak van productiestructuren (een shift van het economische publieksgerichte denken naar een meer fundamentele vraagstelling over het functioneren van de artistieke praktijk), machtshiërarchieën (de programmator die zich niet langer de president van zijn publiek acht, maar zijn macht aan kunstenaars overdraagt, moet zich ook bewust zijn van de anarchie in betekenisgeving die hieruit ontstaat), en politieke correctheid (het feit dat de uit-
spraak van Verdonck provocerend is voor Stolhofer of zijn personeel, of vooral mogelijk schadelijk voor het imago van het festival naar de pers toe, zou eigenlijk niet bepalend mogen zijn indien de structuur van de Republic of the Arts zoals die in het Redefining Action(ism) programma is vormgegeven, serieus is genomen).
etcetera 94 O O O
17
In the first montage of the film shoots, shown yesterday at Republic, every identical scene ends with the hysterical crying out of the phrase 'Salzburg lied to me!' How are we to understand this?
Superamas: 'We personally very much like this sentence. It provides the city with an identifiable identity, with a personal connotation. At the other hand it shows off Salzburg as a place filled to the brim with people's projections and romantic, esthetic or moral expectations. We show this projection in our project. Because it is exactly this projection that makes up the image of Salzburg: a series of romantic anticipations that condition the way we construct our lives.
Elena Kovylina:
'Ich habe schon so viele
Es gibt keine
foto's
iemand in een terroristisch aandoende outfit: zwarte legging en rode bivakmuts. Sluipend in een actiepak. Dat vond ik echt pervers. Ik vraag mij af of je in een wereld waarin terrorisme een brandende kwestie is, en waarin er wel degelijk mensen rondlopen in zwarte kleren met een bom op hun lijf, of je zo'n beeld op zo'n ondoordachte manier mag transponeren als promotie voor je festival. Dat cumuleerde voor mij allemaal in die foto: die rode bivakmuts die zegt "het is kunst, en het is redefining, dus weten we niet hoe het eruit zal gaan zien." Met een onderwerp dat zo heftig en zo ernstig is zomaar een plaatje maken om je eigen kunst een air van belangrijkheid te geven, dat vind ik echt problematisch.'
Hoewel
Uit de gesprekken met
8 • 9® etcetera 94
aan lijdt. Toen speelde dit genoegzaam spelletje zich nog af in het theater, nu moet de boodschap ook worden uitgedragen over de stad. Zoals
het er niet om of dat project zich op de straat of in het theater voltrekt. Het draait dan wel om de vraag of de kunstenaar zijn individueel kunstenaarschap durft laten opgaan in de rol die hij maatschappelijk op zich wil nemen. Zoals bijvoorbeeld
Zoiets vraagt meer dan een creatieve dramaturgie of een anders-kleurige performer in het gezelschap. Het vraagt om een shift in perceptie. Een voortdurende kritische doorlichting van je eigen uitgangspunten. En dat is een stuk moeilijker dan een neger te maken van Achilles.
etcetera 94 O O O
19
Auteur Elke Van Campenhout
Publicatie Etcetera, 2004-12, jaargang 22, nummer 94, p. 11
Trefwoorden salzburg • republic • government • action • ministry • verdonck • redefining • republiek • statement • president
Namen Abu Ghraib-schandaal • Aktion • Amerikanen • Anneessenswijk • Antwerpen • Armed • Aude Thensiau • Auto • Bemd • Benjamin Verdonck • Benoît Lachambre • Brussel • Bush-administratie • Cabinet • Communicatie • Coran • Crenzen • Das Kamerateam • David Bowie • Davis FREEMAN • De terugkeer van de Zwaluwen • Delicate • Dienste der Republik • Eine Japanerin Tuft • Els Dietvorst • Europe • Evian-spotje • Fado • Further • Gebrauch • Geheime Dienst • Getreidegasse • Greece • Habitual • Here I • Hotel • Ich mache Sex • Innenstadt • Invisibility • Iraakse • Irakezen • Isabelle Schad • Judith Reisinger • July • Kunst und Nicht-Kunst • Kunstraum • Können Sie • Leben • Lilia • Love Parade • Macht und Kontrolle • Michael Stolhofer • Ministerie • Ministerraad • Ministry of Communication • Ministry of Unreality • Mozart Ktigeln en Schwarzwald Torte • Mozart Kügeln • Mozart-platz • Mozartplatz • Obscenity • Oostenrijkse • Opfer • Organized • Panik • Papiere • Passanten • Polizei • Polizistin • President • Rebel • Rechten und Pflichten als Ministerin • Redefining Action(ism)-programma • Regering • Republiek • Russische Elena Kovylina • SEX The • SalzbuTg • Salzburger Festspiele • Sarah Chase • Schirm • Secret Sen • Shakespeare • She • Sirtaki • Sommer Szene • Sommerszene • Strategieën • Supreme Administration • Szene Salzburg • Terrorism • The Sound of Music • Touristin • Trennung • Twin Peaks-music • Uhr • Urban Development • Urban Society • Verlauf der Kontrolle • Vlaams Blok • Vlaamse • Vlaanderen • Von Bingen • Welchen Sex • White Wall • Widerstände • Yesterday
Development and design by LETTERWERK