Theater schrijven kent geen stolpunt: Bedenkingen over niet-autonome auteurs en autonome acteurs
oscar wilde
ik heb gezelschap, stemmen die onophoudelijk janken in mijn hoofd, dat zei ik je toch net?
lord alfred douglas
maar dat is fantastisch nieuws, ga aan je schrijftafel zitten, luister wat ze zeggen en schrijf het op.
make some money. moeder doet lastig over die armzalige toelage die ik van haar nog mag ontvangen.
vyvyan papa kan niet.
oscar wilde
ik kan dat niet meer.
cyril
hij wil het niet.
oscar wilde de wil ontbeert me. alles is gezegd, ik heb het gezegd, en het sloeg op niets, ik hief mijn rokken op als een slet. ik trippelde rond met belletjes aan mijn enkels, ik rukte me suf voor al dat goud en dat geglitter. en nu ik er ben achtergekomen hoe het allemaal écht in elkaar steekt, ben ik zo stom als een aap met keelkanker en is elk woord een verspreking.
lord alfred douglas
ocharme. ik zou je moeten verhuren als een kermisattractie, een vette aap met een kapotte keel. slaagt cymbaaltjes tegen elkaar en schudt zijn gat. jungle boogie.
Uit:
ZEVENDE STEM
JEROEN OLYSLAEGERS
Theater schrijven kent geen stolpunt
BEDENKINGEN OVER NIET-AUTONOME AUTEURS EN AUTONOME ACTEURS
Ergens tussen het schrijven van dit artikel en de verschijningsdatum van dit nummer van
etcetera
zoals
Parallel daarmee groeide opnieuw de interesse in schrijvers van hier. Maar ook de positie van de schrijvers is mee geëvolueerd. We komen uit een traditie van auteurs die oorspronkelijk de meeste autonomie bezaten. In het begin van de jaren zestig kwam de inhoud immers van hen. Die situatie is helemaal verdwenen. De auteurs zijn hun oorspronkelijke autonomie helemaal kwijt. Iedereen heeft nu een project. De inhoud wordt bepaald door acteurs, regisseurs, auteurs, dramaturgen,... Ik vind dat een veel interessanter uitgangspunt, dat getuigt van een totale emancipatie.
etcetera Ook de totstandkoming van de tekst is helemaal anders. Schrijven in opdracht is de norm geworden. In welke mate ben je als auteur mee het theatrale aan het bepalen tijdens het repetitieproces? Heb je als auteur ook een geëmancipeerde positie in die repetitieruimte?
olyslaegers Het repetitieproces is voor mij een post-productie proces. Dat wil zeggen dat ik bij een paar tekstlezingen aanwezig ben, dat ik soms hier en daar wat oplap en dat ik ermee instem dat er hier en daar wat wordt geschrapt mits er een goede motivatie wordt gegeven. Maar mijn 'arbeid' is afgerond voor de repetitie begint. Met de bewerking van
14 9®B etcetera 88
atie: er was geen regisseur, ik speelde zelf mee en was eerder een soort coach. In het begin was ik daar heel zenuwachtig om, net omdat ik me in een andere positie bevond. Na enige gêne heb ik mee de sfeer en de vorm bepaald en werden sommige dingen omgedraaid. Samen met dramaturg
etcetera In je werk laat je vaak je actuele metapositie als schrijver meespelen. De autobiografie van Olyslaegers speelt een rol. Maakt dat je werk niet minder autonoom?
olyslaegers In het lot gevallen was als bewerking een zot idee, tot ik de originele tekst las. Daarin is het voorwoord zo fascinerend. Conscience richt zich rechtstreeks tot de lezer. Dus dacht ik: dat voorwoord is fantastisch materiaal, ik moet dat gebruiken. De schrijver spreekt er de toeschouwers rechtstreeks in aan, dus moet ik ook een schrijversfiguur introduceren. En vermits ik zelf schrijver ben, onstaat er een ontdubbelingseffect als ik mezelf en mijn eigen positie als schrijver mee inbreng. Dan pas werken de dubbele bodems en rendeert het.
Ik maak creatief gezien geen onderscheid tussen het schrijven van proza en schrijven voor theater. Dat is één proces. Ik ben altijd op zoek gegaan naar nieuwe vormen om mij uit te drukken, om mijn ideeën te verkopen. En dat is eigenlijk wat ik doe: mijn ideeën proberen te lanceren.
etcetera Je hebt ook een aantal ervaringen achter de rug waarin de samenwerking minder
evident is verlopen. Ik denk bijvoorbeeld aan
Ik wil geen autonome schrijver zijn. Ik wil geen schrijver zijn die enkel zijn tekst levert. Ik ben niet voldoende overtuigd van de genialiteit van mijn tekst om te eisen dat die als autonoom wordt behandeld. Ik beschouw mezelf veel te veel als in een leerproces. Dan is dialoog onvermijdelijk, dat is heel simpel. In proza ben ik zelf mijn grillige leermeester. Als ik voor het theater schrijf, voer ik altijd een aantal fundamentele gesprekken alvorens aan het stuk te beginnen. Ik ben altijd geïnteresseerd in de plek waar het gespeeld wordt, probeer iets te doen met acteurs van het huis of met inhoudelijke bekommernissen van het huis. Zelfs onbewust en ongevraagd. Dat is de basis van mijn schriftuur.
Ik kan niet met een ernstig gezicht zeggen: 'ik ben een autonoom kunstenaar'. Maar dat verraadt ook mijn afgrijzen voor woorden als
Er is niets zo vluchtig als schrijven voor het theater. Het gaat over het moment, het hier en nu. Je kan niet anti-monumentaler zijn dan dat. Theater schrijven heeft geen stol-punt: zelfs de voorstelling is voorbij voor je het weet. Theater schrijven is een constante activiteit. En dat is er het aangename aan.
etcetera Toch kies je er in je werk voor om barokke beelden, regieaanwijzingen, spelsituaties in te voegen. Dat is heel bepalend bij liet omgaan met je teksten. Het creëert een
etcetera 88
positie waarin je als ploeg de limiet van wat je theatraal kan brengen moet onderzoeken.
olyslaegers Ik wil het ook niet al te gemakkelijk maken. Ik kan me voorstellen dat er auteurs zijn die hun tekst zo abstract mogelijk houden en dus geen regieaanwijzingen invoegen. Voor mij is dat een brug te ver. Een theatertekst is voor mij pas geslaagd als ik een spel ontwerp waarin iedereen zin heeft om het te spelen, met variaties; en op het einde van het speelproces hoop ik dat de acteurs ervan genoten hebben. Mijn teksten moeten cadeaus zijn die worden doorgegeven. Deze twee aspecten, het genieten van het spel en het spel zelf, moeten in de juiste balans zijn. Als dat lukt, ben ik ervan overtuigd dat het publiek ook genoten zal hebben. Hoe moeilijk, schrijnend, bevragend de voorstelling ook is, theater gaat voor mij altijd over genot. Theater is een genotsmachine. Als het publiek het niet leuk vindt, ben ik fout bezig. En daarin ben ik echt radicaal. Ik wil de tijd niet vóór zijn of zo. Ik wil schrijven voor theater met een groot publiek, met voldoende aanknopingspunten voor vele verschillende 'doelgroepen'. En door omstandigheden heb ik het geluk veel voor de grote theaters te mogen schrijven.
etcetera Bij het begin van ons gesprek hoorde ik ook een pleidooi voor een collectief maakproces. Is dat waar je voor pleit, een grote vorm van collectiviteit?
olyslaegers ja, dat is voor mij zeker het interessante theater. Weg van regisseurstheater dus, tenzij de regisseur zo'n geslepen spelleider is dat iedereen het gevoel heeft opgenomen te worden in het geheel, ruimte te krijgen voor inbreng, en uiteindelijk toch de vertelling brengt die de regisseur als geheim plan in zijn hoofd bewaart. Dan heb ik respect voor het spel op zich dat hij gespeeld heeft. Maar eigenlijk pleit ik wel voor een grotere vorm van collectiviteit.
Nogal wat schrijvers hebben veel respect voor het ambachtelijke van het schrijven en zijn afgestapt van hun autonome statuut,
omdat de tijden veranderd zijn. Je bent niet meer zo alleen, en daar kun je alleen maar heel vrolijk van worden. Nu studeren acteurs af met het gevoel dat ze autonoom kunstenaar moeten zijn. Ze denken dan in de trant van: 'Het is mijn plicht, anders ben ik een slecht acteur. Als ik een passief uitvoerder ben van ideeën, dan ben ik niet goed bezig. Ik moet het ook voelen, vormgeven en misschien is het wel het beste dat ik mijn eigen tekstmateriaal schrijf', etcetera. Het is zeer ironisch dat die twee, de niet autonome auteur en de autonome acteur, elkaar op dit moment kruisen. Het ambachtelijke is immers een stuk van de uitdaging. Het ambachtelijke impliceert dat je iets onder de knie moet krijgen, dat je zowel theatermakers als publiek langzamerhand kunt veroveren. Ik ken niet gek veel jonge acteurs die het woord 'carrière' als synoniem voor 'leerproces' beschouwen.
Auteur Kurt Melens
Publicatie Etcetera, 2003-09, jaargang 21, nummer 88, p. 14
Trefwoorden olyslaegers • schrijven • oscar • schrijver • autonome • mijn
Namen België • Bij Theater Zuidpool • De Loteliug • De Sturm and Drang • Etcetera • Hendrik Consciences • In Vlaanderen • Ivo Kuyl • Jeroen Olyslaegers • Kunst of Literatuur • Kurt Melens • Mood on the Go • Oscar Wilde • OverlopeR • Paul Mennes • Proza • Stan en de Roovers • Vlaams Fonds voor de Letteren
Development and design by LETTERWERK