11 stemmen over theaterauteur en theatertekst
11 stemmen over theaterauteur en theatertekst
Marianne Van Kerkhoven
In dit nummer van
De
Het tekstmateriaal van deze 'nieuwe auteur' kan de meest diverse vormen aannemen: het kan de bewerking van een roman zijn, een collage van niet-literaire tekstfragmenten los van enige narrativiteit, een al dan niet narratief biografisch portret, een filosofisch discours, een hermetisch gedicht, dialogen uit een filmscenario, dooT de acteurs geïmproviseerd materiaal, reclameteksten, een op de straat afgeluisterde conversatie, zelfs een toneelstuk. Met theatrale genres (komedie, tragedie enz.) wordt geen rekening meer gehouden. Epiek en lyriek zijn in gelijke mate als of zelfs méér dan dramatiek aanwezig op de scène. De eenheden van tijd, plaats en handeling zijn allang opgeschort. Zelfs de contouren van personages vervagen. Elke tekst kan en mag in het theater.
Zijn er teksten die beter werken op een scène dan andere? En wordt dat dan bepaald door de schriftuur zelf of enkel door de manier waarop een tekst wordt geënsceneerd/gespeeld? Waarom bleek bijvoorbeeld
als schrijver het besefin zijn schriftuur integreert dat zij moet 'kunnen functioneren in een relatie scène-publiek'. Deze mening wordt gedeeld door vele anderen:
De behoefte aan een grote vrijheid aan vomien is wellicht ontstaan uit het besef van de complexiteit van onze wereld, van die zo overdonderende veelheid aan gegevens die op ons afstormen: zo'n wereld vraagt immers aan de toneelschrijver om het ook over 'alles' te hebben. En hoe doet hij dat dan in godsnaam? Welke consequenties heeft dat voor de inhoud en de structuur van zijn teksten?
En tegenover het 'alles' staat ook het 'niets'. Dat een auteur toch ook telkens weer op zoek blijft gaan naar die nulgraad - van zijn onderwerp en in zijn schrijven - daarvan getuigt o.a. Pascale Platel, de enige vrouw in ons gezelschap van schrijvers. Schrijven voor theater blijft een leren omgaan met taal, een leren omgaan met het leven, ook met het eigen leven en de ficties die zich daarop vasthechten. Reflecties op het schrijfproces, op de eigen praktijk zijn uiteraard aanwezig in de hier aangeboden teksten: er is sprake van schrijfplezier, van genot, van kunst die misschien geen troost maar wel inzicht verschaft in het leven.
Tot conclusies leiden al deze teksten en interviews voorlopig niet, zeker niet met betrekking wat nu wel 'theatraliteit' is: ook daarin heerst een - vaak zelfs onuitgesproken - diversiteit van meningen. Door u in dit dossier een veelheid van stemmen aan te bieden hopen wij toch een klein beetje dichter te komen bij die transparante, fluctuerende kern van die theatraliteit en hoe die zichtbaar wordt in het schrijven voor theater.
14
9®B etcetera 88
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 2003-09, jaargang 21, nummer 88, p. 4
Trefwoorden narrativiteit • stemmen • theatertekst • teksten • veelheid • theaterauteur • toneelschrijfkunst • ritsema • roets • tekstmateriaal
Namen Bart Moeyaert • Christophe Vekeman en Jo Roets • Erwin Jans • Etcetera • Ivan Vrambout • Jan Ritsema • Jeroen Olyslaegersjo Roets • Kopnacid van Stefan Hertmans • Mind the Gap • Paul Pourveur • Peter Anthonissen • Rudi Meulemaris • VTijheid • Vlaamse
Development and design by LETTERWERK