Stadstheaters - deel 3:
‘Niet elk theater moet dezelfde sociale mix hebben, maar de optelsom moet een mix zijn die klopt'
In onze drie grote theaterhuizen zijn de jongste seizoenen nieuwe equipes aan zet gekomen. Jongere generaties maken er nu de dienst uit.
Aan hen de taak om het repertoiretheater nieuw leven in te blazen, om hun theater terug een plaats te geven in stad en maatschappij.
In
Het
Kerntaken
dirk de corte: Jean-Pierre wilde niet alleen voor een groot publiek spelen maar ook op die andere plateaus een eigen profiel ontwikkelen. Je kan het vergelijken met de VRT, waar je naast
domien van der meiren: Vandaag, na een half jaar werken, is er echter al een relatie aan het ontstaan met de
polen komen er opnieuw bij maar nu vanuit een veel bredere
de corte: Wij concentreren ons in de eerste plaats op onze twee kerntaken: het grote repertoiretheater –er is niemand in de stad die deze taak wil overnemen– en voor
van der meiren: Toen ik in
de corte: Toch gaat het allemaal heel snel: een samenwerking met de
van der meiren: Dat investeren gebeurt op verschillende manieren: werken met jonge makers, via coproducties, via de
de corte: Dat is heel delicaat; we mogen die jonge mensen niet doodknuffelen. Als de stadstheaters zich voor jong werk openstellen, valt de drive om ‘daar nog tegen te zijn' weg. De
van der meiren: Je kan goed werken in zo'n kleine entiteit, onder de grote noemer
martine de gos: Het komt erop aan die jonge makers voldoende te begeleiden, opdat ze hun artistieke autonomie kunnen behouden. Het verschilt van groep tot groep waar je de normen legt: dat steunt op een afspraak tussen de groep en de instelling. Je gaat niet uit van een ‘het is nu eenmaal zo'. Elke artistieke doelstelling bepaalt haar eigen werknormen en haar eigen grenzen.
De grote structuur
de corte: Wie hier komt werken is vaak verrast door wat hier allemaal mogelijk is. Men denkt dat de repetitie hier om 9 u begint als de technicus het licht aansteekt en dat ze stopt als hij een boterham gaat eten. Men denkt dat alles vastligt in budgetten en toestanden. Dat is natuurlijk wel zo, maar dat vastleggen creëert meer flexibiliteit, dat is een stevig kussen waarop je heel zacht kunt vallen. Dat is het voordeel van de grote structuur, waar Domien over spreekt. Bij de productie
van der meiren: Ik heb nog nooit zo persoonlijk kunnen werken als in de grote structuur van de bottelarij/KVS, waar je die ‘zachte aanwezigheid' van Jan Goossens of van
de corte: Wij hebben nagedacht over wat een stadstheater eigenlijk is. Je moet als stadstheater een artistieke motor zijn in het theaterlandschap, zeker in een stad als Gent die een rijke culturele dynamiek heeft. Je moet je ook op een correcte manier verhouden met de bestuurders van stad en provincie. Zij discussiëren op dit moment over hun eigen kerntaken. Ik heb er de afgelopen tijd veel energie in gestoken om hen duidelijk te maken dat cultuur een van die kerntaken is. Je moet een stuk willen meegaan in die discussie, zelfs al sta je niet 100% achter hun beleidsplan. Als zij zich nu dus buigen over de problematiek van het volkstheater kunnen wij onze competentie aanbieden. Wij kunnen als denktank fungeren in artistieke materies en zo een vrij grote stempel drukken op het cultureel beleid van een stad. Als zij over theater spreken, kunnen ze niet meer om ons heen. Omgekeerd doen wij inspanningen naar hen toe. In onze educatieve werking bijvoorbeeld. Wij vinden dat we als stadstheater de taak hebben aan opvoeding te doen: wij gaan met leraren praten, we hebben een overeenkomst met een uitgeverij om het lessenpakket in het middelbaar onderwijs te ‘theatraliseren', d.w.z. het weg te halen uit het literatuurhokje. Je moet je met je overheden op een correcte, niet-oppositionele, niet-vijandige manier verhouden. Op dezelfde manier respecteren wij onze collega's. Dat schept evenwicht in het
De Getemde Feeks publiekstheater gent Foto
De sociale mix
de corte: Ik wil een discussie voeren over culturele competentie i.p.v. over sociale mix. Ik ben niet geïnteresseerd in 100.000 toeschouwers: die kan ik krijgen als ik ze allemaal gratis binnen laat. Ik ben wel geïnteresseerd in 70.000 mensen die weten naar wat ze komen kijken. Een van de beleidslijnen van onze educatieve werking is dat geen enkele klas nog onvoorbereid naar een voorstelling komt. Populair theater hoeft niet per se niveauverlagend, slecht of plat te zijn. Anderzijds zou het een grote blunder zijn om al wat populair is aan de vrije markt over te laten. Bert
van der meiren: Deze stad is een broeinest; er wordt hier anders met cultuur omgegaan dan in
de corte: Er worden veel politieke kreten op onze sector losgelaten waarvan men wil dat je ze persoonlijk neemt. De mensen van
van der meiren: De doelgroepen zoals
de corte: Op den duur wil iedereen zich mordicus in een karkas wringen en zich een sociaal-artistiek geweten kopen. Op den duur krijg je allemaal kleine Publiekstheatertjes of allemaal kleine
van der meiren: Natuurlijk denk je zelf na over thema's in je werk. In het werk bij
de corte: We zijn ons bewust van dit ‘Flandre profonde'; dat is de ronde van Vlaanderen, de koers, klei, bieten, patatten, koterij, de polders, de steden als
van der meiren: Dat is dat ‘gecrocheteer'. Ik wil verhalen over een gans volk, maar niet op een folkloristische manier. Door op een actuele, zuivere manier met die thema's om te gaan wil ik een antwoord geven op de anekdotiek, op het pittoreske. Dan kom je terecht bij geschiedenis, bij het geweten, bij collaboratie b.v. (over dit thema hebben wij gesprekken met de bottelarij/KVS). Dat fascineert mij mateloos, al van mijn eerste productie met Kris Cuppens en Dirk Tuypens. Vlaanderen is daar absoluut niet ‘klaar' mee. Ik wil ook iets doen met die encyclopedie van fictieve kunstenaars die Koen Brams samenstelde, als rode draad tussen een reeks kleine projecten: het aanleggen van een soort archief of documentatiecentrum rond fictieve kunst, opduikend in steden, (niet alleen in Gent, maar ook elders) rond geboortehuizen van mensen. Met gefilmde documentaires en teksten. Binnen honderd jaar wil ik de geschiedenis vervalsen. Stel dat er een bom valt op de wereld en alleen het documentatiecentrum van
Ensemblevorming
de corte: De Minnemeers heeft sowieso een tussenpositie. Het is onze bedoeling dat plateau meer in te schakelen in het stedelijk cultuurbeleid, het open te stellen voor andere collega's; een receptief podium, maar dan vooral
de gos: Repertoire en ensemble in de zin dat je als groep verschillende producties maakt die ook terugkomen, die je b.v. twee jaar later kan zien met bijna dezelfde mensen; mensen die ondertussen ook op de andere plateaus hebben samengewerkt en daardoor rijker, anders zijn geworden. In feite krijg je dus een andere voorstelling. Dat is voor een gezelschap fundamenteler dan gewoon ‘en suite' spelen. Elke productie kan daardoor telkens in vraag gesteld worden. Een dergelijk ensemble is er voorlopig nog niet. We willen met een aantal acteurs een engagement aangaan. We willen met hen hier in het Groot Huis toegankelijke voorstellingen maken die qua vorm interessant zijn, ook voor die acteurs zelf. Verder verwachten we dat die acteurs op zelfonderzoek uitgaan: dat ze zich b.v. in de Minnemeers met nieuwe dramaturgie bezig houden of met een ruimtelijk onderzoek, of in
de corte: We hopen dat de dynamiek die er nu in
van der meiren: Dat is allemaal nog in volle ontwikkeling. Je kan dat niet direct naar het grote podium overzetten. Je moet de dingen tijd durven geven.
de corte: Het zou gemakkelijker geweest zijn indien wij zoals Het Toneelhuis al twee jaar hadden kunnen werken. Nu stonden we op 1juli 2001 aan de start zonder voorbereiding.
van der meiren: We hebben een lijst van regisseurs die technisch gezien in staat zijn met een grote zaal om te gaan. Maar ook mensen die al een tijdje in huis zijn willen wij de stap laten zetten naar het grote podium. Ikzelf voel
Montagnes Russes publiekstheater gent foto isabel devos
me daar nog niet klaar voor. Ik wil nog een paar jaar prutsen, binnen een kleiner gegeven werken. De grote zaal vergt een andere theatraliteit, een andere code om met het publiek om te gaan. In feite is het een soort van ‘opera maken', in beeldtaal, in manier van denken. Een verhaal als dat van Montagnes Russes vraagt om beslotenheid, het zweeft tussen droom en gedachte, tussen monoloog en dialoog. De grote zaal vraagt om een openheid van beeld en toch kan je ook daar intiem en intens poëtisch werk maken, maar dat vereist een lange zoektocht.
de corte: We moeten toch voorzichtig zijn dat we de mensen niet te veel schrik aanjagen. Het begrip ‘grote zaal' is zowat gestigmatiseerd. Als een productie goed is, spreekt niemand over de omvang van de zaal. Als ze niet goed is, vindt men die grote ruimte plots ‘moeilijk'.
van der meiren: We moeten de jonge mensen, die nieuwe generatie tijd geven vooraleer zo'n overstap te maken.
de corte: Eigenlijk hebben we nog geen ensemble; enkele mensen hebben een jaarcontract omdat ze toevallig in een seizoen vier opdrachten bij ons kregen: een regisseur bracht hen binnen en later wou een andere ook met hen werken, enz. We stellen nu een lijst op van mensen, maar dat is nog in volle ontwikkeling. Door met mensen te werken en te praten krijg je wellicht het vermoeden dat ze in je filosofie meegaan, dat ze de ruimte –wij noemen dat de ‘witte plekken'– die ze artistiek krijgen ook zullen gaan invullen. Dat is de meerwaarde waarnaar we op zoek zijn. We willen geen groep meer die via toevallige deelname aan enkele projecten tot stand is gekomen, maar mensen die naast het repertoire dat ze spelen, ook dingen gaan uitproberen, die al dan niet getoond zullen worden. Maar ze moeten dus wel een zekere affiniteit hebben met de klassieke, of beter ‘universele' stukken.
van der meiren: Voor Montagnes Russes had ik enkele jonge acteurs bij mekaar die voor het eerst samenspeelden maar misschien de kern van een gezelschap hadden kunnen vormen. Jonge acteurs van vandaag zijn echter te vergelijken met jazzmusici: ze zijn niet te vatten, het zijn veelvraten die overal willen spelen.
de gos: Je kan natuurlijk niet afgaan op één productie. Het is door de confrontatie van meerdere ervaringen dat je merkt of acteurs in staat zijn in verschillende constellaties artistiek te functioneren. Ze moeten er zich niet alleen goed voelen, maar ook goed materiaal aanbrengen. Dan pas heb je de juiste mensen voor een stadstheater. Voor zo'n proces moet je tijd nemen.
de corte: Soms zijn die mensen zelf verrast over hun ervaringen bij ons.
van der meiren: In sommige omstandigheden gaat groepsvorming sneller: in gezelschappen als de Roovers b.v., maar die hebben een heel andere ontstaansgeschiedenis die hen bij mekaar houdt.
de corte:
Interne functionering
De Corte: Het artistieke beleid moet uiteraard goedgekeurd worden door de raad van bestuur en door mezelf als algemeen directeur, maar het komt tot stand door de discussies gevoerd in ‘de groep van vier':
van der meiren: Ik was reeds eerder door
de corte:
Maatschappelijk bewustzijn
van der meiren: Nadenkend over het repertoire voor een grote zaal kom ik altijd weer bij vragen i.v.m. de maatschappelijke context, i.v.m. een bewustzijn van de stad waarin we leven: waarom willen we die grote –meestal politieke– verhalen vandaag vertellen?
de gos: In de loop van dit seizoen is die hele maatschappelijke component scherper en scherper aan bod gekomen. Ook bij jonge theatermakers merk je dat hun bekommernis daaromtrent vrij groot is. Die discussie heeft te maken met onze positionering als stadstheater, met onze houding t.o.v. de politiek en van andere sectoren, maar ook –intern– met de interesse van de jonge kunstenaars.
van der meiren: Volgend seizoen willen we met
de gos: Het emotionele, persoonlijke, anekdotische, familiale en psychologische wordt geconfronteerd met de grotere maatschappelijke context; daaraan proberen jonge makers theatraal vorm te geven. Nog! bijvoorbeeld, een coproductie van
De financiële problematiek
de corte: Onze financiële problematiek is veel ernstiger dan die van de KVS: wij hebben een deficit dat twee keer zo groot is, nl. zo'n 2 miljoen euro. Wat er met de
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 2002-06, jaargang 20, nummer 82, p. 51-55
Trefwoorden meiren • corte • arca • publiekstheater
Namen Ambtenarenzaken • Anciaux • Antwerpen • Arca • Blauwe Maandag Compagnie • Brugge en Gent • Brussel • De Standaard • De Vieze Gasten • Diep • Dirk De Corte • Domien Van Der Meiren • Don Quichot • Donna • Engeland • Etcetera • Firenzee • Gentse • Grensbewoners-projecten • Génts-receptief • Herwig De Weerdt • Het muziek Lod • Hildegard De Vuyst • In de NTG-periode • Jean-Pierre De Decker • Justitie • Klara • Koninklijk Ballet van Vlaanderen • Kopergietery • LUK MONSAERT • Lieve Pynoo • Mathias Sercu • Montagnes Russes van Filip Vanluchene • Music Hall van Geert Allaert • NTG-beleidsplan • Nachtwake in de Minnemeers • Nederlandstalig • Noreena Hertz' • Publiekstheater Gent • Publiekstheater Gent • Publiekstheater • Radio • Rocky Horror Show • Sint-Baafsplein • Stadsschouwburg • The Primitives en het Publiekstheater • Vaderland • Victoria • Vlaamse • Voor Domien • Wim Van Gotha
Development and design by LETTERWERK