Video, of hoe een puber moeders beauty-case overhoop gooit
Een wirwar van vragen en ideeën over en dus vooral rond video
Twintig jaar geleden schreef videokunstenaar
1. OF
want video heeft geen welbepaalde betekenis in het gewone taalgebruik
(en ik ga ervan uit dat deze tekst door iedereen moet worden begrepen)
zoals tafel of ijskast.
(zijn er wel leken in video?)
(wat is een videospecialist?)
aan een tafel kan je gaan zitten
je kan er ook gewoon naast staan
een tafel heeft vier poten en jij hebt twee benen
je kan eraan werken, eten...
er is echter zoiets als -wie zei het ook weer-
"een algemeen aanvaarde/aanvoelde betekenis/notie"
van een tafel.
zo ook met een ijskast
maar een ijskast heeft een specifiekere funktie
en wordt daardoor door iedereen meer op dezelfde manier begrepen.
(en natuurlijk denk ik nu aan die oude ijskast van ons grootmoeder,
(die mijn zus roze heeft geschilderd en die nu in de kelder)
(van mijn beste vriendin staat)
en nu video:
naast een video kan je niet gaan staan.
want
welke video verkies jij?
een sony of een betamax, of die van ultravox?
of misschien toch liever in zwart-wit?
wat neem jij zoal op video op?
en wat neem jij zoal op de video op?
"als er een mooie FILM op TV is, neem ik hem op VIDEO op."
video is
een recorder, een camera, een tape,
een programma, een sisteem, een medium,
ja zelfs soms een tv-scherm of een film...
maar video is ook
al deze dingen samen
+
DE FUNKTIE ERVAN voor iedereen die er mee in kontakt komt :
de maker, de kijker, de eventuele kijker, de prater, de koper, de verkoper...
dus voor de " " " " "maatschappij" " " " ".
2.
want de manier waarop video gebruikt wordt
is bepaald door de hardware en de evolutie daarin
en vooral door de bruikbaarheid en het nuttig,
d.w.z. totaal toegepast en professioneel ingepast,
gebruik van video.
(wordt de software bepaald door de hardware?)
(is de funktie (en boodschap) van het 'medium' niet richtinggevend)
(voor de technische evolutie?)
dus:
de manier waarop video wordt gebruikt, is bepaald door de manier waarop het gebruik 'geïnstalleerd' is.
ook al is een tafel perfekt van hoogte,
als ze met haar blad tegen de muur staat,
is het geen echte tafel.
en vermits video zijn plaats en zijn funktie
in de kamer nog aan het zoeken is
TERWIJL de practisch/technische elementen worden 'bijgeschaafd',
kan men dus zeer moeilijk beweren dat
video zuiver een communicatieve nood beantwoordt
noch omgekeerd
dat er een bepaald communicatie-sisteem (gebruik)
aan video beantwoordt.
3.
want video is een jong medium
maar het is wel al de kinderschoenen van de portapak ontgroeid.
de portapak waren de kleurpotloodjes, die je in je broekzak steekt
en waarmee je overal en alles begint te kleuren
ongeacht waar en wie er op je vingers zit te kijken.
als je wat ouder wordt, lijkt het leven plots veel ingewikkelder
tiens, er is ook nog politiek, sex, gevoelens, haat, liefde...
maar dat zat ook allemaal al in de portapak!!!!!
video kan nog alles gaan studeren
en alle vrouwen zijn nog te versieren...
en alle mannen ook
video wordt bewust van zichzelf
video is te vlug bewust geworden van zichzelf
als didactisch hulpmiddel
als reproductiemiddel
(Afbeelding)
www.walterverdin.com
als kunstuiting...
video heeft iets eigen
video is mode
video is trend
video is fetich (?)
video is een uurwerk met ingebouwd rekenmachine
video is casio
video is gimmick
video is science-fiction...
video is alles
verliefdheid is blind...
video gaat de wereld veranderen
en moeder zei: jongen, studeer eerst maar een beetje...
(vraag: waarom zijn er mensen die beweren: video is het intieme medium)
4. MOEDERS
want video woont nog thuis bij zijn ouders:
televisie, film, fotografie, en uiteindelijk drama, plastiek, muziek...
video gebruikt de taal van al deze andere media
(en natuurlijk is er steeds een beïnvloeding tussen film en theater... )
maar zit nog steeds met de moeilijkheid:
video is geen film
video wordt anders gehanteerd en er zijn geen gezellige video-zalen
(moet een video-zaal gezellig zijn?)
waarom is video wel l'art pour l'art
en niet la vidéo pour la vidéo?
anderzijds kan kandinsky het zeer gemakkelijk gehad hebben
met de schilderkunst in die tijd,
want video heeft in de eerste plaats al
meerdere 'zintuiglijke' lagen.
(maar is video dan niet een gewoon registratiemiddel,)
(zoals een bandopnemer (en casset-recorder) voor muziek/klank?)
film doet dat ook,
en film is gaan zoeken naar een taal
en vond bv. 'de ideeën-montage', de champs contre champs...
en de doodzonde van over de as te gaan...
en video neemt deze taal zomaar over.
soms
maar dat mag
en is één van de vele toepassingsmogelijkheden van video
video is veel direkter en goedkoper dan film,
dus het is bijvoorbeeld een goede repetitor
en een goed labo voor andere media.
als video dus zijn moeder als referentiepunt gebruikt
is het bezig zijn moeders taal te leren
en dat kan belangrijk zijn om zijn eigen taal te vinden
-nu moet er ook niet koortsachtig naar een eigen taal gezocht worden,
en dat is men nu bezig; en zo ontstaat esperanto.
en laat ons dan maar onze video op het kampvuur smijten.-
(onze recorder of onze monitor?)
(onze monitor niet, want die kunnen we nog gebruiken om tv te kijken)
(en met onze recorder kunnen we nog tv-films opnemen)
(en met onze camera kunnen we nog een familie-"album" aanleggen... )
in ieder geval:
de moeder van heel deze porselein-winkel
is evenzeer de film als het griekse drama,
als het vormingswerk, dat gebruik maakt van video
en daar ook een zekere taal heeft -of dat nu 'video-taal' is of niet-
(wist u dat de eerste portapak in 1968 op de markt kwam?)
als de bedrijfsvideo
als de video-bewaking...
5.
want video is een doosje met veel truuks
truuks om het naakte leven vorm te geven
d.w.z. het naar buiten brengen
d.w.z. het verwoorden naar de tijd toe
(en de tijd = de mensen van een bepaalde tijd)
maar ook naar de plaats/ruimte toe
(en de ruimte = de mensen van een bepaalde (culturele) regio)
de beauty-case van mijn moeder ziet er anders uit dan die van
marilyn monroe
er zitten ook andere spullen in.
(en die van cleopatra had je moeten zien!)
en dan zijn er nog veel mensen die geen beauty-case hebben...
cultuur... mode...
alles hangt ervan af
en omgekeerd.
een communicatie-middel (video, film, tv, taal, make-up, kledij...)
vertrekt bij iemand maar heeft ook steeds de intentie
aan te komen
het moet dus zijn juist kanaal kiezen.
de 'omstandigheden' van vertrekken en aankomen
spelen een belangrijke rol.
bij wie – waar – wanneer – hoe.....
merk op:
kledij heeft een andere – cultureel gebonden – communicatie-vorm
dan bijvoorbeeld make-up:
het niet-gebruik ervan heeft een betekenis apart.
en tiens, het niet-gebruik van video heeft nog steeds geen boodschap.
het niet-gebruik van tv wel: "een huis zonder tv!"
verder:
het niet-gebruik van make-up heeft geen bepaalde betekenis,
algemeen beschouwd,
wel bijvoorbeeld op een mondaine party.
het niet-gebruik van video heeft ook al een beetje een betekenis
in deze tijd in bepaalde middens.
waarom heeft een school een video-zaaltje, -verantwoordelijke...?
waarom heeft elke(?) rockgroep zijn video?
waarom werpt 't stuc zich op video?
...
uit zelfrespect?
om respect af te dwingen in bepaalde middens?
omdat video nuttig is én bruikbaar én gebruikt wordt?
het antwoord is niet onmiddellijk te geven.
in ieder geval:
vanaf het ogenblik dat deze vraag niet meer gesteld wordt
(en dan pas)
is video én nuttig én bruikbaar én gebruikt én
mogelijks volwassen kunst
en geen 68-kleurpotloden-toestanden!!! [lees verder p. 20]
6. OVER HOOP GOOIT
want video smijt (kàn smijten)
de hele beeldtaal overhoop
moeder vindt haar lippenstift niet meer terug
en onze puber heeft hem gebruikt om blush te leggen.
video 'rommelt' maar aan met beelden
maar video brengt ook vernieuwing in beeldtaal
en waarom video? en tv niet? en film?
omdat tv een deel is van de georganiseerde maatschappij
en film ook
(de underground-film in de tijd is ergens te vergelijken)
(met video, maar video heeft elektronische beelden,)
(een andere manier van bekijken... dus een ander kanaal)
het grote verschil tussen tv en video, de groot-/kleinschaligheid,
bestaat eigenlijk niet
het is niet zo dat men geen video kan maken in een tv-studio en
met ingewikkelde apparatuur.
(wat gebeurt er in amerika?)
tv is wel een bestaande structuur, een gewoonte, een machtsmiddel,
een verdovingsmiddel (god help mij!)...
video is altijd anders, een storing (aha), een expressiemiddel,
een pepmiddel...
(en de video van duran duran, is dat geen machtsmiddel...?)
op tv verwacht men het nieuws en een kwis en het weerbericht en
een amerikaans feuilleton...
op video verwacht men
alles
maar niets specifieks
(en het is dus zeer erg dat zowel video-kijkers als video-makers)
(een aura rond video hangen, zodat men steeds in dezelfde sferen,)
(en met dezelfde mensen en in dezelfde zalen en op dezelfde manier)
(naar video kijkt; er wordt nog maar zelden ervaren: 'ah dat is ook)
(video' of het kompleet tegenovergestelde: 'ah was dat video, ik was)
(kompleet weg, gehypnotiseerd door wat ik zag en hoorde...')
in video kan men met lippenstift oogschaduw leggen
in video kan men met lippenstift een lekker diner klaarmaken
(en nadien afschuwelijke maagpijn hebben)
...
DUS: TE MEMORISEREN
1. VIDEO HEEFT VELE GEZICHTEN; AFHANKELIJK VAN DE CONCRETE FUNKTIE.
2. DE CONCRETE FUNKTIE WORDT ZOWEL BEPAALD DOOR DE VIDEO-TECHNIEK ALS DOOR HET GEBRUIK.
3. HET GEBRUIK VAN VIDEO IS PAS TE VERANTWOORDEN ALS MEN EEN ZO PERFEKT MOGELIJK KANAAL INSTALLEERT.
4. DE INSTALLATIE VAN
a. KENNIS VAN DE TECHNISCHE MOGELIJKHEDEN
b. KEUZE VAN DE TECHNISCHE MIDDELEN
c. EERLIJKHEID VAN DE MAKER
d. BEPALING VAN KIJK/LUISTER-WIJZE VAN DE MAKER
e. BEPALING VAN
f. INRICHTING VAN DE '
[bij c.: is in verband te brengen met boodschap/niet-boodschap, afhangend van het soort video; men kan bijvoorbeeld de boodschap stilaan laten naar boven komen bij en door het maken van de video of men kan op voorhand een mede te delen boodschap bepalen en daarvoor de juiste vorm zoeken; daarom simpelweg: eerlijkheid]
[bij 4.: de installatie van het video-kanaal is steeds anders
abcdef. moeten niet steeds in deze volgorde aanwezig zijn; evenzeer kan er iets weggelaten worden maar dan moet dat bewust gebeuren. abcdef. zijn taken die verdeeld kunnen worden; "georganiseerd"]
[fotoreeks op de vorige bladzijde] I
Auteur Walter Verdin
Publicatie Etcetera, 2002-06, jaargang 20, nummer 82, p. 16-20
Trefwoorden video • funktie • portapak • film • ijskast • recorder • lippenstift • gebruikt
Namen Ancienne Belgique tijdens Kaaitheater ‘85 • BEAUTY-CASE • Brussel • DA SSTM • EEN PUBER • HET BEOOGDE PUBLIEK • HET VIDEO-KANAAL • HOE • KNOW WHAT I KNOW • Nadine • Plateau • Stuc • TV-net • VIDEO-VISIE'(dit • Walter Verdin
Development and design by LETTERWERK