Kijk mama, zonder commissies:
ESTHETICA VOOR BESLISSERS
Kijk mama, zonder commissies
Bij
Het boek is opgezet in een aantal stappen. De redenering begint streng sociologisch met een analyse van de bestaande toestand in het cultuurbeleid. Daarin behandelt
het bestuur en de sector is de daarbij centrale parameter. Concreet: laat de politiek het cultuurbeleid over aan de culturele sector en blijft het bij het administreren van de subsidies of trekt de politiek de inhoudelijke beslissingen volledig naar zich toe en voert de culturele sector de beleidslijnen uit? Evolueren we in
Het is duidelijk dat dit abstracte modellen zijn, de extremen van een groot aantal gradaties. Maar
De beleidsactoren
Over het cultuurbeleid wordt vaak gesproken alsof de minister alleen staat: 'de minister heeft beslist dat'. Dat idee wordt door de politici (denk maar aan 'het primaat van de politiek') en door de administratie (bijvoorbeeld in het hiërarchische systeem van handtekeningen zetten) in de hand gewerkt. In de realiteit zijn er natuurlijk veel mensen actief bij een beleid betrokken, rechtstreeks en onrechtstreeks.
Officieuze beleidsmakers zijn eerder beleidsbeïnvloeders, zoals de media, sectortijdschriften (zoals
Etcetera - p. 21-22) en de sponsors. Die laatsten zijn bovendien duidelijk minder openbaar aan het werk dan de media. Ook het koningshuis is in die zin een officieuze actor (p. 19). Lobbygroepen en vakbonden worden ingeschat als 'min of meer' officieel en openbaar, omdat iedereen natuurlijk weet dat ze het beleid proberen te beïnvloeden. Ook een kunstwerk zelf kan een impact hebben op het beleid.
Officiële beleidsmakers kunnen in de volle openbaarheid beleidsmakers zijn (bijvoorbeeld het parlement, de minister, de regering) of achter de schermen blijven (bijvoorbeeld de dienst 'vastleggingen' en de inspectie
De beleidshandelingen
Net zoals er meer dan één actor betrokken is in een beleidsbeslissing, is het nemen van zo'n beslissing geen massieve gebeurtenis. Een advies is geen beslissing, een omkaderende tekst is ruimer dan de motivering voor de beslissing, enz. Een beslissing moet bovendien administratief voorbereid en opgevolgd worden en op het politieke vlak moet ze 'rijp gemaakt' worden (p. 33-34). Bovendien heersen er voor verschillende handelingen verschillende reglementen en/of wettelijke bepalingen. Wat
Het huidige cultuurbeleid
Voor
politisering, bureaucratisering en specialisering. De politisering van het cultuurbeleid, in de partijpolitieke betekenis, mag dan wel samen met de verzuiling stilaan verdwenen zijn, een aantal beslissingen werkt tot vandaag door (p. 41-42). De bureaucratisering van die beslissingen bestaat in het omvormen van de beleidslijnen in reglementen en in het rigoureus toepassen van die reglementen. (De toepassing van die reglementen moet natuurlijk gecontroleerd worden en de controle gereglementeerd...) De ver doorgedreven specialisering en differentiatie in de moderne samenleving ten slotte werkt ook door in het cultuurbeleid: de reglementeringen en subsidies voor opera zijn bijvoorbeeld grondig anders dan die voor muziektheater.
Een model:
hygiënisch bestuur
Als je alle overbodige actoren wegsnijdt en de beleidsprocessen verregaand verzakelijkt, dan kan de minister in dit scenario met een minimale staf en een maximale expertise aan het werk. Op p. 55 en volgende beschrijft
In dit scenario wordt de macht gecentraliseerd rond de minister. Van de administratie blijft nog een team van experts en enkele reflectiegroepen over. In
etcetera 79
65
Een model: beleid
zonder politiek
Het model van een 'virtuele staat', dat
In zijn poging om het cultuurbeleid te depolitiseren is Frissen uiteindelijk ook zelf met een ideologische operatie bezig.
slissingen bijvoorbeeld de markt-ideologie kan camoufleren (p. 68-69). Maar nog belangrijker is de door dit model ten top gedreven 'atomisering' (p. 75) van het cultuurbeleid in deelsectoren die onderling onafhankelijk zijn en steeds minder nog met elkaar kunnen communiceren. In dit model worden de schotten tussen de disciplines nog hoger.
Een voorspelling:
reflexief cultuurbeleid
Aangezien de budgetten voor cultuur de jongste jaren al substantieel toegenomen zijn, verwacht
gen 'gebeuren' nog altijd: dossiers worden overwogen, ingeschat, getoetst en ten slotte goed- of afgekeurd, terwijl ze in een reflexief beleid het hele administratieve mechanisme telkens opnieuw mee in vraag zouden stellen (p. 88-89). Om dit mogelijk te maken moet er natuurlijk zorgvuldig gecommuniceerd worden tussen de verschillende beleidsactoren (uitbouw van een discours) en de verschillende denkprocessen en overwegingen. Er is namelijk meer dan cognitieve reflexiviteit alleen:
Tot slot probeert
En nu de cultuursector nog uitgelegd krijgen, dat ze niet langer eerst om de centen hoeven te vragen, maar in dit toekomstige cultuurbeleid ook venvacht worden structureel mee te denken. Het nieuwe cultuurkoepeldecreet dat minister Anciaux dezer dagen aan het afwerken is, zou een aantal stappen in die richting kunnen zetten.
Dries Moreels
Magazine for Contemporary Artistic Developments Tijdschrift voor Hedendaagse Artistieke Ontwikkelingen
Authors : Rudi Laermans, Jeroen Peeters,
Author :
Portfolio of
Order
Koolmijnenkaai 30-34, 1080 Brussels,
Info Damaged Goods
OLV
Auteur Dries Moreels
Publicatie Etcetera, 2001-12, jaargang nr79, nummer 65.txt, p. 65
Trefwoorden cultuurbeleid • pascal • gielen • beslissers • reglementen • beleid • minister • reflexief • model • administratie
Namen A-Prior • And Beyond • Artistic Production • Barbara Czarniawska • Barbara Vanderlinden • Bart De Baere • Belgium • Bert Anciaux • Cathrin Boer Portfolio • Cultuur • Esthetica • Financiën • Jan Cools • Jan Ritsema Cover • Jan Vermassen • Jef Cornelis • Jos Van Rillaer • Lada • Lannoo • Meg Stuart • Pascal Gieien • Pascal Gielen • Paul Frissen • Scott Lash • Thierry de Duve • Tielt • Tine Van Aerschot • Van Vaakstraat • Vlaamse • Vlaanderen • Volvo • Wim Catrysse
Development and design by LETTERWERK