Archief Etcetera


Inhoudstafel



Inhoudstafel

Medea, Clytairrmestra, Antigone, Oedipus en de anderen

Twee essays naar aanleiding van de Medea-bewerkingen dit seizoen: Medea of de ironie van de gemeenschap door Erwin Jans Ik had een Wet in mijn lijf. Een wet als een mes door Klaas Tindemans

Over de (on)mogelijkheid van geëngageerde kunst

Tijdens het voorbije KunstenFESTIVALdesArts woedde een geanimeerd debat over de sociale functie van kunst. Etcetera geeft woord en wederwoord.

Naar de dierentuin: de terugkeer van de rauwe realiteit. Lieven De Cauter gooit een knuppel in het hoenderhok. De notie sociaal-artistiek getuigt van minachting. Clara Van den Broek in gesprek met regisseur Lorent Wanson die een voorstelling maakte met vierdewereldfamilies. Illusionisten op het dorpsplein. Isabelle Finet reageert, in samenspraak met Arne Sierens en Stef Ampe van DAS theater.

Sociaal-artistieke projecten zijn artistieke projecten en vice versa

De Thersites-lezing van Eric Corijn. 'Populisme is geen goede beleidslijn.'

Het laboratorium nodigt ten dans

In maart werd BSBbis/Beursschouwburg bezet door BDC/Tom Plischke & Friends. Etcetera komt terug op dit belangrijke 'danslaboratorium'. De belofte van 'het Rudi Laermans in gesprek met Tom Plischke. Het spook van de toeschouwer of de kunst van de voegen. Stefanie Wenner brengt verslag uit van het evenement. Wetenschap als metafoor voor de danspraktijk. Steven De Belder vergelijkt het initiatief met de danslaboratoria van Meg Stuart en Xavier Le Roy.

DE VIER KOLOMMEN

55

Kunst, liefde en engagement

Hilde Teuchies over Sittings (Peter van Kraaij, Het Net en Kaaitheater)

De emoties komen later wel vanzelf

Marleen Baeten over Bentekik (Eva Bal, Kopergietery)

Eerbare voorstellen

Katrien Darras over October/Oktobre van Dito'Dito

Achter een vroegbarokke gevel

Raf Geenens over Small Hands (Anne Teresa De Keersmaeker, Rosas)

Niets is wat het lijkt

Marleen Baeten over De Tooverfluit (Het muziek Lod & HetPaleis)

Kijk mama, zonder commissies

Dries Moreels over het boek Esthetica voor beslissers van Pascal Gielen

Het vernieuwde Berliner Ensemble

Brechts eigen gezelschap wordt sedert vorig jaar geleid door Claus Peymann, maar dat is geen onverdeeld succes, meldt Loek Zonneveld. Peymanns 'leerling' Philip Tiedemann zorgt evenwel voor vernieuwing.

Ruis

Een theatermonoloog van Hans Aarsman. De integrale tekst.

Een complete inventaris van alle etcetera's op

http://etcetera.vgc.be


Development and design by LETTERWERK