Voor het verdwijnt en daarna
Wanneer de deuren sluiten, de spots in de zaal met lichte gradaties uitdoven, je het geroezemoes stil hoort wegebben en je alleen nog de contouren van de kruin van je voorste buurman ziet, weet je dat je één van hen bent: een mens die betaald heeft om te kijken.
Als daarna de spots het halfduister decor uitlichten en je voor het eerst scherp kan zien wat en wie zich daar bevinden, ontstaat er al een eerste soort mystiek. Het scènebeeld zet zich in beweging en de kijkact kan beginnen. Het is opmerkelijk dat die eerste minuten als het ware een indruk nalaten van een kapstok waar ik mijn jas niet onmiddellijk aan durf op te hangen. Je weet immers nooit waar het theater met jou als toeschouwer uiteindelijk naar toe wil. Voor je het weet loop je misschien met je ogen wijd open in de meest wrange gevoelens of struikel je zonder pardon in de psychologische diepten van het benauwend exhibitionisme dat het toneel kan zijn. Het komt er dus voor mij op neer om de verschillende indrukken naast mekaar te zetten. Uitstel van beoordeling en interpretatie maakt dat de theatertekens langzaam kunnen inwerken. Thea-
My Dinner with
ter heeft dan iets weg van een geconcentreerd kruidenmengsel waarbij de toeschouwer zelf bepaalt hoeveel en wat hij in zijn theezakje doet.
De poëziezomer van 1998 in
Soms krijg ik het gevoel dat het omgekeerde ook waar is: het publiek stimuleert zelf wat het te zien krijgt. Een gevoelsmatig participerend publiek in een stuk als My dinner with
De toeschouwer is dus zeker klant, maar als koning wordt hij onherroepelijk geleid door zuipende narren, tedere feeën en verdwaalde verhalen.
Auteur Bart Van Wamzeele
Publicatie Etcetera, 2000-12, jaargang 18, nummer 74, p. 25-26
Trefwoorden dinner • spots • eede • zaal • toeschouwer • ware • andré • zorgt
Namen André • Bart Van Wamzeele • CC Westrand • Cie De koe • Communicatie • Damiaan De Schrijver • Els Leysen • Fotografie • Jan Hoet • Koen De Waal • Louis Malle • MB Documentary • Peter Van den Eede • Sint-Lukas Brussel • Verdwijning • Vlotte Pennen • Watou
Development and design by LETTERWERK