Van de kleine en de grote dramaturgie
1.
De aanleiding voor dit artikel was oorspronkelijk de behoefte te reageren op Bart
2.
Vanuit mijn eigen praktijk als dramaturg, een praktijk die zich totnogtoe hoofdzakelijk afspeelde binnen het
3.
Productieomstandigheden en -voorwaarden bepalen mee het product: deze moeten zo veel mogelijk in handen van de kunstenaars zelf liggen.
4.
De dramaturgische functie - al dan niet gelokaliseerd in de persoon van een dramaturg - is altijd wel in een of andere vorm aanwezig in de kunsten. Er is altijd dramaturgie ook al is er geen dramaturg. Of er echt een personage van doen is dat dramaturg heet, is een bijkomstig probleem. Jan Joris Lamers: 'Met dramaturgie zijn we altijd bezig, ook als we er niet mee bezig zijn. (...) Als je 't eenmaal weet, zie je 't overal. (...) Het is een continuüm. (...) Een gesprek dat altijd doorloopt.' (Theaterschrift 5-6, Over dramaturgie). Een gesprek
niet alleen over een of meerdere producties, maar ook een gesprek tussen de producties, een gesprek omtrent het theater in het algemeen én omtrent het theater als factor in de maatschappelijke werkelijkheid.
5.
In die groepen die een 'permanente dramaturgie' voorstaan, omdat zij geloven in de emancipatie van elke artistieke medewerker bestaat een groot deel van hun praktijk precies uit dramaturgisch werk (lezen rond de tafel, samen vertalen, analyseren van de teksten, opdat elke acteur zoveel mogelijk drager wordt van het geheel van de inhoud voor hij op de scène stapt). Soms doen zij een beroep op een dramaturg en soms niet. Waarom werken b.v. De Roovers en 't
6.
Je kan onmogelijk de-dramaturg-van-iedereen zijn; aan de basis van elke dramaturgische samenwerking ligt een artistieke ontmoeting; als het niet 'klikt' tussen dramaturg en regisseur/choreograaf (maar ook tussen dramaturg en producent, tussen dramaturg en de andere artistieke medewerkers), als er geen wederzijds vertrouwen m.b.t. het artistieke materiaal is, heeft het geen zin aan het werk te beginnen. De keuze van/voor een dramaturg moet van de kunstenaar uitgaan; het creatieve proces heeft geen baat bij een 'opgedrongen situatie'. Die artistieke ontmoetingen moet je koesteren, want ze zijn zeldzaam...
Als een dramaturg functioneert binnen een werksituatie die gewonnen is voor een 'permanente dramaturgie', dan is hij een volwaardige partner in het artistieke proces. En toch blijft hij m.i. een 'dienende' functie vervullen: zijn werk is immers overal en nergens zichtbaar. Jan Joris Lamers: 'Dramaturgie gaat over verbindingen. In de meest autoritaire vorm wordt de regisseur over het algemeen gezien als een generaal. De dramaturg is dan natuurlijk de verbindingsofficier die overal contacten heeft, ook met de geheime dienst.' (Theaterschrift 5-6,
7.
Wat mij wel stoort in de tekst van Bart
Ik heb het grensgebied tussen theorie en praktijk altijd fascinerend gevonden, omdat ik steeds het gevoel heb gehad dat beide op een organische wijze bij elkaar hoorden, maar dat we dat verband ergens in de loop der eeuwen, op een bepaald moment in de geschiedenis van het menselijke bedrijf zijn kwijtgespeeld en dat het een belangrijke taak van dit moment is om die eenheid tussen theorie en praktijk te herontdekken.
Het uitgesproken verlangen dit tussengebied af te tasten functioneert zowat als een vliegwiel in mijn professionele bedrijvigheid. Dit verlangen wordt bovendien blijvend gevoed door de overtuiging dat de praktijk voorrang heeft op de theorie: het denken kan niet los gezien worden van het praktische bedrijf, het heeft zijn wortels in de materiële werkelijkheid. Maar de relatie tussen theorie en praktijk is ook een 'dubbele', dialectische verhouding; aan de ene kant bepaalt het (materiële) zijn het bewustzijn; aan de andere kant bepalen de ideeën die wij in ons hoofd hebben de wijze waarop wij de wereld zien en waarop wij dan ook in die wereld handelend gaan optreden.
8.
Wat de kunstpraktijk betreft moet hieraan een uit de ervaring voortkomende constatering worden toegevoegd: in een praktische bezigheid komt op een bepaald moment de behoefte aan de oppervlakte om - in de eerste plaats simpelweg - te gaan beschrijven wat men doet. Zo kan men stellen dat het dansboekje van
wezig tussen het openlaten en het vastleggen van een praktijk; de behoefte aan vastleggen heeft alles te maken met die andere behoefte van het doorgeven van het geleerde, het ervarene. Theorie is voor mij in de eerste plaats niets meer of niets minder dan een bewustwording van wat men doet in de praktijk; bewustwording/theoretisering die dan daarna opnieuw in de praktijk geïnvesteerd kan worden.
Het gevecht tussen vastleggen en openlaten is een goed gevecht op voorwaarde dat het keer op keer wordt aangegaan. Het begrijpen van deze dialectiek is fundamenteel voor de dramaturgische functie.
9.
Wellicht zijn er vandaag vanuit de praktijk van het theaterbedrijf zelf nog bijkomende redenen waarom de aanwezigheid van een dramaturgische functie noodzakelijk is. Precies die groepen die een vorm van permanente dramaturgie' voorstaan, vertonen de behoefte om aan de essentiële dialectiek van het theater, nl. de dialectiek tussen fictie en werkelijkheid, een andere invulling te geven. Het primaat van 'het doen alsof' wordt vervangen door het primaat van 'de materialiteit van het ogenblik', van de realiteit van het hier en nu. Het theater gaat de strijd aan met de mediatisering en fictionalisering van de werkelijkheid en vraagt van zijn publiek dus ook een houding die deze veranderde wijze van communiceren begrijpt. Elke vernieuwende kunstenaar heeft bovendien af en toe het verlangen om de communicatie met zijn publiek op te schorten. Het is de taak van de dramaturg om op voorzichtige wijze tussen te komen om enerzijds die stilte te respecteren en anderzijds te helpen ze te doorbreken. Het is ook zijn taak het publiek te helpen bij het ontwikkelen van een bereidheid om bepaalde codes te aanvaarden of om mét de theatermakers op zoek te gaan naar nieuwe codes.
10.
In dit licht en vooral in dat van de steeds veranderende maatschappelijke context, lijkt de nood aan uitspraken binnen een 'grote dramaturgie' urgenter te worden. Als levende, zich in het hier en nu voltrekkende kunst, als discipline die zich rechtstreeks tot zijn toeschouwers als denkende individuen kan richten, kan het theater een band ontwikkelen met de politieke actualiteit, met een kritische reflectie op de werkelijkheid. Naast de maatschappelijke realiteit moet ook de eigen realiteit van de podiumsector zelf tot onderwerp worden van de kritische praktijk. Vandaag schrijft de podiumsector zich meer en meer in in een commercieel consumptief kader, waarin imagebuilding, promotie enz. meer doorwegen dan het artistiek project, dan de eerlijke intenties of de politieke stem van de makers. Bijna alle berichten die wij vandaag vanuit theaters ontvangen zijn promotionele, zichzelf legitimerende berichten; geschriften waarin een grondige dramaturgische reflectie tot uitdrukking worden gebracht verdwijnen meer en meer van het toneel.
Meer dan ooit is er nood aan kritische re-flexie die het werk van artiesten vandaag duidt in zijn maatschappelijke en zijn culturele context; meer dan ooit heeft de wereld behoefte aan nuancering van standpunten, aan bewustmaking m.b.t. de bestaande paradoxen en tegenstellingen, aan een andere kijk op de werkelijkheid. Kunstenaars kunnen ons helpen de wereld te lezen, zijn complexiteit te ontcijferen. Een van de middelen die hen daarbij ter beschikking staan is gebruik te maken van de dramaturgie in alle verschillende vormen die deze kan aannemen.
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1999-06, jaargang 17, nummer 68, p. 67-69
Trefwoorden dramaturg • dramaturgische • meuleman • praktijk • dramaturgie • functie • artistieke • tussen
Namen Barre Land • Bericht • Dood Paard • Etcetera • Gerardjan Rijnders • Het Kind van de Smid • Hildegard De Vuyst • Hugo De Greef • Humus 2 • Ivo Van Hove • Jan Versweyveld • Janine Brogt • Jef Aerts en Ellen Walraven • Joseph Chaikin • Josse De Pauw • Kaaitheater • Kosovo • Maatschappij Discordia • Maria van Bourgondië • Marianne Van Kerkhoven • Meuleman • Mira Rafalowicz • Over Dramaturgie • Peter van Kraaij • Pleidooi • Stan • Toneel • Vlaamse • Ward Comblez • Witte Raaf • Zuidelijk
Development and design by LETTERWERK