Als het niet stuk is, probeer het dan te repareren
In augustus 1997 was
'Niets kan redelijk of mooi zijn tenzij het gemaakt is op basis van één centrale idee en die idee elk detail bepaalt.' Aldus de jonge architect
Na het verschijnen van
Roarks obsessie was architectuur. Door te doen waar hij in geloofde werd hij van de
In elk geval, het NUS was het eerste theaterfestival dat ik heb meegemaakt tot de laatste snik. Dat was in het midden van de jaren vijftig, en ik heb sindsdien meegewerkt aan en ben toeschouwer geweest op een hele reeks festivals, een honderdtal, misschien wel meer. Geen nood, ik ben niet van plan ze allemaal op te sommen.
Interessante gevaren
Als we het over festivals hebben, als we er deel aan hebben - hetzij als actief medewerker, hetzij als toeschouwer - herkennen we ze maar al te gauw als repetitieve structuren in plaats van uiterste inspanningen om een verenigd ideaal te bereiken.
Interessante gevaren komen om de hoek kijken. Ik geloof niet dat ik in staat zou zijn geweest ze onder woorden te brengen als ik vorig jaar niet een aantal
Ik moet misschien eerst even uitleggen dat ik drie jaar geleden van de
We gingen dus met een grote groep naar Wales en voor we het goed en wel beseften werd ons de rol van toeristen toebedeeld; we werden dan ook als dusdanig behandeld. De conferentie vond plaats op verschillende locaties in Wales. We bezochten historische sites, mooie plekjes, lezingen, parken, demonstraties en plaatsgebonden performances. We werden van de ene plek naar de andere geleid door gidsen - geen echte gidsen maar mensen die die rol speelden; ze zorgden ervoor dat we onze eigenheid volledig opzij zetten en ze behandelden ons in het algemeen als het kuddevee dat we geworden waren of als de idioten die we moesten spelen, of een geslaagde combinatie van die twee. De conferentie was uniek. De ervaring enorm verhelderend... ook met het oog op festivals in de toekomst.
Hoe festivals er ook zijn gaan uitzien in de loop van deze conferentie in Edinburgh en afgezien van een paar gelukkige uitzonderingen, zullen festivals in de nabije toekomst niet meer bestaan als een als dusdanig identificeerbare activiteit. Wat een festival ook mag zijn, het zal in een veel ruimer marketingschema gepast worden. Het zal enkel nog bestaan als een functie naast andere instrumenten die ter beschikking staan van wat de
Edinburgh is - met alle respect - een voorbeeld hiervan. Het heeft zijn eigen plaats in de geschiedenis verzekerd en is niet langer iets dat je goed of slecht kan vinden, of slechter of beter dan voordien. Dit festival is niet te stoppen in al zijn pracht en glorie, telkens opnieuw in de jongste versie van zichzelf. Om
daaraan deel te nemen kom je naar het festival van Edinburgh. Het jaarlijkse feest van de creativiteit vindt plaats op meer plekken dan je kan bezoeken, biedt meer vertoningen dan je kunt bijwonen, meer mogelijkheden dan je kunt kiezen: de vereende krachten en energieën van het officiële festival en al wat er in de marge bij komt kijken kan - en zal - blijven voortbestaan tot het einde der tijden.
Ook dit is de toekomst, en het werkt. Wij zijn hier met honderdduizenden bijeen. Ik geloof niet dat je nog een andere keuze hebt, als je van een festival van dit kaliber spreekt. Het heeft een toekomst omdat het bestaat. Omdat het er is.
De trots over een programma of ideologische thema's zal wellicht blijven bestaan, maar veel aandacht zal er niet meer aan besteed worden. We beseffen het misschien niet, maar wat omschreven wordt als een festival is een activiteit die verhonderdvoudigd is. Er is weinig of geen ruimte om stil te staan bij de oorspronkelijke ideologie. Het besef hoe belangrijk het is het wezen van het festival in vraag te stellen, zal verdwenen zijn. In al zijn pracht zal het festival uitgegroeid zijn om zijn publiek te blijven vermaken... zoals het oorspronkelijk was opgevat, ongeacht hoezeer de wereld, producties, kunst of de makers ervan intussen zijn veranderd.
Het monsterlijke fenomeen van het jaar 2000
Maar wat festivals in het algemeen betreft hebben we alvast één gemeenschappelijk kenmerk, we trekken een massa mensen aan. En als we dat niet doen, liggen we eruit. We zullen ons in goed gezelschap bevinden, naast instituten die voordien musea genoemd werden, concertzalen, congresgebouwen en schouwburgen, allemaal gegroepeerd met diverse namen en titels in één groot themapark. En zoals de medeoprichtster van het
Denk even aan een monsterlijk opgeschroefd, georkestreerd, gemanipuleerd en verhandeld fenomeen als het
Ik heb het niet over het achteruitgaan van de kwaliteit op zich. Of van kwaliteit als een idee die we niet mogen vergeten en moeten koesteren omdat we ze ooit gekend hebben. Om het even welke kunsttak zal ook in de toekomst kwaliteit brengen. Maar we zullen ons door een enorme massa rotzooi heen moeten worstelen om ze te vinden.
Als we bereid zijn te aanvaarden dat het wezen van het festival, in al zijn manifestaties, langzaam maar zeker aan de randen begint te vervagen, wordt het duidelijker waarom festivals in toenemende mate worden toegeëigend door de heersende machten, en niet langer evenementen zijn die stevig doordacht zijn door de organisatoren.
Heeft in dit onderzoek naar het wezen van het festival eigenlijk al ooit iemand de vraag gesteld: waarom? Niet waarom er zoiets bestaat als festivals, waarmee de wereld met festiviteiten allerhande wordt overspoeld. Ik stel veeleer de vraag:
Het is hoog tijd dat het festival opnieuw wordt uitgevonden.
In de loop van deze conferentie zal u ongetwijfeld geconfronteerd zijn met diverse aspecten van voorbije en hedendaagse festivalformules en deze aspecten hebben misschien uw fantasie geprikkeld. Maar zij vormen niet de sleutel tot de toekomst. De sleutel tot de toekomst, dat bent u. Of festivals een toekomst hebben - en het spreekt voor zich dat er zoiets als een individuele toekomst kan bestaan - ligt volledig aan u. We moeten alleen beseffen dat de spelregels veranderd zijn, vaak buiten ons weten om en zonder onze instemming. We zullen allemaal alert moeten zijn om het probleem te lijf te gaan.
In juni ben ik naar het
Het gaat erom dat festivals in de loop der jaren een groeiindustrie zijn geworden. Het zoeken naar het beste wat er te bieden is op het vlak van theater, dans, muziek of om het even wat naar onze mening de kritische aandacht van kenners verdient, neemt ons zodanig in beslag dat we gewoonweg niet gemerkt hebben wat er achter onze rug gebeurde. Cultuur, onder welke vorm dan ook -
Salzburg
Er zijn uitzonderingen op die groothandelsinpalming door de
Oerol
Helemaal onderaan is er meer hoop om een identiteit uit te drukken. Hier is nog energie, koppigheid en volharding te vinden die zich in de toekomst kan uiten. En ik leg er nogmaals de nadruk op, de sleutel daartoe bent u.
Het
kantie zo dat ze in
Het toeristische en het artistieke aspect staan op het punt in elkaar over te vloeien. Mulder noemt het eiland al 'een van de bekendste bühnes in
Met zijn periodieke heruitvinding van zijn centrale idee is het jaarlijkse
In 1998 zal DasArts in zijn geheel gedurende een welomschreven periode naar
Het kleine festival in het
Ze vervolgt: 'Erfgoedproducties worden bepaald door de graad van "voorbijheid". (...) De graad van voorbijheid is geen waarde die men zich kan aanmatigen. Veel van wat voorbij is, is geen groot verlies. Voorbijheid als waarde moet geproduceerd worden. Men moet het laten zien en opvoeren, waardoor de vertoningswaarde op de voorgrond treedt - kastelen, paleizen, burchten en mijnen moeten van een zekere vertoningswaarde voorzien worden.'
Natuurlijk is niet alle aandacht op het verleden gericht. Kirshenblatt-Gimblett heeft ook een themapark ontdekt in de luchthaven van
Die uitvindingen en heruitvindingen zijn onze toegepaste fantasieën en obsessies. Ze vormen een bedreiging voor festivals... en voor de toekomst van festivals.
Ik heb niet de bedoeling de teloorgang van het concept 'festival' als een bedreiging voor te stellen. Het is iets waarmee gewerkt, niet iets dat tegengewerkt moet worden.
En wat kunnen we dan doen?
Zoals
Roark zei tegen de decaan: 'Dit zijn mijn regels. Wat met een bepaalde materie gedaan kan worden moet nooit met een andere gebeuren. Geen twee materialen zijn gelijk. Geen twee plekken op aarde zijn gelijk, geen twee gebouwen hebben dezelfde functie. De functie, de plek en het materiaal bepalen de vorm.'
Als we ons dit idee eigen maken, kunnen we de toekomst van het festival redden.
Een paar voorbeelden.
In Los Angeles vonden twee verschillende festivals plaats. In beide gevallen volgde er een tweede editie op de eerste en telkens was het enkel de eerste die echt werkte.
Het eerste festival van
Peter Sellars en zijn team organiseerden iets heel anders.
Driehonderd voorstellingen waren over de stad verspreid. Sellars zei dat hij de bewoners van Los Angeles hun stad wilde laten zien en dat heeft hij verwezenlijkt: mensen werden verleid om buurten te gaan verkennen waar ze
nog geen voet hadden durven zetten, als ze er überhaupt al van gehoord hadden. Zo'n vijftig verschillende culturen waren vertegenwoordigd en waar mogelijk werd elk van deze culturele manifestaties gekoppeld aan de overeenkomstige immigrantengemeenschap in LA.
We moeten de herinnering aan deze twee festivals koesteren, maar geen van beide biedt een model voor de toekomst. Het zou onmogelijk zijn om ze nu opnieuw te organiseren, zelfs als er geld voor was... en dat is er niet. Ze werden gecreëerd in hun eigen tijd en in de juiste omstandigheden. Maar hoewel hun programma niet gekopieerd kan worden, kunnen beide wel dienen als bron van inspiratie.
Vijfentwintig jaar lang heb ik
Voor
Pareltje
Als je eerder geïnteresseerd bent in het creëren van een pareltje dan van een circus -en begrijp me niet verkeerd, er zijn ook pareltjes van circussen - en als je bereid bent de voorwaarde te aanvaarden dat om het even wat je creëert telkens opnieuw uitgevonden moet worden wanneer je jongste manifestatie voltooid is, dan zijn er echt geen grenzen. Wat zowel beangstigend als stimulerend kan werken.
Toen Peter Sellars en zijn team in Los Angeles neerstreken, hadden ze een vrij duidelijk beeld van wat hun programma zou zijn en ze waren ervan overtuigd dat ze in staat zouden zijn het programma in een paar dagen tijd aan te kondigen. Geloof me, wat ze op dat moment voor ogen hadden zou een programma van jewelste zijn geweest, uiterst succesvol en van zwaar kaliber. Maar de realiteit van Los Angeles kwam hard aan; ze keken rond, luisterden en bleven zoeken. Met als resultaat dat hun vooropgesteld concept een onmogelijkheid werd. Op dat moment begon het echte werk, en zo kwam een uniek festival tot stand.
Ik heb het al ter sprake gebracht, maar het is belangrijk genoeg om het te herhalen. Dit festival van Los Angeles was vooral ook uniek omdat er nooit een kopie van gemaakt kan worden. Een succesformule van een ander festival kopiëren is het beste recept voor een flop. Dit gaat hand in hand met het steeds opnieuw uitvinden van je eigen formule. Daar staat of valt alles mee. Door een bleke doorslag te maken (een techniek die op zich al op sterven na dood is) ontzeg je je, als festivalmaker, ook niet te missen gelegenheden om te proberen je eigen omgeving te begrijpen en de realiteit van je eigen specifieke situatie te analyseren.
De voorbije dagen heeft u een inventaris opgemaakt van festivals zoals die in de
Misschien overweegt u wel om een festivalformule te gebruiken om komaf te maken met wat u de voorbije kwarteeuw heeft gedaan. Dat is wat ik met
Natuurlijk was niet iedereen weg van wat
Het opnieuw uitvinden van kunstbeoefening op kleinere schaal
Ik heb u een paar voorbeelden gegeven van wat in wezen unieke festivals zijn. Ik heb te verstaan gegeven dat ik een overtuigd voorstander ben van het opzetten, uitwerken en behoeden van één centraal thema. Wat de bedreiging van toerisme, cultureel erfgoed en stadsmarketing betreft, heb ik gewezen op het festival van
Los van het geld dat
Oerol heeft een nadeel doordat de kracht van hun brandpunt parallel is ontwikkeld met de broodnodige toeristische industrie van
Toen we die avond aan het brainstormen waren over het kasteel van
Maar mijn hart gaat uit naar het opnieuw uitvinden van kunstbeoefening op kleinere schaal, zoals bijvoorbeeld gebeurt bij
mer genoeg ter ziele gegane) festival in het
Het is een noodzaak hierover zo persoonlijk te zijn als wij maar enigszins kunnen. Je moet volledig geobsedeerd zijn door je centrale idee. Je moet goed voorbereid zijn. Je moet je huiswerk en je onderzoek gedaan hebben. Je moet flexibel en veelzijdig zijn. Je hebt een vreemde combinatie van uithoudingsvermogen en grootmoedigheid nodig. Je moet bereid zijn om zwaar te investeren in de creatieve talenten die je zal aanspreken om jouw idee van een feestelijke ontmoetingsruimte te realiseren. De omgeving en de lokale bewoners moeten erbij betrokken worden zodat zij zich eregasten voelen op je festival. Kopieer het idee van een ander en je bent verloren vooraleer je begint. Herhaal jezelf en je begeeft je op uiterst gevaarlijk terrein. En je moet absoluut beseffen dat je zelf de sleutel bent tot wat je creëert.
Niemand maar dan ook niemand kan zeggen hoe het festival er in de toekomst zal uitzien. Het zal niet bestaan als je het niet zelf heruit-vindt.
Diegenen onder ons die een toespraak hebben gehouden tijdens deze conferentie zijn de Rabbits uit het verhaal van A.A. Milne over de avonturen van
U moet in dit alles
U bent de sleutel.
Toespraak gehouden op 30 augustus 1997 ter gelegenheid van het
FedeS - Dansacademie Brugge
ZOMERPROGRAMMA 1998
Dansstage te
Dansstage te
Internationale dansstage te Brugge - woensdag 1 t/m zondag 5 juli 1998 klassiek:
jazz:
Masterclass workshop te Brugge - maandag 10 t/m vrijdag 14 augustus 1998 horton:
Internationale dansstage te Brugge - maandag 17 t/m zaterdag 22 aug. 1998
klassiek: Karel Vandeweghe (B)
jazz:
modern:
tapdans & improvisatie:
barokdans:
info:
Tel. 050/35.13.05 -
Les Ondes
HOTEL • RESTAURANT
is een klein
In een welhaast vergeten rust
het herontdekken van een vriendschap
een aangenaam mens zijn.
Wandelen door de barokke natuur
de blik kruisen van een aanschouwende koe
die staat te staan.
Het geluid van de stilte van simpelweg genieten.
Het decor is beschikbaar met een aangenaam onthaal en een buitelende gastronomie uzelf schept de inhoud.
Plezante pensionformules en arrangementen met de
Met vriendelijke groeten uit het land waar men nog mag dromen.
Bel liefst na 22.00 uur voor meer info of reservering.
B 6600
Auteur Ritsaert ten Cate
Publicatie Etcetera, 1998-03, jaargang 16, nummer 63, p. 36-40
Trefwoorden festival • festivals • oerol • roark • toekomst • pooh • zijn
Namen Academie • Afrikaanse • Als Rabbit tegen Pooh • Amsterdam • Ardennen • Arts Producers te Edinburgh Vertaling • Ayn Rand gefingeerde Architectuurschool • Barbara Kirshenblatt-Gimblett • Beer • Bristol University • Britse • Brussel • Cate • Centre for Performance Research • Chaleur • DasArts-studenten • Destination Culture • Dirk Van Hulle • Dracula • Europa • Fax • Fedes-Dansacademie Brugge • Festspiele • Franse • Gastronomisch • Gent • Gering Verstand • Goeie Zaak • Grandeur • Gérard Drubigny • Hotel • Howard Roark • Identity and Tourism • Industrie • Issa Sow • Italië • Jaar • Jac Delsing • Javaanse • Joop Mulder • Jorge Vazquez • Kunst • Leuven • Lionel Amadoté • London-Gatwick • Los Angeles Festival • Michael Stolhofer • Mickery • Ministeries van Cultuur en Onderwijs • Mortier • Murcia • Nadrin • Nancy • National Union • Nederland • Noorden • Oerol Festival • Old Vic • Olympische Spelen • Oost-Europese • Pacific Rim • Patrick Inguenault • Paul Haze • Pieter • Piotr Nardelli • Polen • Polverigi • Ray Tadio • Richard Gough • Ritsaert • Robert Fitzpatrick • Roemeense • Roemenië • Seminar • Senegal • Sibiu • Sigrid T'Hooft • Spaanse • Steven • Student Drama Society • Students Drama Festival • Szene-festival • Szene-programma • Terschelling • The Fountainhead • Toerisme- en Cultureel-Erfgoedindustrie • Toeristische • Touch Time • Transsilvanië • University Drama Department • Victoria • Von Karajan • Waarom Een Ander Festival • Waarop Pooh • Wees Pooh • Westerse • Winnie the Pooh
Development and design by LETTERWERK