Een reactie van
Beste mevrouw Van Schaik,
ik ken u alleen van uw publicaties, maar na lectuur van uw kritiek op het boek
Hoe vaak ik uw tekst ook herlees, steeds weer lees ik niet het verhaal over een boek op zich, maar een verhaal over een boek zoals u het graag gelezen had, of - indien ik uw stijl zou hanteren - over het boek zoals u het graag geschreven zou hebben.
Ik begrijp dat uw dansboek heel vaak vanuit een
Verder leid ik uit uw kritiek (pp. 42-43) af dat u de dingen graag wat vaker door de bril van het klassieke ballet gezien had. Helaas beweegt u zich dan buiten de werkelijkheid van de dans in Vlaanderen: hoezeer men dat ook kan betreuren, waarlijk creatieve interacties tussen de klassieke en de niet-klassieke dansondernemingen zijn in het verleden in Vlaanderen zeer schaars geweest. Dat verhaal lijkt pas nu echt te beginnen. Ik ga hier niet verder in op uw inschatting van de verhouding tussen de bijdragen van
Ook begrijp ik dat u aan een bredere context erg veel belang hecht: mag ik even wijzen op de vele pagina's die daar wel over handelen? Hoofdstuk 1 bijvoorbeeld, waarvoor ik zelf medeverantwoordelijk ben. Het zou boeiend zijn om de hypothese die u naar voor schuift - begrijpelijkerwijze niet van argumenten voorzien binnen het korte bestek van een kritiek -over de secularisatie en de dans van de jaren '20 te toetsen aan de getuigenissen van de danseressen/choreografen in kwestie. Ik ben er zeker van dat dat voor u verrassende inzichten zou opleveren.
En nu we het toch over context hebben: het is niet alleen binnen een Vlaamse context dat een uitgeverij nooit maar dan ook nooit geld zal vrijmaken om een historicus gedurende drie jaar onderzoek (naar dans of enig andere cultureel voortbrengsel) te laten doen, zoals u dat suggereert op p. 42. Het is al zeer uitzonderlijk dat een uitgeverij (een commerciële groep dus) een dergelijke uitgave financiert.
Dat belet niet dat zowel de auteurs van de diverse onderdelen als de redacteuren oog hebben voor de zwakke plekken in het geheel. Het is echter ontmoedigend dat die personen die in hetzelfde veld werken en weten hoe moeizaam dergelijke publicaties vaak tot stand komen, niet met opbouwender kritiek komen aandragen. Het is ontmoedigend voor de lezer die nu het boek definitief links kan laten liggen. Het is ontmoedigend voor de auteurs die graag met inachtneming van alle fouten aan een updating zouden beginnen. Het is misschien nog het meest ontmoedigend voor een uitgeverij die de rake klappen incasseert van een strijd binnen het veld.
Toch blijf ik ervan overtuigd dat wij in een constructieve dialoog met u tot een ernstige herziening van het boek in kwestie zouden kunnen komen en ik nodig u bij deze van harte daartoe uit.
Een résumé van een reactie van Jeanne Brabants op de kritiek van
Dat het boek preciezer en vollediger had moeten zijn is juist. De arbeid geleverd van 1920 tot 1980 wordt slechts in vogelvlucht behandeld, terwijl de periode 1980-1995 de meeste aandacht krijgt. Hiermee wordt de geschiedenis geweld aangedaan. Wij, danspioniers, hebben niets te danken aan de 'dansboom' van de jaren '80, in tegendeel. Wij blijven rustig en vastberaden ons werk verderzetten.
Het boek oogt goed en dat vind ik een pluspunt: het is belangrijk dat dit verhaal lezers krijgt. De medewerkers zijn geen oppervlakkige mensen: ze schrijven naar beste vermogen hun deel, maar Vlaanderen heeft inderdaad geen enkel auteur die in staat zou zijn onze volledige dansgeschiedenis van 1900 tot nu te schrijven. Er zijn voorlopers geweest met interesse voor dansgeschiedenis: Piet Deses,
De
Je kan - zoals Eva van Schaik wel doet - de ontwikkeling van de danskunst in Vlaanderen en
In Vlaanderen werd in de operahuizen gedanst vanaf het begin van de 19de eeuw, maar wij waren daar 'het vijfde wiel aan de wagen'. In
Vlaanderen-
Toch blijft het een feit dat wij in vergelijking met
Eerst een school
Er ontwikkelde zich een dansavant-garde in Vlaanderen, vooral in Antwerpen tussen 1930 en 1940, maar die kreeg geen enkele kans. De enige balletactiviteit die gedoogd werd was het dansen van die divertimenti binnen de operastructuren. Ik blijf er daarom bij dat de oprichting van de Balletschool van de Koninklijke Vlaamse Opera (1951) op dat moment de meest juiste beslissing was: wij hebben geinvesteerd in Vlaams talent en van meet af aan voor langere tijd belangrijke buitenlandse leraars aangeworven. Het was dan ook een tragedie dat de eerste afgestudeerden allemaal in het buitenland engagementen aangingen en dus anderen de vruchten plukten van ons werk.
Vandaag vind je afgestudeerden van het
Hoe artistiek tegenstrijdig
Klassiek-modern
De 'knieval voor het klassieke ballet' had ik reeds in 1941 gemaakt in onze privéstructuur, de
In het
Ik wil de toekomst blijven verdedigen mét het volle respect voor het verleden. Daarom zijn uitgaven als
Jeanne Brabants, choreografe, oprichtster van het
Het
speelt
* De muzikant en het meisje
(naar het gelijknamig boek van
Regie:
Spel:
Voor iedereen vanaf 6 jaar Voorstellingen
première op zaterdag I en zondag 2 maart in de warande,
vanaf 3 maart tot en met 31 mei in o.a.
Info: Het
tel: 014/42.63.27 - fax: 014/42.82.36
Auteur An-Marie Lambrechts, Jeanne Brabants
Publicatie Etcetera, 1997-03, jaargang 15, nummer 59, p. 62-63
Trefwoorden ballet • vlaanderen • ontmoedigend • boek • schaik • operahuizen • brabants
Namen Aalst • Amsterdam • An-Marie Lambrechts • André Minne • Anja Van Riet • Arlette van Overvelt • Ashton • Balanchine • België • Berchem • Bournonville • Brabantsschool • Brasschaat • Brugge • Brussel • Béjart • Carolien Derwael • Dans • De Boeck • De Munt • De Notenkraker of Gisellé • Den Bosch • Dilbeek • Ellen Dierckx • Engelse • Etcetera • Eva Van Schaik • Fransen • Fransman • Françoise Adret • Gent • Gerard Mortier • Gevolg • Hasselt • Het Zwanenmeer • Joy Newton • Katie Verstookt • Koninklijk Ballet van Vlaanderen • Luik • Marianne Van Kerkhoven • Minister voor Cultuur • Muntschouwburg • Nederland • Opzet van • Personalia van • Rina Barbier • RitaTornqvist • Rob Van Gestel Muziek • Russen • Sonia Gaskell • Stedelijk Instituut voor Ballet • Stuc • Tongeren • Turnhout • UI Antwerpen • Utrecht • Valentina Kempynck Licht Wim Tropato • Vlamingen • Weckx • Wilrijk • XXste Eeuw • Yvonne Georgi
Development and design by LETTERWERK