Het kostbare theaterarchief van de
Vier decennia lang heeft zij (theater)kunstenaars geïnterviewd en hun werk gefilmd, eerst voor het NIR, dan de BRT en nog later de
Als ik terugkijk op wat ik allemaal heb gedaan en hoe ik daartoe gekomen ben, kom ik steeds weer uit bij mijn vader (
Mijn vader was ook een groot theaterliefhebber. Hij was initiatiefnemer van het
Na de oorlog kwam ik vaak met mijn vader naar het
De eerste jaren
Ik begon in 1954 bij de televisie, als assistente op de dienst
In 1958 verzorgde ik voor het nir dagelijkse uitzendingen vanuit een kleine studio op Expo '58. We deden gemiddeld drie interviews per dag, meer dan tweehonderd in het
In 1959 maakte ik in opdracht van de
We toonden ook
Internationaal gezien had het
In die tijd is er enorm veel gegroeid uit festivals: je ging er naartoe om mensen te ontmoeten, je kwam er op het spoor van wat er aan de hand was, welke vragen men zich stelde, alhoewel dat allemaal veel minder gestructureerd verliep dan nu.
Ook het studententheater heeft in die periode een zeer belangrijke rol gespeeld. In
De equipe van
Erlangen vond een festival plaats waar we begin jaren '60 vele acteurs en regisseurs ontmoetten die later toonaangevend zouden zijn in het professionele theater. Zo was er een opvoering van
Kamertonelen
Het repertoire dat de kamertonelen in de jaren '50 introduceerden, was indrukwekkend. Eerder dan in
Ik was niet per se op zoek naar 'nieuw' of 'jong' materiaal voor mijn programma's, maar eens je op een gerichte manier bezig bent, brengt elke informatie er nieuwe aan. Bovendien werkte ik vanaf 1967 met andere mensen, die elk op hun beurt weer hun kanalen hadden. Met François Beukelaers b.v., die jarenlang regisseur was van het programma en die ook les gaf aan de
Tot diegenen die ons de ogen hebben geopend behoort zeker
Mijn eerste grote belangstelling had te maken met engagement; ik had een passie voor
Een andere belangrijke invloed ging uit van het Théâtre National Populaire van Jean Vilar. Het fungeerde in die tijd werkelijk als een model voor onze grote theaters, niet alleen door zijn engagement naar het publiek toe, maar ook door de manier waarop Vilar het klassieke repertoire aan een 'herlezing' onderwierp. Het actualiseren van klassieke teksten, ze opnieuw bekijken in functie van de tijd waarin je leeft: dat was toen heel erg aan de orde.
Topcorrespondenten
In 1964 was er een grote dramaconferentie in
Vanaf 1962 hebben we dank zij die ontmoetingen op festivals en later op de dramaconferentie in
In de loop der jaren hebben we zeer betrokken medewerkers gehad, zoals Carlos Tindemans,
In de jaren '70 hadden we een wekelijks programma van veertig minuten over podiumkunsten,
In het begin van de jaren '70 ontstonden de theatercollectieven zoals de
Het werk van Mortier in
ontwikkelen, trok die generatie van de jaren '80 met hun hier gemaakte voorstellingen op internationale tournee.
De circulatie was belangrijk in alle richtingen. Sommige
Alles is veel gestructureerder en professioneler geworden; de communicatie is beter, er zijn scholen, enz. Als je vroeger iets wou doen moest je daar geweldig veel in investeren. Vandaag is het makkelijker geworden, maar je komt op een enorme, verzadigde markt terecht waar het misschien niet meer zo duidelijk is welke vragen je moet stellen en hoe je ze moet beantwoorden. Vandaag zijn er minder grote lijnen; elke voorstelling heeft haar eigen werking. Fenomenen zoals b.v. vroeger het
We introduceerden groepen in Vlaanderen door ze op de televisie te tonen, soms ook door als tussenpersoon op te treden om hun voorstellingen hier te organiseren, b.v. met een hele mooie voorstelling van het
Door dat internationale verkeer zijn b.v.
Archief
In de loop der jaren hebben wij met ons documentatiewerk een uitgebreid theaterarchief opgebouwd. Het filmen van theaterproducties is niet vanzelfsprekend: de ruimte van een scène en een beeldscherm hebben weinig met mekaar te maken. De sfeer van een theateropvoering - licht, tijd, ruimte, omgeving - kan je niet reconstrueren. Ik citeer vaak
Sommige producties stellen specifieke problemen wanneer je ze filmt. Bernadetje van Arne Sierens en
Het lijkt wel alsof dat soort beelden zich niet laat manipuleren en uiteindelijk is het dat toch wat wij doen: beelden manipuleren naar een ander medium toe, manipuleren met goede bedoelingen. Fragmenten die niet overkomen op het scherm, tonen wij niet.
Met Carlos Tindemans had ik geweldige discussies over hoe je theater in beeld moet brengen. Carlos vond dat je theater gewoon moet registreren met een vast kader en zonder de minste subjectiviteit. Mijn argument is dan dat je in een theaterzaal toch ook 'subjectief' zit te kijken.
Cameraman
Als ik vandaag een uitzending over een kunstenaar maak en in dat materiaal van vroeger begin te zoeken, merk ik hoe indrukwekkend en rijk dat archief is. Toen b.v.
De openbare omroep heeft in het verleden een grote voorsprong opgebouwd. De com-
merciële zenders hebben een dergelijk archief nooit kunnen aanleggen. Maar vandaag is de vraag wat de publieke omroep met dat archief gaat doen? Er komen tijden die voor ons onherkenbaar zullen zijn. Pas vanaf de jaren '80 is alles geïnformatiseerd. In het oudere deel van het archief kan alleen ik mijn weg nog vinden. Men kent de waarde ervan niet; er zitten ontzettend kostbare dingen in. Een dergelijk archief zou toegankelijk gemaakt moeten worden, b.v. via kopieën die bij het
Wij krijgen regelmatig vragen uit het buitenland naar beeldmateriaal. Wat wij kunnen voorleggen heeft zijn plaats in internationale catalogi. Ik kan alleen maar hopen dat men de waarde van dit archief onderkent.
Een interessant deel van het archief werd opgebouwd in de jaren '80 met het magazine
Bij de brt is veel mogelijk geweest, reeksen als
Het was een grote verandering toen we in 1992 stopten met opnamen te maken op film; vroeger werd alles gedraaid op 16mm film. Ik heb lang gevochten tegen de overgang naar video. Film is veel rijker, fotografisch interessanter. Daarbij komt dat de overlevingstijd van video veel korter is. Dat stelt natuurlijk problemen voor het bewaren van het archief, maar men kan verwachten dat dit opgelost wordt als men digitaal gaat registreren.
Werken nu
Door onze manier van werken hebben we in al die jaren een vertrouwensrelatie opgebouwd met veel kunstenaars. Op dit ogenblik liggen de zaken anders. Voor vele schouwburgen is promotie belangrijker geworden dan het werk dat wij doen. Voor het theater met zijn beperkte publiek geldt die 'promotiementaliteit' misschien minder dan voor andere kunsten, zoals literatuur of film. Boeken zijn consumptiegoederen geworden. Als je bij een belangrijk auteur komt voor een interview, ben je niet meer de enige. Auteurs geven uiteraard de voorkeur aan gesprekken in De Zevende Dag of in Schermen omdat ze dan in één keer een groter publiek bereiken. Als een ploeg van bij ons naar een filmfestival trekt, moeten ze aanschuiven, met dertig in de rij. De interviews die je dan krijgt, hebben louter een promotiefunctie. Na drie minuten is de volgende aan de beurt. Op die manier kan je niet werken.
De brtn is in een harde concurrentiestrijd verwikkeld en introduceert totaal nieuwe spelregels om een groter publieksbereik uit te bouwen. Er bestaan over kijkcijfers voor culturele programma's enorme misverstanden. Men stelt dat 30% van het kijkend publiek hoge, tot zeer hoge culturele affiniteiten heeft. Dat zou betekenen dat je met een cultureel programma een bereik zou moeten hebben van 300 000 mensen. Dat haal je natuurlijk nooit. Wat mij interesseert is te onderzoeken hoeveel potentiële lezers, concertgangers, theaterbezoekers er zijn. Wellicht gaat het om 15 000 actieve participanten. Door een veel groter publiek te willen bereiken, schiet men zijn werkelijke doelgroep voorbij. Als je dan maar 60 000 kijkers haalt, zegt men: afvoeren. Maar 60 000 kijkers dat is driemaal de opkomst bij een editie van het KunstenFESTIVALdesArts! Als je 14 000 kijkers bereikt met een documentaire over
tvi heeft met succes een nieuw profiel uitgebouwd. Het is een zuiver ontspanningsnet geworden. In mei 1997 worden de bestaande culturele programma's afgevoerd en voor september 1997 wordt voor TV2, het verdiepend net, een strategie uitgebouwd op basis van het
Ik denk dat wat mij in mijn werk drijft veel met verwantschappen te maken heeft. Ik heb ooit een uitzending gemaakt die Verwant heette. Dat is niet toevallig. Ik zoek naar affiniteiten, naar het gevoel met anderen op een zelfde golflengte te zitten.
Auteur Marianne Van Kerkhoven, Pascal Gielen
Publicatie Etcetera, 1997-03, jaargang 15, nummer 59, p. 38-41
Trefwoorden archief • uitzending • brtn • uitzendingen • programma • omroep
Namen Affiche • Alain Platel • Alan Ginsberg • Amerikaanse • Angelsaksische • Anne Teresa De Keersmaeker • Annie Decierck • Annie Declerck • Antwerpen • Arnold Wesker • Artaud • Arthur Kopit • BRTN • Beckett • België • Berliner Ensemble • Bert Verminnen • Bob Wilson • Bread and Puppet Theatre • Brecht • Brussel • Camera Obscura • Carlos Tindemans voor Vlaanderen • Censydiam-onderzoek • Centrum • Charles Cornette • Chinese Klok • Claus- • De Mannen van den Dam • De Munt • De Wonderdoenster • Dora Van der Groen • Drama • Duitse • Duitsland • Edinburgh • Edward Albee • Engeland • Engelse • Europa • Expojaar • Fabre-archief • Flageyplein • Frankrijk • Franse • Franstalig • Franz Marijnen • Gerard Mortier • Grotowski's Acropolis • Hamburgse • Hans Magnus Enzensberger • Harold Pinter • Het Trojaanse Paard • Het Vlaamse Volkstoneel • Horen • Hugo De Greef • I Colombaioni • Internationaal Theaterfestival • Internationale Nieuwe Scène • Italiaanse • Jack Gelber • Jan Boon • Jan Decorte • Jan Fabre • Jan Kott • Jean Marie Buchet • Jean-Luc Godard • Jeugdtheater • Jeune Théâtre • Jo Dekmine van Théâtre 140 • John Arden • John Cage • John Osborne • Judith Malina • Julian Beck • Kenneth Tynan • Kipdorpbrug • Kunstzaken • Le Grand Macabre • Living Theater • Manfred Wekwerth • Marianne Van Kerkhoven • Max Frisch • Merce Cunningham • Momotaro • NIR-gebouw • Nancy • Nationaal Instituut voor Radio-Omroep • Nationale Raad voor • Nederlands Kamertoneel • Nederlandse • Nieuwsdienst • Ontspanning • Oost-Berlijn • Opera van Hamburg • Pascal Gielen • Persona • Peter Brook • Pitou De Stickere • RITCS • Radio 1 • Recklinghausen in het Ruhrgebied • Richard Declerck • Robbe De Hert • Roger Planchon • Roland Vanopbroecke • Rudi • Schimmen van Brulin • Schönberg • Shakespeare-jaar • Shelagh Delaney • Studio Herman Teirlinck • Studio en Baal • Susan Sontag • Tadeusz Kantor • Tankred Dorst • The Connection • The Wooster Group • Theater Antigone • Theater Heute • Theater op Zolder • Tone Brulin • Toneel Vandaag • Toneelmagazine • Vilvoorde • Vlaams Theaterinstituut • Vuile Mong • Werkteater • William Gibson • Willy Cornette • Zien • Ziggurat • Zijn Vieze Gasten
Development and design by LETTERWERK