Het toneel, de woede en het sociale waagstuk
Het toneel, de woede en het sociale waagstuk
De politieke zeggingskracht van het theater lijkt de laatste tijd weer volop aan de orde. Jef Aerts peilde naar de oprechtheid van het alom verkondigde engagement en stootte meer dan eens op een vorm van
politiek correct theater
Een kleine typologie van het politieke theater vandaag in
Wij geloven in de sociale functie van toneel. We zijn ervan overtuigd dat toneel maatschappelijke invloed kan hebben als wordt uitgegaan van maatschappelijke keuzen: niet alleen inzake repertoire, maar ook in het uitdragen van meningen over de gang van zaken bij het intermenselijke gebeuren. (Programmaboekje Theater Malpertuis, 1996-1997)
Nergens is de waarheid fragieler dan op het toneel: personages spreken elkaar tegen, moeten elkaar zelfs tegenspreken. Hetzelfde geldt voor het publiek. Indien het theater een spiegel is, dan zal een voorstelling bij de toeschouwers op zijn minst evenveel discussie opwekken als bij de personages. (Programmaboekje KNs/Bourla, 1996-1997)
Het op een relevante wijze scenisch verwoorden van een maatschappelijke stellingname, blijft één van de grote probleempunten waar iedere vorm van geëngageerd theater vroeg of laat mee te kampen krijgt. De expliciete keuze voor de sociale draagkracht van een voorstelling, durft de verbeelding van de toeschouwer wel eens te kanaliseren. Vaak gaat dit ten koste van de vormelijke schoonheid van het gebeuren. Het is niet mijn bedoeling om in deze tekst de discussie rond de mogelijkheid van een theatrale representatie van politieke hangijzers -en de impact van zulke stellingname op de maatschappij - uit te pluizen. Het is een heen en weer praten over een thematiek die zo oud is als het theater zelf. Meer zelfs: misschien is het net dankzij de moeilijkheidsgraad van de combinatie theater/politiek dat er steeds weer frisse ideeën in die richting opduiken, dat de boel in beweging blijft. Als het engagement oprecht is tenminste - en net daar loopt het soms mank. Er is niets zo goedkoop als het zich sociaal-politiek welwillend voordoen om het simpele feit dat dat mooi staat. Dat het een passende houding is voor een moderne mens -of beter: voor het moderne toneel.
Het lijkt er de afgelopen maanden sterk op, dat zich met de nakende scheiding van de eeuwen een grotere socio-politieke bekommernis bij de
rend) als het politieke theater van de jaren tachtig/negentig wordt gecatalogeerd. Gezelschappen als
Oresteia - KVS /
22
ETCETERA XIV I 58
Ondertussen draaien de mondige troepen weer een tijdje mee en lijken de hun inspirerende ideeën vanuit een marginale positie langzaam door te sijpelen naar de meer gevestigde huizen in het theaterbestel. En niet steeds ten goede. Te pas en te onpas wordt in organisaties van allerlei slag gesabeld met termen als maatschappij, rechtvaardigheid, mondigheid, systeem, burgerlijkheid of racisme. In programmabladen en interviews kegelen regisseurs, dramaturgen en acteurs de lezer - liefst in één enkele worp - omver met gewichtige woorden. Dit betekent echter geenszins dat van de (hopelijk) goedbedoelde bezorgdheid op de scène steeds wat te merken valt. Of het ligt er stapeldik op. Of het is netjes gedoseerd, maar het is niet juist zodat geen hond er geloof aan hecht. De bezorgdheid om de political correctness van de voorstelling wordt een dwang, al
even beknottend als het burgerlijke oogje-in-het-zeil, dat het toneel elk gevaar ontneemt. Engagement dreigt niet meer dan een stropdas te worden, een misplaatste broche op een duur avondkleed. Zoiets van; 'ik doe niet alleen aan cultuur, ik ben nog actueel ook'.
Een beknopt overzicht van een viertal benaderingen tegenover het maatschappelijke vraagstuk kan een en ander duidelijk maken. Noem het een intuïtieve analyse, een illustratieve schets van de sociaal-kritische (wild)-groei bij de aanvang van een toneelseizoen.
De sympathieke woede
Een ontroerend voorbeeld: 'Het gebeurt zelden dat theater als seismograaf van de maatschappelijke werkelijkheid zo secuur collectieve gevoelens detecteert als nu bij deze tragedie', schrijft Alex Mallems in het opinie-
stuk in
Steunpilaren van de maatschappij - Nederlands Toneel Gent / Luk Monsaert
ETCETERA XIV I 58
23
geelde cel in de maatschappij. Hoe kan je nu dè 'exploitatie' van kinderverdriet aan anderen verwijten in een artikel waarin je zelf het werk retrospectief tracht te legitimeren vanuit de recente ontwikkelingen? In heel de voorstelling is van een verantwoord - en daarmee bedoel ik persoonlijk en oprecht - statement erg weinig te merken. De rechtvaardiging achteraf - als de volkswoede dan eindelijk openbarst - lijkt niet meer dan een vorm van goed burgerlijk gedrag ('Kijk naar ons, wij hadden dat al lang in de gaten; het is de dwingende noodzaak achter dit stuk'). Moeten alle recente ensceneringen van de
Een andere manifestatie van een (opgelegd) nummertje sociale aanklacht vinden we bij het ntg: 'Steunpilaren van de maatschappij
is al bij al een dubbelzinnig drama door zijn retoriek, zijn meerduidige visie op zogeheten political correctness en de vraag naar wie capabel is om een leidende rol te spelen in de ontwikkeling van de maatschappij, zijn tweezijdige kijk op de rol van de vrouw en niet in het minst door zijn combineren van ernstig ideeëndrama met satirische komedie', zo lezen we in het programmaboekje. Met deze tekst van
aan een politieke vraagstelling. Wat echter als de vraagstelling geen stelling inhoudt, als het vragen alleen voldoende is om de beide oren toe te plooien voor het slapengaan?
Met de vinger op de wonde
Bij de aanvang van dit seizoen werd bij enkele middelgrote gezelschappen de morele vraagstelling op een opvallende wijze onderwerp van de productie. Twee heel verschillende gevallen kunnen de eerder beperkte draagwijdte van deze aanpak illustreren. De
Bernadetje - Victoria /
24
ETCETERA XIV I 58
het ernstige oorlogsverleden van de ene blijkt voor de burgerlijke moraal even zwaar te wegen als de bestiale liefde van de zoon van de andere voor wat varkens. Een duidelijke aanval en een rechtstreekse boodschap voor het -net zo burgerlijke (?) - publiek in de zetels. Door het aanhoudende uitstellen van de ontknoping die je al van mijlenver hoort aandonderen, verliest het stuk veel van de dramatische spanning die de kijker mee zou moeten trekken in de politieke stellingname. Zelfs het moedige esthetiserende gevecht dat
Maar wat dan met een stuk als
Wat mij in beide voorstellingen opviel -en wellicht op een afstand hield - was ofwel de te grote explicitering van hoe het publiek de feiten moest interpreteren zoals bij
de moderne samenleving. Onze tijd lijkt het met de vinger wijzen stilaan ontgroeid.
Een kijkgat in de werkelijkheid
Mijns inziens hoeft er niet noodzakelijk een poging ondernomen te worden om politieke denkbeelden, corruptie of fascistoïde trekjes rechtstreeks te ontmaskeren, om toch van een sociaal bewuste voorstelling te spreken. Het eenvoudigweg tonen van een homp realiteit, zonder daarom naar de realistische traditie terug te keren, wordt vaak beter verteerd dan het als betuttelend of ethisch afgeschreven toneel dat zich rechtstreeks met de problematiek moeit. De ontgrenzende
bezorgdheid uit over elke vorm van apartheid die gelijk welk volksdeel van gelijk welke andere volksdelen om electorale of andere politieke of religieuze redenen denkt te moeten scheiden. Onder geen enkele vorm mag artistieke vrijheid door enige vorm van separatisme worden beneveld.' Wat
Oleanna -
ETCETERA XIV I 58
25
schouwer weet mee te dragen. Een morele boodschap is er niet, enkel het aanreiken van een handvol dagdagelijkse situaties die de schoonheid van een banale, rommelige ontmoeting laten inzien.
Wellicht valt op deze manier uit haast iedere productie wel iets te halen dat als maatschappelijk accuraat bestempeld kan worden: de heldere groteske die
Naar een strijdend toneel
'If the political theater has a raison d'être, it is surely its allegiance to people who have been denied their fundamental human rights. (,..)What makes a play political is not its fidelity to the
Alle vragen ten spijt, kan moeilijk ontkend worden dat de extreme positionering waar Tg
Stan met
Het verzet op het podium
Als er echt zo weinig wegen zijn om in het theater op een (ook artistiek) interessante manier met politiek om te gaan, zou het dan niet veel eenvoudiger zijn om al het geëngageerde gedoe helemaal achterwege te laten? En is het niet wat overtrokken om de kritische initiatieven die nu eindelijk ook bij de loggere structuren opduiken, onmiddellijk weer de kop in te drukken? Het eenvoudigste antwoord zou de ophemelende affirmatie zijn van de grootschaligheid van het artistiek-politieke bewustzijn - het is toch ongelooflijk dat het theater eindelijk opnieuw gaat nadenken over de wereld, niet? Fantastisch - als we tenminste de devaluatie van het pakkende politieke gesprek
erbij nemen. Wanneer zowat alle gezelschappen plots economische, antropologische, cultuur-filosofische of socio-politieke uitspraken doen, betekent dit onvermijdelijk dat iedere uitspraak op zich een kleinere plek krijgt toegemeten in het geheel. Bovendien ontstaat geleidelijk het gevaar dat het maatschappij-kritische kleedje een slimme manier wordt om het theaterwerk te legitimeren.
Wat is het dan jammer als het engagement hol blijkt te zijn, de slogans tweedehands en de goede bedoelingen blindelings. De politieke stem van het theater is naar mijn gevoel veel te mooi om als een lichtzinnig antwoord op de vraag naar een mogelijke zelfrechtvaardiging te fungeren. De geloofwaardigheid van de algemene rush naar politieke uitlatingen, kan alleen geschraagd worden op de pure noodzaak om te bijten in zaken die de wereld aangaan en dit op een manier waarbij elk individu (theatermaker én toeschouwer) zijn/haar verantwoordelijkheid bewust mag/moet dragen. Omdat men verdorie goed weet waarom men spreekt. Het gewoon aanhalen van actuele situaties omdat dat tegenwoordig van een theatermaker verwacht wordt, kan niet volstaan. Het politieke discours is op zich al leugenachtig genoeg gebleken; laat het theaterlandschap tenminste enige zelfkritische reflectie behouden in de zoektocht naar goed en zinvol toneel. Hopelijk mogen de recente corruptieschandalen, de te glad gebleken justitie en de politieke jachttaferelen de ultieme testcase zijn voor een waarachtig theater in de toekomst.
Jef Aerts
1.
26
ETCETERA XIV I 58
Auteur Jef Aerts
Publicatie Etcetera, 1996-12, jaargang 14, nummer 58, p. 22
Trefwoorden politieke • bezorgdheid • political • toneel • stellingname
Namen Agna Smisdom • Alain Platel en Arne Sierens • Amerikaanse • Antwerpen • Back Bay Theatre Company • Belgische • Bengaalse • Beursschouwburg • Black Panther • Blood • Brecht • Brusselse • Ceremonia • De Morgen • De Wijze • Dito'Dito • East Oakland • Erik De Volder • Etcetera • Gentenaar • George Jackson • Griekse • Hendrik Ibsen • Hollandia • Kakkerlakken-wordt • Kurt Van der Eist • Kvs-dramaturg • Laagland • Le Beau Mariage bij Limelight • Leo Van Velzen • Les Paravents bij De Verrukking • Maatschappij Discordia • Mar-rokaan • Marianne Van Kerkhoven • Marollen • Maten • Mexicaanse • Mumia Abu-Jamal • My Eye • Nederlandse • Nederlandstalige • Nieuwpoorttheater • Oleanna van David Mamet • One 2 Life • Paris Match • Party • Pasolini • Paul Koeck • Pool • R Holderbeke • Rehearsals of Revolution • Rustom Bharucha • Sabine • Soledad Brother • Tg Stan • The Political Theater of Bengal • Theater Antigone • Theater De Korre • Troje • University • Varkensstal • Victoria-voorstelling Bernadetje • Vlaanderen • Wolven
Development and design by LETTERWERK