Het mooiste en het vreselijkste theatermoment van...
Eigenlijk ben ik geen danser, maar beweging heeft me altijd gefascineerd, vooral van mensen die mooi kunnen bewegen en dansen. Als ik op een feest ben, of in de disco, kan ik soms uren blijven kijken. Steeds dezelfde vraag duikt dan op: wat bezielt de mensen om zo te bewegen zodra ze muziek horen? Ik geloof sterk in de wetenschap dat mensen van dieren afstammen - paarden kunnen ook zo mooi dansen op muziek. In een dansvoorstelling is het toch anders. Wanneer je als danser de bewegingen van een choreograaf overneemt en instudeert, vervalt immers de spontaniteit.
Maar wat doe je als je blind bent, en geen bewegingen van een choreograaf kunt overnemen? Dan werk je alleen via het gehoor, en dat is een wonder. Dat is wat mij overkwam, toen ik in de
Daar staan momenten tegenover waar ik als acteur liever niet aan terugdenk. Zoals die dag in april, toen ik met mijn produktie
Een paar weken later zag ik op de televisie een optreden van
Regen (
We lieten ons (ver)leiden door recensies en de fascinatie voor de enscenering: zoveel (100 liter) water wordt gebruikt tijdens de voorstelling. Dit was op zich al een uitdaging om het evenement te zien: pure elementen als water en lichamelijkheid (een hoop naakten op elkaar).
In eerste instantie was het decor ook wel fascinerend, maar al gauw bleek dat dit een heel stuk niet kan dragen. Er schortte duidelijk iets aan de inhoud van het stuk, waardoor het niet overkwam. Onbegrijpelijk, we raakten al snel uitgekeken op het 'gespeel'. Een zeer irriterend aspect van het geheel was de rol van de zanger, die nota bene begeleid werd door muziek op band en telkens opkwam om liedjes te zingen over 'kontjes' en 'kutjes'. Van de rest verstonden we niet al te veel. Zijn optreden stond volledig los van het gebeuren, hij speelde op zich. Technisch werden steeds opnieuw enkele hoogstandjes getoond die elke dramatiek, poëzie of theater uitsloten.
Goed, we zijn blijven zitten, maar dan uit respect voor de acteurs. Het heeft echter veel moeite gekost. We waren zeer ontgoocheld: een leeg gevoel heeft ons naar huis begeleid.
Rijkemanshuis (
Een indrukwekkende wisselwerking tussen taalvaardigheid van de acteurs, gebruik van de scène, enscenering en decor (sober, zuiver) zorgde ervoor dat we ons geen seconde verveelden. De harmonie tussen al deze componenten liet een overheersende dialogenregen toe. Een geënsceneerde vrijpartij tussen man en vrouw - kunstig, ludiek en toch herkenbaar - leek uit het leven gegrepen. De opgebouwde spanning was zo bijzonder, dat we (en vele andere toeschouwers) in onze stoel gekneld bleven, ook na de voorstelling.
Auteur Adel Salem, Paul Sochacki, Mieke Dus
Publicatie Etcetera, 1995-08, jaargang 13, nummer 51, p. 33
Trefwoorden jengelend • overkwam • danser • freek • begeleid • tent • doorgaan • speelde • afloop
Namen Adel Salem • Amsterdamse • De Elfstedentocht • De Sphinx • Freek de Jonge • Jan Fabre • Jeugdhuis 't Lont • Maasmechelen • Mieke Dus • Mountains • Open • Paul Sochacki • Poolse • Roozendaal • Studio Hinderik • Ultima Vez • Zuidelijk
Development and design by LETTERWERK