Trekken aan de tijd
Eric De Volder en Toneelgroep
'Oe ist oe ist oe ist? — Goe goe goe!
Hij moet er hartelijk om lachen wanneer ik het beeld probeer te beschrijven dat ik bij zijn werk krijg. Alsof je van iemands hoofd het schedeldak aflicht en alles wat zich daar zo kriskras door elkaar afspeelt naar de scène verplaatst. Vroeger, hier, nu, ginder, toen, figuren, beelden en klanken, alles door elkaar maar ergens bijeengehouden. Chaotisch en fragmentair, maar geënt op een sterke emotionele onderstroom. Ik ben nochtans de vermaning van
Eric De Volder. In oorsprong beeldend kunstenaar maar al jarenlang eigen-aardig theatermaker. Af en toe boem pats der-op, af en tóe boem pats dernaast. Altijd boem pats. Om het op z'n De Volders te zeggen.
Zijn grote produktiviteit heeft hem, na het succes van
Na de oprichting in 1992 leverde hij met
Dat isolement wordt allicht in de hand gewerkt doordat De Volder met KIM (Kunst is
Als sluitstuk heeft ook het beleid hem buiten de dingen geplaatst; De Volder krijgt geen projectsubsidie meer. Hij figureert alleen nog op de reservelijst die Johan Thielemans, voorzitter van de adviesraad voor teksttheater, bij de
De Volder: 'Dat isolement is geen keuze; het overkomt mij. Ik weet niet waarom pers of organisatoren, vaak letterlijk, de weg niet vinden. Misschien staan we met
Ik ben in KIM ingetuimeld; ik was daar niet naar op zoek. Ik woon er vanaf 90; met
De Volder: 'Vanaf het begin zaten bij
als ik tenminste met de oude garde twee maanden full-time aan een tekst kan werken. Nu geef ik hen een bescheiden tekstaandeel. Zelfs dat is soms al moeilijk. Gewoon wat het memoriseren betreft, of qua tekstbehandeling. Maar ik wil in elk geval met die 'familie' blijven werken. Zij hebben hun capaciteiten, die ik probeer aan te spreken en vooruit te duwen, telkens opnieuw vanuit de vertelling die voorligt. Ik wil geen typetjes zien en typecasting vermijden.
Er is een soortgelijk verhaal over de ruimte. In
De produkties van De Volder blijven in sterke mate de plasticien verraden. Zijn signatuur: een voorgordijn en tapijten met scherpe kleuren en pijnlijke motieven. Dat er weinig dramatische ontwikkeling is, versterkt dit gevoel. De begintoestand verhevigt en krijgt een onafwendbare afwikkeling, nauwelijks ontwikkeling. En er zijn de vertekende figuren met hun groteske motoriek en grove grime. Hoever is de schilderkunst verwijderd?
De Volder: Tk denk vanuit een kleurvlak met daarop één object: de ijskast uit het Symposium, een rij tafels, de muur van
Naast de vorm van zijn personages, lijkt hij ook sterk bezig met hun fysieke organisatie in de ruimte, op zo'n manier dat ze iets meedeelt over die personages en hun verhoudingen.
De Volder: 'Ook bij
De Volder: 'Ik heb dat ooit gelezen in een interview met
Ik werk binnen repetities niet vanuit spreken over, wel op horen en zien. Dat levert voor mij het beste resultaat op. Psychologische gegevens hou ik er in het begin bewust uit. Ik probeer tot zo concreet mogelijk materiaal te komen. Het enige wat ik de spelers vraag is om wat ze doen zo groot mogelijk te maken. Afzwakken is makkelijk.'
In de stukken van De Volder defileren families: de kinderen, meestal zonen, zijn altijd vernepen door vaders en moeders die als grote fantomen verschijnen en zelfs over de dood heen macht blijven uitoefenen. Alle mogelijke vormen van misbruik worden in familieverband als de normaalste zaak aanvaard. En als het niet de familie is die vernijpt, dan is er altijd wel de oorlog of de kerk die verminkt. Een weinig fraai beeld van een na-oorlog-se generatie?
De Volder: 'Na
Wat niet wil zeggen dat mijn stukken autobiografisch zijn, in de zin van mij-letterlijk-gebeurd. Er zitten autobiografische elementen in, maar meestal zijn het associaties, beelden, resten van hoe het verleden zich manifesteert in klanken en geluiden, een muzikaliteit van het verleden. Het autobiografische is vaak maar een koevoet tijdens het schrijven, om dingen boven te halen die niet meer aan mij gebonden zijn.
Wel heb ik vaak letterlijk dat beeld dat jij gebruikte: die theatervloer zit hier (tikt op zijn hoofd), als een vlak doorheen mijn ogen. In die koepel spelen zich die dingen af. Het komt erop aan ze voor één keer, voor de duur van een uur, te ordenen, om greep te krijgen op wat zich in mijn bestaan afspeelt.'
Het
De Volder: 'Neen, dat ruikt naar museum terwijl het levend is. Dat verleden kom je tegen op zoek naar wie je bent, wat je plek is, welke opdracht je doorgegeven is in diegenen uit het verleden die je hebt gekend. Ik probeer te zoeken naar de fond in mezelf, waar datgene bewaard wordt wat ooit meegegeven is, "van in de eeuwen der eeuwigheid". Ik probeer zover mogelijk in de tijd terug te dringen om stappen vooruit te zetten.'
De taal is gaandeweg een groter en belangrijker aandeel gaan opeisen in het werk van De Volder. In zijn schrijven verheft hij vaak een ondergewaardeerd soort taal tot tekst: clichés,
De Volder: 'Dat heeft te maken met hoe mensen echt met taal omgaan. "Gesprekken zoals men er iedere dag hoort" staat in
Bovendien gaat het om een heel specifiek soort teksten uit het hele gamma aan schrijfwerk: theater. Die taal moet direct zijn, helder, dienstig. Zoals een decorstuk. Als het er staat, moet het gebruikt worden, anders heeft het geen zin. Extreme breuken in taalgebruik vertellen iets over de verbrokkeling van een personage. Met de herhaling van stopwoorden of clichés kan je meer vertellen dan met een ganse exposé. Zelfs de meest onnozele zin staat in functie van een geschiedenis die zich op gang trekt. En met de juiste 10 onnozele zinnen is de verbeelding van de toeschouwer rijp genoeg om aan de slag te gaan.
Tekst is niets. En dat slaat niet op het klassieke telefoonboekenverhaal; dat je eender wat kan gebruiken. Het is een middel waarmee personages zich kunnen uiten. Maar die tekst moet zichzelf opheffen, moet verdwijnen in de actie. Het is maar één van de middelen die een speler heeft om zijn verhaal te vertellen. En het interessantste is als de tekst in rechtstreekse tegenspraak staat tot wat je ziet. Dat de tekst zijn absolute karakter verliest.'
Er gebeuren vreemde dingen met tijd en ruimte. Alsof de schotten die doorgaans ordening aanbrengen, opgehaald zijn. Vaak weet je niet of je naar levende doden of dode levenden zit te kijken. Visioenen, dromen, verschijningen zijn legio. Maar ook: gisteren was het winter, vandaag is het zomer.
De Volder: 'Ook tijd en ruimte zijn aan taal gebonden en kunnen zichzelf opheffen. Dat is voor mij het belangrijkste wat kan gebeuren binnen een voorstelling; ik ga daar in mijn produkties bewust naar op zoek. En we hebben het dan duidelijk niet over een scenisch-technisch gebeuren, in de zin van changementen, maar over iets veel fundamentelers; dat je binnen één en dezelfde scène voelt: hier kantelt ruimte; hier wordt de klok onderuit gehaald. Ik probeer dat. Zonder dat ik op voorhand weet hoe zich dat... Aan het einde van
bretellen" en "Er zit een vlieg op uw neus". Die schriftuur staat totaal haaks op de feitelijke of ruimtelijke ervaring van de situatie. Met
De verbeelding als middel om de dood te overwinnen?
De Volder: 'Niet om heer en meester over leven en dood te spelen. Wel vanwege het zeer eigenaardige gevoel dat het oplevert om aan den lijve te kunnen meemaken dat er aan de tijd getrokken wordt. Op die momenten, waarvan ik geloof dat ze universeel zijn, herkenbaar over culturen heen, ontstaat een vreemd soort beroering die mij de essentie van theater lijkt. Dat moment lijfelijk en levend ondergaan. Hoe het hier-en-nu hier en nu op de helling gezet wordt.'
Foto's:
In volgorde van afdruk: Eric De Volder
Tina Lippens als De dansers en de danseressen in Kom terug
Claudine Grinwis als
Johan Knuts als Selestien Claeys in
BEBUQUIN
uitgevers van toneelteksten
Rattewit
Een stortvloed van verwijten en zelfbeklag. Een pijnlijk ironische tekst met een dwingend en hortend ritme. 450,-BF
Vier
De zoektocht van vier avonturiers naar een zin voor hun bestaan. 'Narratieve poëzie in drie
Onze
Een sadistische komedie over ziekte, pijn en de nakende dood. 320,- BF
'Et voila...!'/ Ombat
'Een juweel van een theatermonoloog' en 'Een meesterwerkje van vertelkunst'.
(
Dan ©ecorte
«SEuüres»
Zeven
1350,- BF
Met de steun van het Vlaams
Bebuquin vzw
BEBUQUIN is een initiatief van de kunstencentra
Auteur Hildegard De Vuyst
Publicatie Etcetera, 1995-04, jaargang 13, nummer 49, p. 14-17
Trefwoorden volder • ceremonia • poète • prisonnier • symposium • nachtelijk • probeer
Namen Achiel de Baere • Antwerpen • Arnon Grunberg • Artemis en Kaaitheater • Belgische-vlaggenbak • Bobonne • Brussels Hoofdstedelijk Gewest • Ceremonia • De Morgen • Directeur van • Dostojevski • Duitse • Emiel Hullebroeck-achtige • Erotisch Theater in Kom • Gert Portael • Graaf van Hoornestraat • Het Stuk-Stuk • Hildegard De Vuyst • In Ondertussendoor • Jeannette Winterson • Josephken • KIM-an-sich • Kamer • Klassieke Toneelstukken • Kom Terug • Lage Landen • Lievevrouw van Pijn Bruno Mistiaen • Lizette • Lucifer • Luk Vanborm • Mannen • Meneer • Minister • Misdaad • Modder • Monty • Mère in Kom • Naar Vulvania • Nachtelijk Symposium • Nieuwpoortteater • Oefening • Oudburg 26 • Parisiana-mensen • Patrick • Peter De Graef • Phile Deprez • Philippe Flachet als Bestuurder • Poète • Soep • Stef Cafmeyer • Stemmen • Tabori • Theater Instituut • Theater der Welt • Titus Andonderonikustmijnklote • Titus De Voogdt • Verleden • Victoriafestival • Voor Kom • WO II • Werf • Wim Van Gansbeke
Development and design by LETTERWERK