De
Het jaarlijkse
Cultuur en
De geschiedenis van de
De geschiedenis van de Cultuur is een lang proces van bewustwording van het
De politicus accepteert eender welke oplossing, eender welk compromis, zelfs ten koste van de door hem geprezen ideeën. Terwijl de artiest steeds op zoek is naar het onmogelijke dat de mens groter maakt. Tussen de onwetendheid van de politicus en het verlangen naar een begin van waarheid bij de cultuurmens, is er geen dialoog mogelijk: de culturele handeling is per definitie geen machtshandeling. Zodra ze zich inschrijft in een economische of politieke medeplichtigheid, denkend zo te kunnen overleven, valt ze uiteen.
Ethiek, cultuur, macht
Om redenen van ethiek willen de cultuurmensen geen macht; zij die er zich meester van maken zijn zij die hun bestaan enkel rechtvaardigen door die macht, door luiheid of door onvermogen om verder te gaan. Terugkerend naar het beeld van de rails, kunnen we ons afvragen of in die omstandigheden de rail van de Cultuur, vanwege het misprijzen door de
Zolang de Cultuur meehelpt om een aspect van de Macht te vergulden, wordt haar enige importantie toegekend. Bijvoorbeeld: zolang het
Het echte probleem is dus een probleem van middelmatigheid. Mannen en vrouwen van de Macht, die een gefragmenteerd en middelmatig beeld van de werkelijkheid hebben, hebben niet de intentie mensen die meer ontwikkeld zijn dan zijzelf te helpen of te dienen. Ze zijn dusdanig begaan met het verdedigen van hun eigen kleine 'persoonlijkheid', of met de 'nationale persoonlijkheid' dat zij met een grote zucht van opluchting het woord 'cultuur' in handen geven van sociologen en antropologen of van psychiaters, als zij het al niet doodeenvoudig aan hun inlichtingendiensten overlaten.
Maar welke zijn dan de implicaties van een culturele constructie dat zij de machthebbers zoveel schrik bezorgen?
Terwijl
Vitaliteit
culturele traditie, verrijkt met de ontdekking, de aandacht voor het heden. Het is het geheel van creaties en hun verspreiding, de produkten van een veeltal van kunstenaars uit eenzelfde groep (etnisch, religieus, ideologisch of sociaal) die de publieke verworvenheid van het cultureel patrimonium wordt.
Men zou ook kunnen zeggen dat de cultuur de notatie, de permanente registratie (in al zijn vormen) is van de artistieke creaties, van de proposities van het denken en van de praktische kennis. Het eigene van een cultuur is zijn vitaliteit. De cultuur groeit altijd uit de culturele traditie om haar verder te zetten of te verwerpen. Het oeuvre keert naar de tijd en de traditie terug om een ander oeuvre te creëren in het heden. De produktie-omstandigheden zijn niet vaak die van de vrijheid, maar een oeuvre die naam waardig impliceert altijd een veeleisender notie van de vrijheid. En is het niet aan deze vrijheidseis dat we, net als in de liefde, de authenticiteit van het oeuvre herkennen. Elk kunstwerk is een uitnodiging aan de vrijheid, maar doet naargelang het niveau van zijn conceptie een beroep op verschillende uitdrukkingen van die vrijheid.
In de mate dat de 'poëtische droom' van de mens een representatie is van de concrete en actieve ontdekking van zijn zintuiglijkheid en van de daadwerkelijke weg die hij hierdoor kan afleggen, zou men kunnen zeggen dat de creaties van de mens waarachtiger en solider zijn dan de mens zelf. En dat de poëtische droom van deze creaties waarachtiger en solider is dan de creaties die zelf vergankelijk zijn, maar waarvan het bestaan niet kan uitgewist worden? En wel omdat iedere creatie door het
Iedere nieuwe creatie is een vertaling in een concrete taal van de abstractie waarin zich het menselijke bewustzijn beweegt. De kunstenaar, die de motor is van dit bewustzijn, verdwijnt achter zijn oeuvre.
Deze Cultuur, universeel menselijk in haar concretisering van de herinnering, in haar tegenwoordigstelling, functioneert en reproduceert zich buiten de Macht, buiten het systeem om.
Elite
Zonder extreme voorbeelden aan te halen, kan opgemerkt worden dat voor eender welke politicus een theater, een concertzaal, een galerie of een opera geprivilegieerde plaatsen voor een elite zijn (terwijl de gebouwen waarin de bureaucraten zich ophopen in zijn ogen de echte plaatsen van het volk zijn). Ja, de politici spreken allemaal over 'elite', over 'academische cultuur' om haar te promoten in kleine cirkels of om haar uit de dagelijkse werkelijkheid te bannen met het onaanvaardbare voorwendsel dat ze niet 'voor het volk' is. Twee houdingen die bijdragen tot het opzettelijke verlies van deze cultuur. Voor de cultuurmens zijn deze plaatsen prioriteiten die voor iedereen open moeten staan. Wanneer men spreekt over een democratische cultuur, dan gaat het niet om de verarming, de uitwissing of de vernietiging van een cultuur, maar wel om het vergemakkelijken van de toegang tot die cultuur, in al haar finesses, in al haar grootsheid, voor de minst bedeelden onder ons. Uiteraard zal dat hen doen ontwaken en zullen zij niet meer zo gedurig hun vernederende levensomstandigheden van onwetenden en verschoppelingen ondergaan... Ieder moreel of sociaal organisme dat zich de poging ontzegt om door middel van verbeelding tot organisatie van de chaos en peiling van het onbekende te komen, aanvaardt daadwerkelijk de fataliteiten die de mens inperken en zijn onderwerping in het algemeen, hetzij aan een concept, een geloof of een macht.
Of het nu gaat om degene die schrijft of degene die leest, degene die schildert of degene die kijkt, degene die de maat slaat of degene die danst, degene die een smaak ontwikkelt of degene die het oeuvre opeet, dit opgaan van het mentale in een geprivilegieerd vitaal element, deze communicatie van een fragment van het menselijk bewustzijn met zijn reservoir, drager van een diepgang in de tijd, van een dichtheid in de huidige ruimte, een kort moment vol licht, een intieme gemeenschap met het Al van onze essentie, legt aan de ethiek de plicht op om 'meer te zijn', om vrij te zijn.
De gedragingen ten gevolge van sociale verdrukking of uitsluiting hebben uit
«De cultuur kan wat de politiek op dit ogenblik niet durft, wat de economie niet wil, en de sociale sector niet kan: de verschillen waarderen en waar mogelijk vermeerderen. Voor de politiek betekenen 'verschillen een herverdeling van de macht, voor de economie betekenen 'verschillen een verkleining van de consumptiemarkt, voor de sociale sector betekenen 'verschillen' een teveel dat niet meer te overzien is. Alleen cultuur lijkt fundamenteel een interesse in het 'verschil' te hebben, lij kt fundamenteel verschil te zijn. Het verschil is de verhouding tot de andere.»
Erwin Jans in het persdossier van
Vrede /
zichzelf niet de waarde van uitwisseling, zijn geen dragers van 'interculturaliteit'. Men zou kunnen zeggen dat de kwaliteit van de cultuur om universeel te worden en tegelijk geworteld te blijven in de eigen traditie, zeer precies de grens aangeeft tussen het respect voor de andere in haar oeuvres en het demagogisch misprijzen dat het gebrek toejuicht.
En de
De parabel van de olifant
Geschil naar aanleiding van zijn beschrijving en zijn vorm.
De Hindoes hadden een olifant meegebracht; zij stelden hem tentoon in een donker huis.
Talrijke personen kwamen binnen, een na een, in het donker om hem te bekijken.
Omdat ze hem niet konden zien, betastten zij hem met de hand.
De ene legde zijn hand op de slurf; hij zei: 'Dit schepsel is als een waterslang.'
De andere raakte een oor aan; het deed hem denken aan een waaier.
Na hem de hand op de rug te hebben gelegd, zei een volgende: 'Om de waarheid te zeggen, deze olifant is als een troon.'
Iedere keer als iemand een beschrijving van de olifant hoorde, begreep hij die beschrijving naargelang het deel dat hij had aangeraakt.
Hun bevestigingen varieerden naargelang hetgeen zij hadden gezien: de ene noemde hem dal, de andere alif.
Indien ieder van hen een kaars had gehad, dan zouden hun beschrijvingen niet van elkaar hebben verschild.
Wanneer een cultuur onbekend - is, hebben de personen die haar benaderen, zoals de personen die de olifant in het donker betasten zonder er een beeld van te hebben, de neiging om er zich een vastomlijnd idee van te vormen, verdergaand op wat ze ervan kunnen begrijpen: 'De ene noemde haar dal, de andere alif'.
Zouden bescheidenheid en licht de sleutels zijn voor het ontdekken ervan?
O dierbaar menselijk patrimonium!
TORKA T. / DE NIEUW AMSTERDAM
speelt vanaf 3 maart
CARMEN 1936
van Stephen Jeffreys naar
Regie:
met
ASLK1
f *H H»
Plaatsbespreking: 03/233 82 88
THEATER ZUIDPOOL
THEATER
ZUIDPooL
BOUWMEESTER SOLNESS
door
HET TEKEN VAN DE HAMSTER
van Hugo Claus lezing door
THUIS
van Hugo Claus regie:
met:
première: 17 maart '95, speeldagen t/m 20 mei
DE DANS VAN DE REIGER
van Hugo Claus regie: Greet Vissers met: Goeie
Theater
Auteur Ali Khedher
Publicatie Etcetera, 1995-02, jaargang 13, nummer 48, p. 9
Trefwoorden cultuur • macht • olifant • degene • cultuurmens • arabische • creaties • naargelang
Namen Ali Khedher Vertaling Erwin Jans • Alida Neslo • Anne-Mieke Ruyten • Antwerpen • Arabische • Arthur Boni • Arthur Semay • Azito • Binnen en het Buiten • Bob Snijers • Brussel • Centre Arabe • Daan Hugaert • De Cultuur • De Macht • Derde Wereld • Derick • Dimitri Dupont • Dré Vandaele • Een • Europa • Guusje Van Tilborgh • Hallaj • Het Berberfestival • Ignace Cornelissen • Ignaee Cornelissen • Informal European Theatre Meeting • Intelligente en het Sensibele • Jenny Tanghe • Kalligrafie Salah Al-Moussawy • Katrien De Becker • Koen De Surter • Koninklijke Vlaamse Schouwburg • Littérature • Lukas van Echelpoel • Machten • Marijke Pinoy • Mark Verstraete • Maurice Mthombeni Jr. • Open Forum van IETM • Perzisch • Politiek • Prosper Mérimée • Robert Sian • Rumi • Theater Antigone van Henrik Ibsen • Universum • Waarheid • Wanda Joosten • Westen • Westerse Macht • Zeggen en het Luisteren • Zuidpool Lange Noordstraat • Zwarte Zaal
Development and design by LETTERWERK