Het '
Tussen droom en daad staan vaak praktische bezwaren. Voor jonge theatermakers is dat niet anders: een repetitielokaal vinden, een producent over de brug halen, de vraag of je mag repeteren als je uitkeringsgerechtigde bent,... op de duur zou je vergeten te spelen. Benoît Vreux doet het verhaal van het
Tussen die praktische bezwaren en de opdracht die het jonge theater tegenover de gemeenschap moet vervullen, moest ergens een brug worden gelegd, ook al is die maar voorlopig en wat wankel. Aan het slaan van die brug heeft een tiental jonge artiesten zich gezet. Het zijn voornamelijk regisseurs die de handen uit de mouwen hebben gestoken en de
Er werd om te beginnen een omvraag gehouden onder alle jonge gezelschappen die tenminste twee professionele stukken hadden opgevoerd in de laatste vijf seizoenen. Dit leverde een beter inzicht in de toestand en stof voor concrete voorstellen. Want al beschikt de Dienst Theater van de Franse Gemeenschap over statistische gegevens van de grote gezelschappen, over het '
De eerste
Dus werd beslist de
- twee dagen overleg voor alle jonge artiesten (op 21 en 22 februari). Het doel was het werk van de
- een dag openbare voorstelling van de vragen en eerste antwoorden uit genoemd overleg, ten overstaan van de theaterwereld en de overheid (op 26 februari in
De eerste twee dagen hadden als hoofdthema 'vie et mort d'un projet artistique'. De deelnemers bezonnen zich over het structurele raderwerk waar een theaterproduktie tegenwoordig doorheen moet, wat er hapert, wat er verbeterd kan worden of gewoon wat ieder afzonderlijk op dat gebied ervaren heeft.
Er stonden vier punten op de agenda: de Adviescommissie voor Hulp aan Theaterprojecten, de
De Adviescommissie voor Hulp aan Theaterprojecten
De
- de nieuwste en meest vrije expressievormen van de dramatische kunst brengen en verspreiden;
- de werken van toneelauteurs van de Franse Gemeenschap presenteren of experimenteren met werken van vernieuwende hedendaagse schrijvers;
- verspreiding van werken uit het grote oude of hedendaagse repertoire.
Uitgesloten zijn echter:
- projecten waarvan de financiële haalbaarheid niet gegarandeerd is;
- projecten die niet door een verspreidingsplan worden ondersteund.
Deze laatste twee punten wegen zwaar in de evolutie van de
De 41 miljoen frank kredieten die de
- hulp bij een eerste project, gaande van 300.000 tot 800.000 frank;
- hulp bij de projecten van toneelmakers die al eerder steun hebben gekregen, van 800.000 tot 3 miljoen frank;
- hulp voor wederopvoeringen, die minder vaak wordt gevraagd.
De
Er zijn acht commissieleden en ze zijn benoemd voor vier jaar "op basis van hun bekendheid en het belang dat zij stellen in de dramatische creatie".
Het kwam er al spoedig toe dat de financiële haalbaarheid maatgevend werd bij de keuze van de
leden tegelijk rechter en partij zijn. Op de eerste vergaderdag van de Staten-Generaal werd de soms wel erg nauwe band tussen jonge gezelschappen en leden van de commissie aan de kaak gesteld.
Een van de oplossingen die op de Staten-Generaal naar voren werden geschoven, was het aantal leden van de
De culturele instellingen
In de Franse Gemeenschap zijn er vier soorten culturele instellingen, hoewel dat onderscheid voor sommige moeilijk te maken valt:
1)
2) De communautaire schouwburgen die doorgaans uit privé-initiatief zijn gegroeid en vervolgens door de overheid erkend en ondergebracht in gebouwen van de Franse Gemeenschap. In dat geval verkeren o.m. het
3) De semi-privé-schouwburgen, ook uit privé-initiatief ontstaan, krijgen een terugkerende subsidie van de overheid maar betrekken een gebouw dat aan particulieren of aan een andere overheidsinstantie dan de Franse Gemeenschap toebehoort. Zij krijgen wat inrichtings- en uitrustingskosten betreft niet dezelfde faciliteiten als de communautaire schouwburgen.
De betrekkingen tussen deze eerste drie categorieën van theaters en de overheid worden geregeld door programmacontracten (zie
4)
gang. Bij de eerste zittingen van de Staten-Generaal werden heel wat vragen gesteld over deze vier mogelijke types van partners. De voornaamste kritiek geldt de ondoorzichtigheid van de besluitvorming, de lamlendigheid van sommige schouwburgen, de onbereikbaarheid van hun directeur, de afkeer van het nemen van risico's, de ijdele beloften. Ook over de "coproduktie" rijzen vragen, want die gaat van reële geldinbreng tot vage dienstverlening met tussenin uitkoop noch min noch meer. Het werd kortom duidelijk dat wat de jonge gezelschappen ontberen, een kader is dat de plichten en taken van alle deelnemenden vastlegt.
Een telefoontje van de
Zover stond het met de werkzaamheden van de
Uiteindelijk werd beslist dat de Staten-Generaal niet zouden doorgaan "zonder de aanwezigheid van degene die officieel beslist". Die zelfde avond vertrok er een fax naar
Donderdagavond, 24 februari, kwam een beperkt comité samen in een café in Sint-Gillis om het communiqué op te stellen dat op zaterdag in de Varia voorgelezen zou worden. Maar dan werd plots de komst van de
Na het vertrek van de
Terwijl de meeste jonge theatermakers de Varia verlieten, beslisten enkelen onder hen een vereniging op te richten "Voor een jong theaterbeleid" die meteen liet weten voorstander te zijn van "een intensief gevoerde samenspraak tussen artiest, politiek en burger."
Er is dan wel meningsverschil over de strategische middelen die moeten worden aangewend om de overheid in het debat te betrekken, iedereen is ervan overtuigd dat de benarde situatie van het
Benoît Vreux (14 maart 1994) Vertaling: Jot Theys.
Auteur Benoît Vreux
Publicatie Etcetera, 1994-04, jaargang 12, nummer 45, p. 14-15
Trefwoorden jonge • minister • varia • hulp • leden • gemeenschap • commissie • overheid • théâtre
Namen Atelier Sainte Anne • CAP • Centre dramatique van Aarlen • Commissie • Commission • Culturele Instellingen • De • De Culturele Centra • De Dramatische Centra • Dominique Serron • Dramatisch Centrum van Brussel • Etcetera • Europa • Europese Unie • Foyer • Gemeente • Henegouwen • Het Jonge Theater • Infini Théâtre • Jeune Théâtre • Lauwer • Lissabon • Luik • Luxemburg • Maisons de la Culture • Minister • Namen • National • Overheid • Provincie • Raad • Regelingscommissie • Staten-Generaal van het Jonge Theater • Staten-Generaal van het Theater • Théâtre Varia • Théâtre de l'Oc • Wallonië
Development and design by LETTERWERK